mandrake linux ?

Iemand ervaring met Mandrake Linux voor mac ? ik ken hier niks van maar ben nieuwsgierig. als ik het zou installeren, hoe zit dat dan? krijg ik dan een kadertje ofzo om te kiezen of ik Macosx Of Linux wil starten ? hoe hoe zit dat :) Is mandrake ook in het Nederlands ? :)

Ik heb Yellow Dog geprobeerd. http://www.yellowdoglinux.com/ydl_home.shtml Dat werkt wel allemaal maar heeft helemaal niets meer te bieden dan MacOS X!

Als je het installeert, zie dan dat je een backup hebt want die installers durven nogal eens je gegevens te vernietigen, zeker oudere versies.
Na installatie krijg je de keuze of je X of Linux start en na een beetje rondneuzen gooi de Linux er weer af :slight_smile:

Ik heb ook Yellow Dog Linux. Prima grafische intaller. Hoef je geen geek voor te zijn. Wel zorgen voor vrije ruimte op harde schijf bij het aanmaken van partities.

Leuk dat het kan, gebruik in de praktijk Linux slechts om indruk te maken. (om te bewijzen dat het kan). Verder geen toegevoegde waarde. Gebruik je Linux dan is het wel handig om ext partities te kunnen bekijken vanuit macOSX middels een apart prefpane. (weet even niet meer hoe het heet)

Ik ben zelf een groot Ubuntu, Debian en Gentoo fan. Mijn x86 laptop draait Ubuntu 5.04 op het moment, wat me veel beter bevalt dan Windows (alhoewel het natuurlijk geen OS X is ;)). Ubuntu is een desktop distro die ook voor beginners makkelijk moet zijn (en dat lukt heel goed!). Als je het gaat installeren moet je uitkijken voor partitionering. Misschien wat ruimte van te voren vrijmaken met Disk Utility... voor een compleet Linux systeem heb je aan hooguit 5 GB meer dan genoeg. Ook is er een LiveCD versie beschikbaar van Ubuntu. Als je daar vanaf opstart kan je gewoon met het OS spelen zonder dat je het daadwerklijk op je HD zet. Ik heb geen ervaring met een dual boot opzet, dus ik weet niet of de OS X bootloader Linux als optie ziet, of dat je GRUB (= een Linux bootloader) moet installeren.

Download linkje:
http://source.rfc822.org/pub/mirror/releases.ubuntu.com/5.04/

[edit]
imho. is het een beetje zinloos Linux op je Mac te knallen, aangezien Darwin BSD al onder de motorkap van OS X draait, wat ook een Unix afstammeling is. Er is dus al een standaard set utilities beschikbaar in je terminal en met DarwinPorts kan je een gigantische hoeveelheid packages er bij installeren. Linux is geweldig speelgoed, maar het is zinvoller het op een x86 PC te gebruiken.
[/edit]

Niet doen, geen enkele versie van Linux is te vergelijken met Mac OS X. Grafisch is de mac stukken beter, ook de applicaties.

Als je met Linux wil klooien download dan een Intel versie en installeer die op een oude Interl PC.
Het grote probleem met Linux is dat er meerdere grafisch onwikkelteams bezig zijn. Zoals Gnome en KDE, die zijn het ook niet met elkaar eens. Het produkt OS X, wat door 1 ontwikkelteam is gemaakt ,is gewoon zonder meer superieur. De servers op mijn werk gebruiken wel allemaal Linux. Daar is het uitstekend voor. Alhoewel ik liever FreeBSD zou gebruiken. Dat is weer veel stabieler.

Pbook.