Manueel focussen op slr's (en andere)

Omdat je nu niet eenmaal altijd gebruik kunt maken van autofocus omwille van uiteenlopende redenen (lage lichtomstandigheden, autofocus punten die niet passen in je compositie) wil ik er toch een goeie gewoonte van maken om zo veel mogelijk manueel scherp te stellen.

Nu kom ik heel vaak bedrogen uit als ik m’n foto’s nadien bekijk op het scherm.
Vaak denk je in de zoeker dat iets scherp is, ziet het er ook scherp uit op het lcd-schermpje, maar naderhand blijkt dat dus alles behalve zo te zijn. De oogcorrectie op de zoeker staat op neutraal, dus dat is het niet.

Ok, doordat je de foto’s op originele grootte gaat bekijken merk je natuurlijk elk foutje qua focus erg goed op.

Wie heeft tips om hiermee beter om te kunnen gaan en uiteindelijk kwalitatievere foto’s te bekomen?
Ik oefen alvast zelf wat door vaste objecten op te stellen, bijvoorbeeld 3 dvd’s achter elkaar, en telkens scherp te stellen op een verschillend item en te kijken welke aanpassingen je dient te doen om het juist te krijgen.

Jouw Nikon D70 heeft niet de meest prettige zoeker. Mat en grijs. Wat mij betreft is het ongeveer onmogelijk daar handmatig scherp mee te stellen. Voor de grap moet je eens door een D2x kijken... dan zul je zien dat het met die camera wel lukt.

:smiley:

Ik ken meerdere fotografen die zweren bij handfocus. Maar het slaat negens op. Zeker niet als de zoeker te klein en te donker is om daar echt goed mee om te gaan.

In mijn ogen is het absolute flauwekul. Je moet je autofocus alleen wel leren gebruiken. Zet de camera niet op servo, kies een vaste scherpstelspot van de zoeker en gebruik je ontspanknop om een focusinsstelling vast te houden. De betere objectieven van Nikon hebben een interne scherpstelmotor en kunnen ‘overruled’ worden bij het autofocussen. Bij te weinig licht heb je daar echter niks aan. Maar dan is ook de zoeker niet goed genoeg.

Nou kan ik het me niet meer goed herinneren, maar volgens bij zit er ook bij handfocus op de D70 een focuscheck. Groen lampje=scherp. Dat kun je gebruiken en is betrouwbaar.

[quote:c1682c2ca7="klaus"] autofocus punten die niet passen in je compositie[/quote:c1682c2ca7] Je kan ook eerst met autofocus scherpstellen op je gewenste object, vervolgens de focus vastzetten en dan je compositie bepalen. Maar dat is dus geen antwoord op je vraag.

Lees dit maar eens:
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00ETSq&tag=

Ik had geen zin om verder te zoeken maar er zijn dus ‘screens’ in de handel die je kunt monteren in je camera, ipv de bestaande, waarmee je ouderwets kunt scherpstellen. Je krijgt dan dus weer de hulpmiddelen zoals op een camera zonder autofocus.

Edit:
Toch een link gevonden:
http://www.katzeyeoptics.com/item--Katz-Eye-Focusing-Screen-for-the-Nikon-D70-D70s--prod_D70.html

[quote:59e2780bba="Deskman"] Nou kan ik het me niet meer goed herinneren, maar volgens bij zit er ook bij handfocus op de D70 een focuscheck. Groen lampje=scherp. Dat kun je gebruiken en is betrouwbaar.[/quote:59e2780bba] Net zo betrouwbaar als je autofocus, die hij dus niet wil gebruiken.

[quote:967a07468e="Onno Groesz"][quote:967a07468e="Deskman"] Nou kan ik het me niet meer goed herinneren, maar volgens bij zit er ook bij handfocus op de D70 een focuscheck. Groen lampje=scherp. Dat kun je gebruiken en is betrouwbaar.[/quote:967a07468e] Net zo betrouwbaar als je autofocus, die hij dus niet wil gebruiken.[/quote:967a07468e]

Het ging niet om de betrouwbaarheid, maar om de mate waarin je met handfocus kunt instellen en vastzetten. Dat gaat op deze manier prima. Alleen wel de middelste scherpstelspot gebruiken dan gaat dat uit de kunst. Ik gebruik het regelmatig als ik series van iets moet schieten vanaf statief.

Mijn camera heeft geen autofocus...

persoonlijk raad ik je aan om geen autofocus te gebruiken , goedkope lenzen jagen vaak op de verkeerde scherpte. leer met je auto focus om te gaan , er zit niets voor niets een afstandschaal op je lens !!

En wil je echt optimale scherpte ? neem dan foto’s in .RAW zodat je deze later nog kunt verscherpen in PS omdat elke foto nooit perfect uit de camera / scanner komt

Zelfs ik merk dat waneer ik negatieven scan op hoogste kwaliteit en de scherpte dan niet genoeg is omdat de scanner niet zo goed scherp stelt als er een van 5000 euro…

[quote:4710381109="Deskman"]Nou kan ik het me niet meer goed herinneren, maar volgens bij zit er ook bij handfocus op de D70 een focuscheck. Groen lampje=scherp. Dat kun je gebruiken en is betrouwbaar.[/quote:4710381109]

Ja, zit ook op mijn D50, maar dan kan je even goed de AF gaan gebruiken…
Het is spijtig dat de zoeker van de digitale camera’s pakken kleinder zijn dan hun analoge broertjes.

[quote:0392668b53="djrednas"][quote:0392668b53="Deskman"]Nou kan ik het me niet meer goed herinneren, maar volgens bij zit er ook bij handfocus op de D70 een focuscheck. Groen lampje=scherp. Dat kun je gebruiken en is betrouwbaar.[/quote:0392668b53]

Ja, zit ook op mijn D50, maar dan kan je even goed de AF gaan gebruiken…
Het is spijtig dat de zoeker van de digitale camera’s pakken kleinder zijn dan hun analoge broertjes.[/quote:0392668b53]

dit is alleen bij de D70 en de D50 zo jammergenoeg,

volgens mij is de zoeker van de D70s zelfs groter.
de zoeker van de D200 schijnt ook “normaal” te zijn.
volgende week heb ik de kans er ff mee te spelen,
dan laat ik het wel weten.

:slight_smile:

Ik heb een D200.. de zoeker is stukken groter dan bijv een D70 maar haalt het nog niet bij bijv. mijn F90x Een hele vooruitgang is het wel!

[quote:2be24259da="Yorrr"]Mijn camera heeft geen autofocus... persoonlijk raad ik je aan om geen autofocus te gebruiken , goedkope lenzen jagen vaak op de verkeerde scherpte. leer met je auto focus om te gaan , er zit niets voor niets een afstandschaal op je lens !![/quote:2be24259da]Je haalt 3 zaken door elkaar. Afstandschaal?? En dan met een centimeter? Autofocus en goedkope lenzen?? Geen autofocus gebruiken omdat je het niet hebt?

Je zoeker is ook maar een ‘hulpmiddel’ bij de scherptebepaling. Zo ook de electronische hulp van het lampje. Deze is absoluut accuraat en zeker niet minder dan handscherpstelling.

Het gaat om focussen en dan compositie bepalen. Vaak is de keuze diafragma/sluitertijd van veel groter belang voor de scherpte dan de scherpstelling.
Misschien gewoon de handleiding van de camera eens doorlezen. Je kunt vaak de scherpstel-voorkeuren een flink eind naar wens aanpassen. Zoals een andere knop voor de focus-actie of eenmalig scherpstellen of slechts de centrale sensor gebruiken.

[quote:2be24259da=“Yorrr”]En wil je echt optimale scherpte ? neem dan foto’s in .RAW zodat je deze later nog kunt verscherpen in PS omdat elke foto nooit perfect uit de camera / scanner komt [/quote:2be24259da]Dat is wel zo, (hoewel…) maar heeft niets te maken met dit probleem.

[quote:2be24259da=“Yorrr”]Zelfs ik merk dat waneer ik negatieven scan op hoogste kwaliteit en de scherpte dan niet genoeg is omdat de scanner niet zo goed scherp stelt als er een van 5000 euro…[/quote:2be24259da]Film scannen is iets anders dan scherpstellen op een onderwerp. Een scanner van 900 euro is tot prestaties in staat waar je je film op korrelniveau kunt scannen. Scans hebben zowieso een heel andere ‘structuur’ dan digitale opnames.