MalwareBytes aanschaffen of niet.

Na het lezen van dit bericht vroeg ik me af: wordt het tijd om MalwareBytes aan te schaffen.

Wat adviseren jullie kenners mij?

Alvast erg bedankt.

Je kunt ook gewoon stoppen met het downloaden van illegale software.

@Kwadraatje: +1

Aan te schaffen? Er is een gratis versie.

https://www.malwarebytes.com/mwb-download/

Dat deed ik al niet. Maar bedankt voor de tip.

Bedoel je te zeggen dat MB niet nodig is als je geen illegale software download?

De gratis versie is een trial van 14 dagen toch?

<p class="cite">Groentenboer op 9 juli 2020 om 19:16</p> Dat deed ik al niet. Maar bedankt voor de tip.

Bedoel je te zeggen dat MB niet nodig is als je geen illegale software download?

Dat klopt wel zo’n beetje ja. Die ransomware waar je naar verwijst kwam binnen met illegale kopieën van Little Snitch.

<p class="cite">Groentenboer op 9 juli 2020 om 19:17</p> De gratis versie is een trial van 14 dagen toch?
De basisfunctie (handmatig scannen) is ook na die 14 dagen te gebruiken.

@Kwadraatje,

“Je kunt ook gewoon stoppen met het downloaden van illegale software.”

Doet de TS dat dan?? De nuance is je kennelijk vreemd. Je werpt wel snel de eerste steen. Het kàn met illegale software gebeuren, maar hóéft niet. Er is ook niet besmette illegale software. Er bestaan zelfs betrouwbare download-sites op dat gebied.

Bovendien kun je ook besmet raken door, al of niet per ongeluk, een verkeerde link te openen. En waarom denk je dat Malwarebytes steeds wordt aangeraden? Zelfs hier. Is dat omdat, zo ging lange tijd het praatje, dat er geen virussen e.d. voor de Mac bestaan?

TS; gewoon de gratis versie installeren, en af en toe laten draaien.

<p class="cite">sedikit op 9 juli 2020 om 20:53</p> @Kwadraatje,
  1. Er is ook niet besmette illegale software.

2. Er bestaan zelfs betrouwbare download-sites op dat gebied.

3. Bovendien kun je ook besmet raken door, al of niet per ongeluk, een verkeerde link te openen.

4. Is dat omdat, zo ging lange tijd het praatje, dat er geen virussen e.d. voor de Mac bestaan?

• Yep, er zijn af en toe zelfs gevallen van besmette legale software. In de App Store bijvoorbeeld.

• Nope, tenzij je er een heel naïeve opvatting over het begrip ‘betrouwbaar’ op nahoudt.

• Misschien, maar die kans is verrekte klein. Vele malen kleiner in elk geval dan de kans dat ‘je’ besmet raakt via illegale software.

• Nope, Malware bytes bestaat omdat er teveel mensen zijn die er een heel naïeve opvatting over het begrip ‘betrouwbaar’ op nahouden. ?

• Die ransomware is inmiddels ook bij legale software aangetroffen. Vraag me even niet welke, maar het is helaas tegenwoordig gewoon een veilig idee - ook op de Mac - om preventiemaatregelen te treffen. Ze heb ik standaard AVG draaien (gratis) en MWB achter de hand. Het verschil tussen de betaalde versie en de gratis versie is dat de betaalde versie automatisch bezig is, terwijl je bij de gratis versie de app zelf moet starten.

Welke? ?

Night op 9 juli 2020 om 22:25

Die ransomware is inmiddels ook bij legale software aangetroffen.

Noem mij één programma dat op een legale manier (uit de Mac App Store, of direct bij de ontwikkelaar zelf) is verkregen, waar dit het geval is.

Als je je software op de juiste manier verkrijgt, is de kans dat je met malware te maken krijgt, zo goed als nul.

Nog één opmerking bij deze al jaren eindeloze- , steeds weerkerende- en vermoeiende discussie van wèl of geen virusscanner. Het valt mij steeds op, dat de tegenstanders een soort stelligheid hebben die mij enigszins begint te irriteren, omdat het vooral de laatste jaren, tegen beter weten in is. Alsof ze persoonlijk aangevallen worden. Laat iedereen de noodzaak voor zichzelf uitmaken!. (ik draai af en toe Malwarebytes, en als ik voor een naïeve Windows-gebruiker download en doorgeef, controleer ik vooràf dat bestand met de even voor dit doel wakker gemaakte ClamXav )

P.s. behalve de Malwarebytes applicatie, bestaat hij ook als add-on/extensie in je browser(s). Die waarschuwt je als je op een onbetrouwbare site komt)

Een vaste OMT-waarde: een rood-aanlopende sedikit als het óf over oude meuk óf over de door hem zo gekoesterde virusscanners gaat. :slight_smile:

<p class="cite">TheBigZ op 10 juli 2020 om 13:47</p> Een vaste OMT-waarde: een rood-aanlopende sedikit als het óf over oude meuk óf over de door hem zo gekoesterde virusscanners gaat.:-)
    Oude meuk? Door mij gekoesterde virusscanners? Zijn dit argumenten @TheBigZ ?

Ja, heerlijk toch, om iemand zo reproduceerbaar uit zijn tent gelokt te krijgen! :slight_smile:

Ik gun je dit speeltje van spoorzoeker TheBigZ. En het gekke is, dat wat jij in die 11 jaar lidmaatschap hier veelvuldig hetzelfde hebt gezegd? Ik zou het bg niet weten! ? Hoeft ook niet, ik houd het niet bij. Ik stop in deze topic. Jammer hè (wel bijhouden hoor!).

Waar is het feestje?

?

<p class="cite">sedikit op 9 juli 2020 om 20:53</p> @Kwadraatje,

“Je kunt ook gewoon stoppen met het downloaden van illegale software.”

Doet de TS dat dan?? De nuance is je kennelijk vreemd. Je werpt wel snel de eerste steen. Het kàn met illegale software gebeuren, maar hóéft niet. Er is ook niet besmette illegale software. Er bestaan zelfs betrouwbare download-sites op dat gebied.

Bovendien kun je ook besmet raken door, al of niet per ongeluk, een verkeerde link te openen. En waarom denk je dat Malwarebytes steeds wordt aangeraden? Zelfs hier. Is dat omdat, zo ging lange tijd het praatje, dat er geen virussen e.d. voor de Mac bestaan?

TS; gewoon de gratis versie installeren, en af en toe laten draaien.

Er zitten hier veel van die zogenaamde wereldverbeteraars die willen bepalen wat een ander wel of niet mag. Heb medelijden met hun partners.

TheBigZ op 10 juli 2020 om 08:48

Noem mij één programma dat op een legale manier (uit de Mac App Store, of direct bij de ontwikkelaar zelf) is verkregen, waar dit het geval is.

Dat dachten ze in 2016 bij Transmission en in 2017 bij Handbreak ook…

Naast pirated software van Little Snitch en Mixed in Key 8, afkomstig van een russische torrent site, kwam de ransomware ook ergens voor in een Google updater.