Map is veranderd in uitvoerbaar UNIX bestand

Een map met foto’s op onze netwerkschijf is spontaan veranderd in een “Uitvoerbaar Unix-bestand”. Als ik dubbelklik op dat bestand dan opent de Terminal met een heleboel tekst, onder andere “cannot execute binary file”.

Iemand enig idee wat hier gebeurd is en hoe ik de map met foto’s weer terug krijg?

dat wordt chmod in Terminal.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chmod

ik denk dat het 700 moet worden.
maar je moet er wel eerst naar toe manouvreren met het commando cd

wellicht is er ook een progamma met gui, die dit kan doen.

Je hoeft er totaal niet naartoe te manoeuvreren, je sleept gewoon de map het Terminalvenster in nadat je het commando ingetypt hebt.

Alleen: het lijkt me sterk dat dat ook aan de hand is. Wat wél zou ik eigenlijk niet weten, maar een map kan niet zomaar een bestand worden — zeker niet door verkeerde permissies of zo. Wat zoeken levert deze pagina op, waar iemand hetzelfde probleem heeft. MacFixIt heeft er ook een thread over.

Beste

Ik heb het zelfde probleem, maar ben echterlijk niet goed in computerzaken.

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat ik juist moet doen in deze situatie gelijk die het uitlegt aan een idioot. Ik heb hetgeen geprobeerd wat jullie hebben voorgesteld, maar het lukte niet.

Gebeurt er precies hetzelfde als in het originele bericht bovenaan dit onderwerp? D.w.z. er staat een icoon als dit:

EXEC

in plaats van dat van een map, en als je erop dubbelklikt, komt er een terminal-venster in beeld dat zegt dat een binair bestand niet geopend kan worden?

Staat deze map op een interne schijf of een externe? Als hij op een externe staat, kopieer hem dan eens naar de interne schijf en kijk of dat het probleem oplost.

Ja inderdaad, dat is hetgeen wat mij overkomt.

Ik had op een USB mappen met allemaal foto’s, video’s, documenten, …

Ik gebruik deze dan wanneer nodig, maar heb er nooit problemen mee gehad om die mappen te openen, maar nu kan ik er één van niet openen en krijg ik inderdaad dat venster.

Ik had het al geprobeerd om te kopiëren naar mijn bureaublad, maar het lukte niet. Ik kon die map nog steeds niet raadplegen.

Wat als je de informatie van die map opvraagt? (Rechtsklik op map, kies Toon info)

Dan krijg ik dit te zien.

0 bytes, dat is een probleem … De Finder zegt hier dat dit een totaal leeg bestand is, eigenlijk alleen een naam zonder verdere gegevens erachter.

Ik denk dat er iets kapotgegaan is in het bestandssysteem op je USB-stick, waardoor verloren gegaan is dat dit eigenlijk een map is en daarom aangezien wordt voor een bestand. Dat is een groot probleem, want dan kun je ook de map niet meer in om de inhoud ervan te redden.

(Dit verklaart wel het exec-icoon: een map is uitvoerbaar, want anders kun je er niet in. Als er iets kapotgegaan is waardoor voor het systeem niet duidelijk is dat dit een map is, maar de gebruikersrechten ervan blijven wel behouden, dan is het dus nog altijd uitvoerbaar en wordt dus door de Finder gepresenteerd als een Unix-programma, met dit icoon als gevolg.)

Met welk bestandssysteem is de USB-stick geformatteerd? Dat kun je zien als je de stick in de computer doet, het Schijfhulpprogramma opent en dan in de linkerkolom op de naam van de USB-stick klikt. Wat staat er dan hier op de plek waar ik een rood kadertje getekend heb?

Ik denk namelijk dat we dat moeten weten om uit te zoeken hoe dit eventueel te repareren zal kunnen zijn — of zelfs óf het te repareren is …

Wat staat er bij Naam en extensie?