Map wil niet weg

Ik heb het volgende probleem met een iMac 600 (begin zo langzamerhand een beetje Dr. Mac in de buurt te worden). Ik wilde de mail die in Entourage zat behouden, dus had ik een backupje van de Microsoft user data gebakken. Toen het nieuwe systeem erop zat heb ik met m'n stomme kop die backup eerst op het bureaublad gezet, in plaats van ff in een nieuw finder venster in de juiste map. Meteen kreeg het ding een slotje eraan en in de info staat "beveiligd" aangevinkt en die krijg ik niet weg. Heel fijn. Ik kan er dus niks mee. Hij wil niet naar de prullenbak maar hij wilde ook niet naar de goeie folder, dus heb ik die backup weer moeten kopieren. Hoe krijg ik dat ding weg? Enne, permissies zijn hersteld, geen resultaat.

In de info van de folder kun je aanvinken of de beveiliging aan moet of uit. Waarschijnlijk staat die aangevinkt.

Heb het zelfde probleem al eens gehad, was toen vrij hardnekkig. Uiteindelijk heb ik op de support afdeling op apple.nl de oplossing gevonden. Daarvoor moest ik met de terminal in de weer.

Heb nu helass geen tijd, anders kon ik het nog wel even opzoeken. Maar als je daar even rondzoekt vind je het vast.

succes

Mr Mojo

Als het afvinken in de info niet mocht werken kun je opstarten onder OS9. In je Home-map van X zit de desktopfolder. Vaak kun je het op deze manier daar wel uit verwijderen.

Het makkelijkste is even via terminal verwijderen. Je hebt wel admin rechten nodig. Open Terminal.app ga naar je Desktop: cd ~/Desktop Vervolgens om te deleten als root: sudo rm -rf NaamVanMap vul je password in en hij is zeker weg, let op dit is een echte delete, gaat dus niet naar je Trash. Je zou ook de map aan jezelf toe kunnen eigenen via een recursieve chmod, bekijk de manual page van chmod daarvoor: man chmod

Greets
Tristan

[quote:93fbb502b8="Tristan"]Het makkelijkste is even via terminal verwijderen. Je hebt wel admin rechten nodig. Open Terminal.app ga naar je Desktop: cd ~/Desktop Vervolgens om te deleten als root: sudo rm -rf NaamVanMap vul je password in en hij is zeker weg, let op dit is een echte delete, gaat dus niet naar je Trash. Je zou ook de map aan jezelf toe kunnen eigenen via een recursieve chmod, bekijk de manual page van chmod daarvoor: man chmod

Greets
Tristan[/quote:93fbb502b8]
Dank U! Dit moet werken. Alleen wat bedoel je met deleten als root? Er is nu maar een gebruiker, de beheerder, dus dat zal wel goed zitten.
Uitvinken in de info kan niet! Het woord “beveiligd” en het vinkje zijn allebei grijs, dus ik kan klikken wat ik wil.
Dat het een echte delete is zal me worst wezen. De tweede backup staat al op de goede plek, dus die op de desktop mag van mij helemaal weg. Maar wel handig om te weten voor in het vervolg.

Met "delete als root" bedoeld Tristan waarschijnlijk dat je eerst als root moet inloggen. Dus niet als beheerder, maar als een soort super beheerder. Die heeft nog meer rechten.

succes,

Mr Mojo

Ik ben toch geen Microsofty??

Daar gebruikt ie die sudo voor, die geeft je namelijk even superuser krachten ;)

[quote:b4dd00ca50="junkiesxl"]Daar gebruikt ie die sudo voor, die geeft je namelijk even superuser krachten ;)[/quote:b4dd00ca50] Yeah, altijd al willen hebben! 8)