Mandrake + pc + mac

Ik heb thuis een Mac en 2 PC's met WinXP. Ik ben van plan om van 1 PC een fileserver te maken. In principe moet ik dan meer dan genoeg hebben aan een P3 met 256 MB geheugen. Nu mijn vraag.

Ik wil op die server Mandrake Linux zetten. Ik heb gehoord dat het erg stabiel is en dat het goed beveiligd is. Daarbij kun je ook goed de gebruiksrechten instellen. Omdat meerdere mensen in dit huis er gebruik van gaan maken, wil ik dat goed kunnen beheren. Daarbij is het gratis, ook een pré.

Dat een PC goed met Linux kan babbelen weet ik uit ervaring, maar kan een Mac dat ook? Ik neem aan van wel, omdat het fundament van OSX uit Unix bestaat, maar ik wil het toch even zeker weten, voor ik me allerlei onnodig werk op m’n hals haal. Voor eventueel alternatieven sta ik ook open.

Daarbij zou ik ook graag willen weten, dat als ik een bepaalde directory op die Linuxserver op de Mac map als vaste schijf (kan dat?) kan ik dan m’n programma’s bijvoorbeeld daar ook installeren? Ik weet dat het niet zo snel is als normaal, maar toch is het voor sommige applicaties wel handig denk ik.

Ik zie geen problemen hoor.

Sorry voor het wat korte antwoord…

Maakt niet uit, maar voor welk vraagstuk zie je precies geen problemen?

[quote:40dc69bdff="Chriz"] Dat een PC goed met Linux kan babbelen weet ik uit ervaring, maar kan een Mac dat ook? Ik neem aan van wel, omdat het fundament van OSX uit Unix bestaat, maar ik wil het toch even zeker weten, voor ik me allerlei onnodig werk op m'n hals haal. Voor eventueel alternatieven sta ik ook open. [/quote:40dc69bdff]

natuurlijk is er een Linux voor de mac. Dat is “Yellowdog linux”. Deze versie van linux kan zowel op de mac als op windoos.

[quote:bfcc4634fa="Chriz"]Maakt niet uit, maar voor welk vraagstuk zie je precies geen problemen?[/quote:bfcc4634fa]

Voor geen enkel vraagstuk. :slight_smile:

[quote:222c1301b9="H@roldBeer"][quote:222c1301b9="Chriz"] Dat een PC goed met Linux kan babbelen weet ik uit ervaring, maar kan een Mac dat ook? Ik neem aan van wel, omdat het fundament van OSX uit Unix bestaat, maar ik wil het toch even zeker weten, voor ik me allerlei onnodig werk op m'n hals haal. Voor eventueel alternatieven sta ik ook open. [/quote:222c1301b9]

natuurlijk is er een Linux voor de mac. Dat is “Yellowdog linux”. Deze versie van linux kan zowel op de mac als op windoos.[/quote:222c1301b9]

Een linuxversie draai je niet ‘op’ een os. Dus yellowdog loopt zowel op de mac als op een pc. :slight_smile:

[quote:a9305c11ee="H@roldBeer"][quote:a9305c11ee="Chriz"] Dat een PC goed met Linux kan babbelen weet ik uit ervaring, maar kan een Mac dat ook? Ik neem aan van wel, omdat het fundament van OSX uit Unix bestaat, maar ik wil het toch even zeker weten, voor ik me allerlei onnodig werk op m'n hals haal. Voor eventueel alternatieven sta ik ook open. [/quote:a9305c11ee]

natuurlijk is er een Linux voor de mac. Dat is “Yellowdog linux”. Deze versie van linux kan zowel op de mac als op windoos.[/quote:a9305c11ee]Dank je wel, maar dat was mijn vraag niet. Ik vroeg of een Mac met Linux kon praten. Over het netwerk, zeg maar.

Dank je Sigterm!

Mocht je wat technischer vragen of iets anders hebben val je me maar lastig via ichat of een pb ofzo :)

Te gek! Dat zal ik zeker doen!

netwerk praten? geen enkel probleem. Ik heb voor de lol thuis ook Yellowdog Linux 3.0 geinstalleerd op een iMac 500MHz SE en het werkte perfect. Alle computers in het netwerk z(e)ag de iMc en internet ging wel via Airport.

[edit] ik moet wel opletten met wat ik typ[edit]

Gaat behoorlijk naadloos, kan ik je uit ervaring zeggen. Was laatst bij een vriend van me en daar konden we draadloos tussen 3 verschillende besturingssystemen communiceren via Samba. Geloof dat dit ook standaard in Linux zit ...

Groet,
Rogier

Zeker mandrake is een verschrikkelijk uitgebreid en 'klik en manage' linux distro. Daar zit denk ik bijna alles in wat je wil.