Map documenten is weg

Ik heb een probleem en weet niet wat er aan de hand is.
Zopas een nieuwe Mac bij een kennis geïnstalleerd. Ik ben heel zeker dat in het begin de map ‘documenten’ op zijn plaats in de user map zat.
Bij de andere users zit die map er nog.
Bij één user is die map weg, en staat er nu een map ‘documenten’ in iCloud, en deze meldt dat iCloud vol is.

Waarschijnlijk een kleinigheid maar hoe kan ik gewoon de systeemmap ‘documenten’ terug in de user map krijgen, en daar terug alle documenten in?
Ik vraag dit om te vermijden dat er vanalles fout gaat , en dat zou ik niet willen.

Alvast dank.

Edit > ik zie nu ook net dat de map ‘bureaublad’ in de iCloud staat. Ik vermoed dat die gewoon naar daar gesleept zijn, per ongeluk…

Misschien heel dom,maar hoe krijg ik die terug?

Let goed op wat je aanklikt bij de installatie van MacOS Sierra.

macOS Sierra: Uw bureaublad en documenten bewaren in iCloud Drive: https://support.apple.com/kb/PH25224?viewlocale=nl_NL&locale=en_US

Inderdaad, bij navraag had de eigenaar alles aangevinkt, wat niet de bedoeling was, want nu zit de iCloud drive helemaal vol.
Hoe krijg ik die systeemmappen nu terug?

Klik op Opties… zoals omcirkeld, en deselecteer vervolgens Desktop en documenten.

Ok dank. Ik heb de ganse drive afgezet.
Map documenten is nu terug. De bureaublad map kwam niet vanzelf terug. Als ik ze probeerde terug te zetten vanuit de user map , verdween ze altijd weer. Na 10 minuten nog eens geprobeerd en toen bleef ze staan .
Ik weet niet wat er is geweest
In de Finder zie ik nu een pijltje naar boven staan met daarachter de mapgrootte. Waar komt dit vandaan?

Dat is een snelkoppeling. Dat komt omdat je de map hebt gesleept vanaf een andere locatie. Tenminste, ik denk dat je dat bedoelt.

Als je naar de voorkeuren in Finder gaat, kan je daar dan de map niet toevoegen?

Voor alle duidelijkheid : ik had het over de navigatiekolom in de finder. Daar wilde de bureaublad map niet terugkomen.
Na een tijdje ging dat wel, en ik weet niet waarom nu wel.

Ik vind dat iCloud gedoe absoluut niks. Het wordt je opgedrongen en het is lang niet meer zo simpel, zeker niet voor de eerste generatie PC/MAC gebruikers die nu op leeftijd beginnen te komen (zoals ik :-o )
Opeens verdwijnt of verschijnt er vanalles, je bent verplicht om bij te kopen als je het wil blijven gebruiken. Alles proberen ze via iCloud te laten werken om zo ervoor te zorgen dat de iCloud drive snel te klein is.

Ik wil het niet helemaal afbreken, het heeft natuurlijk ook zijn goeie kanten. Het is nog steeds een prima werkend systeem waarbij je niet teveel moet nadenken (alhoewel dat laatste aan het veranderen is, zoals ik al zei).
Waarschijnlijk ligt het aan mij , maar ik beheer liever zelf mijn foto’s en andere data.

Zelfs als je genoeg ruimte in iCloud hebt, dan kan het nog fout gaan heb ik gemerkt. Tijdens de installatie van Sierra heb ik het bureaublad en documenten bewaren in iCloud Drive uitgezet. Er zijn dingen in mijn Documenten map op mijn iMac, waarvan ik niet wil dat ze die synchroniseren naar mijn MacBook Air, zoals VMware image files. Wat echter wel standaard aangezet wordt door Apple is bij iCloud drive “Optimaliseer Mac-opslag”.

Hierdoor kan het gebeuren dat het systeem besluit om bepaalde bestanden in je iCloud drive te wissen op je Mac(book), om ruimte te besparen. Hierbij gaan ze er blijkbaar van uit dat je altijd wel Wi-Fi hebt om ze terug te halen. Tijdens een reis wou ik twee weken geleden in de lucht een PDF-bestand op mijn Air raadplegen en toen stond er een leuk wolkje bij en kon ik het bestand niet openen, omdat ik geen Internet had. Gelukkig stond het bestand nog op mijn telefoon en kon ik het toch raadplegen. Ik heb “Optimaliseer Mac-opslag” maar gauw uitgezet.