Mailing reglementen bij 'oude' klanten

Goed. Het heeft niet heel hard persé iets met de Mac te maken. :lol:

Maar ik ga het toch proberen...

In het kader van[i] 'uit het oog, uit het hart'[/i] zou het interessant kunnen zijn klanten uit het verleden eens een reminder te sturen.

We weten allemaal dat de hele toestand rondom het versturen van mailings nogal op scherp staat.
Heel veel mag je niet meer op dat gebied. En ik wil hier geen problemen mee krijgen, en me keurig aan de regels houden.

Maar kan en mag ik klanten - waarvan het bij sommige jaren geleden is dat er contact is geweest - zomaar een mailing sturen (e-mail dus)?
Ik kan bijvoorbeeld aangeven aan de hand van welke order er contact is geweest, en of ik ze nog van dienst kan zijn.

Of begeef ik me dan op glad ijs?

Zelf ken ik ook niet veel van de regelgeving/wetgeving hieromtrent.

Enerzijds zou ik denken dat de klanten bij het opgeven van hun mailadres je toestemming hebben moeten geven om een 'nieuwsbrief' of iets soortgelijks te mogen doorsturen.

Mogelijks heb je dit niet op papier of iets dergelijks. Als je het toch zou doen, zou ik zeker en vast onderaan een link plakken waar ze zich kunnen uitschrijven op de nieuwsbrief. Op die manier zullen er toch veel minder klachten zijn, aangezien ze het probleem met één muisklik kunnen oplossen.

Het is dan natuurlijk wel belangrijk om die mailadressen dan ook effectief te verwijderen en niet te blijven spammen, anders kan dit wel eens ingaan tegen de privacywetgeving.

(Vraag hoort hier inderdaad totaal niet thuis)

[quote]Enerzijds zou ik denken dat de klanten bij het opgeven van hun mailadres je toestemming hebben moeten geven om een 'nieuwsbrief' of iets soortgelijks te mogen doorsturen.[/quote]Tsja, die toestemming is er 'natuurlijk' niet.

Tegenwoordig moet je bij mailingen inderdaad 'vooraf toestemming vragen'.
Maar ik kan ze lastig een mailtje sturen, en daarin om toestemming vragen. :wink:

Ik hoop en denk echter dat de regels bij bestaande klanten anders is.

Ik kan natuurlijk ook vragen of het nog nuttig is hun werk in backup te houden.
Dan is het geen mailing, maar een vraag over het werk.

Dat er dan ook een paar wervende regeltjes bij staan mag geen groot probleem zijn.

Ik denk dat je bij klanten en dus ook 'oude klanten' samen een zakelijke relatie bent aangegaan waarin het natuurlijk mogelijk moet zijn om met elkaar via bijvoorbeeld e-mail te kunnen communiceren. Er is immers sprake van zakelijke contact, je bent dus geen vreemden voor elkaar en derhalve is er geen sprake van spam. Wanneer de ontvangende partij dit contact niet (meer) op prijs stelt, dan kan deze dat aangeven en dien je dat besluit te respecteren.

Of je stuurt ze een 'Gelukkig Nieuwjaar' email, of mag dat ook niet meer? Zo zien ze je naam weer, en dan is het aan hn om eventueel te reageren.

Nee een nieuwjaars groet met daarin een commerciële bootschap dat komt lekker binnen bij mensen die miss. niet eens zitten te wachten op je mailtjes. :)

Officieel mag het niet wanneer je dit niet vooraf in de voorwaarde had opgenomen.

De vraag zal vooral zijn, wat is het aantal van de mailtjes en hoe goed was het contact met deze doelgroep voorheen?
Als jij bij jezelf al weet dat 75% van de mensen niet op deze mailtjes zit te wachten dan is het antwoord nee!

Heb jij altijd goed contact gehad (nieuwsbrieven is ook goed contact) dan zullen er heel weinig mensen problemen hebben met een mailtje waar duidelijk te zien is waar deze vandaag komt.
Maak het de ontvanger wel makkelijk om af te melden wanneer hij-/zij hier niet van gediend is.

[url=http://www.adcon.nl/index.php?D=65]Hier[/url] lees ik onder meer dit:

Voorwaarden correcte mailing
Waar moet zakelijke e-mail aan voldoen?

(...)

Ook bestaande adressen / relaties die een ondernemer door de jaren heen heeft opgebouwd in een adressenbestand moeten ook toestemming hebben gegeven voor het versturen van zakelijke e-mail. [b]Er geldt echter één uitzondering: als sprake is van een bestaande klantrelatie dan is geen toestemming nodig. Maar voor de zekerheid kun je hun beter ook toestemming vragen want ongevraagde e-mail kan zelfs een goede klantrelatie verstoren.[/b]

(Nadruk toegevoegd)

Maar als het een persoonlijke mail is, waarin je refereert aan hetgeen je destijds voor de klant hebt gedaan?
Ik zou daar als ontvanger in ieder geval begrip voor kunnen opbrengen, ook als het officieel niet zou mogen.
Voor mij is zo'n mail iets anders dan een reclame mail van een bedrijf waar je nooit zaken mee hebt gedaan.

De informatie is op te vragen bij de waakhond die dit in z'n portefeuille heeft en dat is in dit geval de OPTA. De OPTA heeft hiervoor een aparte website in het leven geroepen genaamd [url=https://www.spamklacht.nl]spamklacht.nl[/url]. Daar kun je terecht als ontvanger van (mogelijke) spam maar ook wanneer je de verzendende partij bent: [url=https://www.spamklacht.nl/ik-verzend-elektronische-berichten/]Ik verzend elektronische berichten[/url]. Daar staan 2 belangrijke zaken:

[quote]
Het gaat bij het spamverbod om berichten die overlast veroorzaken. Een persoonlijk bericht (dus geen wekelijkse commerciële nieuwsbrief) naar een persoon of bedrijf waar de verzender al contact mee heeft gehad, is dus geen probleem.
[/quote]

[quote]
Indien u geen bestaande klantrelatie heeft of geen voorafgaande toestemming kunt tonen, kunt u een adresbestand niet gebruiken.
U moet u goed laten voorlichten over de risico’s van het gebruik van een adresbestand van een ander. Vaak is dat niet legaal.
[/quote]

De eerste zin in het eerste citaat is belangrijk om je te beseffen. Mensen kunnen berichten als overlast/irritant zien en dat doet je klantrelatie meer kwaad dan goed (als je van alle bedrijven waar je ooit zaken mee hebt gedaan een kerst- of nieuwjaarsgroet krijgt en je mailbox er van uitpuilt zijn de rapen zuur; stuur dan een ouderwetse kaart per post). Zoals in het stukje van Ernste te lezen is, is het beter om gewoon altijd vooraf even toestemming te vragen. De laatste zin van het 2e citaat is ook een goede reden om toch nog toestemming te vragen en/of navraag te doen bij OPTA zelf. Zij moeten toezien op de telecom wet en kunnen je als geen ander vertellen wat je moet doen.

Ow en trouwens...als Nederlands bedrijf dien je ook aan deze wet te voldoen als je naar het buitenland gaat verzenden (zolang dat de EU is): [url=https://www.spamklacht.nl/ik-verzend-elektronische-berichten/veelgestelde-vragen/#4]4. Geldt het Nederlandse spamverbod ook voor het verzenden van berichten naar het buitenland?[/url].