Mailmerge foutje? in Pages (iWork '06)

Ik loop tegen iets heel vreemds in Pages, met het nieuwe mailmerge mechanisme. Het blijkt dat als een adresboek-kaart lege velden bevat, de labelnaam in de brief wordt opgenomen.

Dit is met name hinderlijk bij iets als tussenvoegsel. Dit is eigenlijk aanleiding dat ik hier tegenaan loop. Het gebruik van “tussenvoegel” is geen optie in de beschikbare velden, vandaar dat ik veldnaam “tweede naam” wil gebruiken. Echter, niet alle contacten hebben een tussenvoegsel, maar de brief wordt wel met het label (tweede naam) gevuld. Dit is natuurlijk niet werkbaar bij het mergen van een reeks adressen. Workarround zou natuurlijk zijn om een zoek en vervang te doen op de tekst “tweede naam” en deze te verwijderen.

Passage uit de handleiding:

[quote:07d996223e]Open een document dat afzendervelden bevat, zoals een briefsjabloon. De gegevens uit uw persoonlijke Adresboek-kaart worden automatisch ingevoegd. Als de kaart geen gegevens voor een van de afzendervelden bevat, wordt de veldlabel getoond.[/quote:07d996223e]

Zie ik wellicht iets over het hoofd of heeft iemand dit voor zichzelf opgelost?

Aangezien het in de handleiding staat, is het geen fout maar zo gemaakt. Het lijkt wel vreemd, dat ben ik met je eens. Weet je zeker dat het ook zo geprint wordt, misschien staat de veldnaam er alleen om de maker van de brief (jou dus) er op te wijzen dat er mogelijk informatie ontbreekt.

Het wordt echt genomen in het printproces! Ik vind dit echt een zware tekortkoming, net als het ontbreken van 'tussenvoegsel' als veldnaam in het adressenboek. :(