Mapacties/extensies

Kan iemand mij, als Mac gebruiker & liefhebber, in gewoon NL uitleggen wat je met de functie mapacties onder Panther 10.3.3 kunt doen dmv concrete voorbeeld(en). Want mijn lampie gaat maar niet branden, ondanks mijn zoekacties in en buiten deze site.

En dan het volgende: ik heb een tijdje mijn extensies niet kunnen weglaten, bv van een ai of mp3 bestand, zonder dat dit consequenties had, ook al had ik verberg extensie afgevinkt en mijn bevoegdheden aangepast. Nu heb ik sinds de update naar 10.3.3 nergens meer last van. Toch knaagt dit aan me en hoop ik dat er een heldere geest is die dit fijntjes kan toelichten.

Ik zeg: bedankt en paas je rot :smiley:

Met mapacties kun je al het saaie en repeterende werk voor je laten uitvoeren. Bijv. JPEG-jes omzetten naar TIFF, voor (of na) alle bestandsnamen binnen een map iets toevoegen of weglaten, de finder een melding laten geven als er iets in een mapje is bijgekomen (fax!). &zovoort & maar verder. Heel handig. Kjeld

zodra je bijvoorbeeld je jpeg bestand in een map laat vallen met een map-actie kun je dat applescript (want mac-acties zijn voorzover ik weet appel scripts) iets met dat bestand laten doen. hernoemen bijvoorbeeld of inderdaad naar een ander formaat omzetten zodat al je bestanden die bepaalde map een bepaald formaat (gif bijvoorbeeld) hebben en of bepaalde naam-structuur.