Mailprogramma pop naar map en gratis outlook

Mail pop naar imap en gratis outlook
Ik heb 2 vraagjes over mijn mailprogramma’s.
1.Mijn oude mailprogramma ( Entourage 12.3.6 uit 2008) werkt niet meer , zowel voor inkomende als voor uitgaande mail , en geeft steeds een foutmelding 105. Mijn provider Telenet vertelde me dat dit programma ( de voorloper van Outlook) te oud is .Men adviseerde me om de gratis versie van Outlook te installeren . Ik heb diverse sites gevonden waar men gratis versies Outlook aanbood maar weet iemand of er een betrouwbare site is die je niet met malware of reclame opzadelt. In de appstore staat er ook een versie maar die werkt enkel vanaf OS 10.15. en ik zou ook via mijn tweede iMac met OS 10.11 mail willen kunnen ophalen.

1. Gelukkig werkt mail van Apple wel maar de telenetmedewerker vertelde me ook , omdat ik met beide programma’s POP gebruik om ineens alles over te schakelen naar IMAP omdat POP er einde jaar uitgaat en de mailprogramma’s dan niet meer bruikbaar zijn.
    Ik zou dus nu al eens willen proberen om Apple mail naar IMAP over te zetten maar hoe gaat dat in zijn werk?
    In mail/voorkeuren/accounts/TelenetPOP/serverinstellingen staat nu :
    Server inkomende e-mail (POP) - hostnaam : in.telenet.be
    Volstaat het om die naam te wijzigen in imap.telenet.be ?
    Idem voor Server uitgaande e-mail (SMTP) - hostnaam : out.telenet.be
    Volstaat het om die naam te wijzigen in smtp.telenet.be ?
    Past mijn computer zelf de nodige poorten aan ?
    Back-ups zijn niet nodig want de mail die ik wil behouden sla ik altijd op op de computer en al het andere verwijder ik meteen.
    Mail is na het uitvallen van entourage mijn enige mailprogramma dus ik wil liever geen fouten maken.

Bedankt alvast voor jullie advies en hulp.

Apple Mail ondersteunt zowel POP als IMAP.

POP3 wordt tegenwoordig als enigszins ouderwets beschouwd. Heb je echter een beperkte mailboxgrootte bij je provider, of wil je alles in eigen hand houden en is je Mac de enige computer, waarop je die mail nodig hebt, blijft het toch een handige methode.

Wil je toch overstappen naar IMAP, kan je eenvoudig een tweede mailaccount aanmaken van hetzelfde mailadres. Dan kun je mails uit de POP box ook makkelijk overslepen naar je nieuwe IMAP account.

Zie E-mail instellen

En ook
https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/guide/e-mailprogramma-instellen-voor-je-telenet-e-mailadres/#/mailelcapitan

Bedankt voor jullie reactie.
Ik ga dat eens proberen maar als ik zo’n tweede account aanmaak op de computer met El Capitan met imapinstellingen dan blijft het eerste account met POP-instellingen toch nog werken als er iets zou foutgaan met die imapomschakeling? En ik kan op mijn andere iMac met Monterey toch gewoon de popinstellingen verder blijven gebruiken ?

Nee.

Als je POP gebruikt worden de mails verwijderd van de server (bij het ophalen, lezen).

Als je IMAP gebruikt blijven de mails staan op de server.

Als je POP blijft gebruiken naast IMAP werkt dat niet goed.

Je zult dus een keer de overstap moeten maken naar “alles IMAP.”

Niet geheel waar. Je kunt dit in de instellingen van Mail instellen

@Night: Het was niet mijn intentie om alle ins en outs van het POP protocol uit te leggen. Ik heb willen aangeven hoe POP doorgaans (standaard) gebruikt wordt.

De essentie van mijn bijdrage: ga niet zowel POP als IMAP samen voor dezelfde mailbox gebruiken.

Het lijkt misschien dan wel het beste om op al mijn systemen de definitieve overstap te maken.Gezien ik volgens Telenet toch nog tijd heb tot einde 2022 ga ik er wel even mee wachten tot ik een alternatief mailprogramma geïnstalleerd hebt ( bv. mijn vraag naar gratis outlook) om niet voor verrassingen te komen staan.

@mowat: Waarom gebruik je geen Apple Mail? Wat mis je daarin, wat Outlook wel heeft?

Missen in Outlook ? Geen idee want ik heb nog nooit outlook op mijn iMac gehad, gewoon omdat het de opvolger van Entourage was waarschijnlijk.En voor de zekerheid om bij problemen 2een reservemailprog te hebben… Ik gebruik trouwens Apple mail wel want vrijwel alles wat ik verstuur doe ik met Apple mail en dat werkt even eenvoudig als met Entourage… De binnenkomende mail lees ik altijd eerst in de telenet webmail , ik delete dan de berichten die ik niet nodig heb en haal de berichten die ik op mijjn computer wil opslaan dan binnen met Entourage ( prog dat nu niet meer werkt en dus haal ik nu de binnenkomende mail ook binnen met Apple mail).
Deels doe ik dat zo al vele jaren als “gewoontedier” , deels omdat ik op mijn Apple mail al meerdere jaren de bijlagen niet meer kan verwijderen. Ik heb daar op meerdere fora (ook OMT) de vraag al over gesteld maar nooit een oplossing gekregen. Normaal zou men na het binnenhalen van een mailbericht met bijlagen via berichten/verwijder bijlagen die bijlagen moeten kunnen verwijderen en wel het bericht zelf behouden. Maar dat werkt niet meer. Ik kan heel het bericht wel verwijderen maar een bijlage apart niet. Ik kon ook nooit kiezen welke van de bijlagen ik wilde behouden en welke verwijderen. Via entourage kon ik in een lijst met bijlage aanvinken welke ik wilde opslaan , in de mail behouden of verwijderen en dat was heel handig. Vanaf jaren geleden , toen ik dat in mail niet meer kon moest ik er telkens aan denken om die bijlagen rechtsstreeks vanuit de webmail te verwijderen want als je het dan vergat dan raakte je er nooit meer vanaf. Meer zit er niet achter.

Toch zou het verwijderen van bijlagen een fluitje van een cent moeten zijn.

Inderdaad Night , het ZOU een fluitje van een cent moeten zijn , maar het werkt niet. De lijn in Bericht/bijlagen verwijderen blijft gewoon grijs staan en werkt dus niet. Ik heb alle instellingen van mail al diverse malen vergeleken met dezelfde instellingen op mijn 24 " iMac en alles staat hetzelfde maar op de 27" lukt het niet. Ik heb de vraag al eens gesteld of ik mail apart kon installeren maar dat is blijkbaar niet mogelijk , enkel via een volledig herinstallatie van het OS. En dat was het me de moeite niet waard , maar nu Entourage uitgevallen is moet ik het misschien toch ooit gaan doen.

Heb je je mailboxen ook al eens opnieuw opgebouwd?

Ook zojuisr gedaan , maar “verwijder bijlagen” blijft grijs.

Kan het zijn dat alle bijlagen al (in eerdere poging) verwijderd zijn?

Nee , ze zitten nog altijd in de bestanden in mail en ik kan ze opslaan maar niet verwijderen.
Ik heb al een paar dagen zo wat rondgezocht op het internet en ik denk , omdat ik ook altijd met Firefox werk, van ipv Outlook het gratis mailprogramma Thunderdbird te installeren (imap).