Map "Installers" verwijderen?

In de map Programma's (OS 10.2.8) ontdek ik een map" Installers" van maarliefst 299 MB. Geen idee hoe deze map erin is gekomen, maar kan me niet voorstellen dat ik hem ongemerkt heb gedownload. Kan ik deze weggooien zonder problemen? De map bestaat uit Developer Tools / Packages / DevDocumentation.pkg (178 MB), DevSDK.pkg (58 MB), DevTools.pkg (43 MB) en nog zo wat van dit fraais. Het is dus niet de Installer zelf, want die zit in de map Hulpprogramma's.

Je kunt die packages wel verwijderen , maar volgens mij kun je dan geen permissies meer herstellen.

Die map wordt standaard geïnstalleerd met OSX. All die installers zijn om zelf programma's te kunnen maken enz, althans zover ik het weet. Als je er niks mee doet zou je het weg kunnen gooien denk ik.

Zelf programma's maken is wat te hoog gegrepen voor deze 'trouwe gebruiker", maar permissies wil ik wel graag kunnen herstellen. Of dit inderdaad zo uitwerkt, kan ik wel proberen door die packages even in de prullenmand te parkeren.

[quote:3a44e7b746="ronnie"]Je kunt die packages wel verwijderen , maar volgens mij kun je dan geen permissies meer herstellen.[/quote:3a44e7b746]

De pkg. bestanden in de map bilbliotheek/receipts zijn nodig om permissies te kunnen herstellen. Hier gaat het dus om iets anders. Heb zelf ook 10.2.8, maar heb nog nooit een map installers in de map programma’s gezien.

Yups, zelf ook nog nooit een map Installers aangetroffen in mijn map programma's. Ook onder Jaguar, etc. Nu die namen komen me wel zeer bekend voor! Heeft iemand dat voor jou gedaan of zo? Of mac geleverd door een winkel misschien met alles voorgeïnstalleerd? Sinds MacOS X heeft Apple ook hun eigen developing software gratis meegeleverd!!! Als je dus zelf programma's wilt gaan ontwikkelen voor MacOS X (Cocoa), MacOS Classic & X (Carbon), AppleScript, Java, dan kan je dit installeren vanaf die grijze CD die is meegeleverd, naast de twee witte met een Jaguar-X op.

Dit is dus volgens mij gewoon de Developer CD van Apple :slight_smile: Als je ook nooit van plan ben om iets te gaan programmeren in Objective C, Java, AppleScript en zo, zou ik dit weggooien. Als je de CD hebt, kan je ook snel zien en daarna concluderen dat die op de CD staan (wellicht) en dus gewoon die map Installers van je schijf smijten.:slight_smile:

Ik denk dat je hem niet moogt wissen hoor, dat hij er staat heeft volgens mij wel een bedoeling, volgens mij is het zijn het programma's die u helpen om software te instaleren, als je bv een printer wilt instaleren, dat die software van de printer gebruikt maakt van bestanden uit die map, dat denk ik toch, ik blijf mooi uit die map, voor ik mijn iBookje de nek omwring :p

Destijds heb ik alles standaard geïnstalleerd vanaf de grijze DVD 10.2.3. Kan me echter niet herinneren deze map eerder te hebben gezien in de programmamap. Een CD Developer Tools heb ik niet. Het lijkt er nog het meeste op dat de map "verdwaald" is op de harde schijf. Heb dit type bestanden ook nooit gezien bij de bestanden die je na installatie kunt verwijderen zoals overbodige taal- en prinsterbestanden. Ik denk idd dat ik er maar afblijf omdat de gevolgen van het verwijderen niet helemaal duidelijk zijn. Overigens kan ik op de grijze installatie-DVD niet kijken wat er allemaal voor bestanden opstaan, zonder het installatieproces te starten. In ieder geval bedankt voor jullie snelle reacties!

Met het programma Pacifist kun je in pkg.bestanden kijken, dus ook die op je installatie-cd. Heb op mijn eigen mac nog gezocht naar de bestanden die je in je eerste post noemt, of ze misschien verdwaald kunnen zijn, maar dat is het volgens mij ook niet. Pacifist is te downloaden op http://www.charlessoft.com/.

Bij voorgeinstalleerde systeems staat de map installers wel vaker onder programmas, bij een vriendin van mij is hij blijven staan en bewaart ze haar eigen installers bij van allerlei progs, Het lijkt errop dat de bestanden in jouw map van de tools disk afkomt zoals reeds is vermeld, Hoe ze daar zijn gekomen zou ik echt niet weten, Maar dat ze daar niet horen wet ik wel, en dus kun je de map weggooien, je mac zal hem echt niet missen.

Voor zover ik weet komt die "installers" map ineens uit het niets opgedoken wanneer je via de Software Restore CD die bij je Mac werd geleverd dingen terug gaat zetten. Ik had althans ook ineens een dergelijke map nadat ik via deze CD onder anderen OS/9, developer tools, etc. op mijn iBook had gezet.

wegsmijten die handel,

met andere woorden: het is ok om die map volledig te trashen. dat van permissies te herstellen is volledig onzin. OS X installeert die handel standaard.

heb nadat ik mijn ibook had dat ook direct weggekieperd

p.s.: in dit postje staan 3 synoniemen voor iets in de vuilbak te gooien :smiley:

Ik heb het " risico " maar genomen en de bestanden verwijderd. Voor de zekerheid op een CD-tje gebrand. Ik merk geen verschil, dus het lijkt erop dat ik zo 300 MB heb vrijgekregen. Blijft wel vreemd hoe de bestanden erop gekomen zijn, maar daar is al voldoende over gezegd. Garoeten, Jeff.

ze staan er bij mij ook op, maar dat zal wel een nut hebben zekerst? Mss van mac update, of na het instaleren van een gameke ...

Ik laat het gewoon zitten,
ik heb nog 45 GB vrij, dus op 0.3 GB komt nie aan, hé