Mappen aanmaken op Unix netwerk via OsX

Heeft er iemand ervaring met het aanmaken van mappen op een Unix server m.b.v. OsX? Mijn probleem is dat als ik een map aanmaak niemand anders die kan wijzigen op onze server. Ik moet dan steeds handmatig de privileges aanpassen in lezen en schrijven voor iedereen. Kan ik geen instelling in OsX aanpassen zodat direct iedereen deze map op de server kan bewerken?

Dit is een van de redenen dat wij (op mijn werk) nog steeds onder OsX werken. Andere redenen zijn natuurlijk Quark en Fontbeheer.

Kees

Oja, ik werk met Os 10.2.3 op diverse soorten G4’s. (Totaal 9 stuks en nog een paar G3 Blue & White)

Zomaar uit de losse pols: Wat gebeurt er wanneer je die map met aangepaste privileges in de map /Shared zet?

Bedankt voor je reactie.

Alle mappen zijn shared op de fileserver, omdat alle gebruikers ze kunnen openen, dit was onder Os 9 en eerder zo, onder OsX zijn de mappen die je op de server aanmaakt (dus niet op je eigen mac) niet meer shared en moet je dit handmatig ingeven.
Als ik eerst mappen op de mac moet aanmaken en daarna kopieren naar de server dan is dit ook een omweg.

Kees

Ik volg je niet helemaal,maar als de users een account hebben op de server,kan je ook even kijken wat chmod voor je kan doen (man chmod)

bv,een map compleet voor iedereen read/writable maken kan je bv ook doen met ‘chmod 755 bestands-naam’

Maybe it’ll help… :wink:

Chmod 755 (file,name) zou het moeten doen.Maar zoals je weet zijn er verschillende versies van Unix.Is de server versie die je gebruikt gelijk aan die OSX (Darwin)gebruikt? Alle commando's zijn niet exact hetzelfde in de verschillende systemen.Ik zou kijken wat exact de parameters zijn in de commando's van Darwin( zie man)voor privileges en het aanmaken van mappen en dan die vergelijken met die van Unix versie van van de server. Verkeerde parameters zijn vaak de oorzaak van Permissions Denial.

Moet [color=darkblue:320db14402]chmod 775 (file of dir name)[/color:320db14402] zijn voor de hele group.

Je kunt ook aan de slag met [i:e18627c0dd]umask[/i:e18627c0dd]. Daarmee kun je volgens mij instellen welke rechten (behalve de executable bit) nieuwe documenten krijgen die worden aangemaakt door de actieve user (waarvoor de umask geldt).

Voor een x-bit heb je nog steeds een chmod nodig, geloof ik.

Maar die heeft ie niet nodig,alleen rw. wat ik begrijp.

775 = drwxrwxr-x

drwxrwxr-x is voor de directory. De bestanden kunnen volstaan met een uga=r voor alleen lezen en uga=rw voor lezen en schrijven voor iedereen.

OK was even uit het oog verloren dat het alleen om mappen ging. maar dan wordt het bij 775 toegepast op een map -rwxrwxr-x

of chmod ug+rw(let op het plusje geen is teken)

Hmm, ik ook. :oops:

Maar goed. Wanneer je als commando [b:e1666259b1]umask a=rwx[/b:e1666259b1] geeft, dan zal de user waarvoor dit geldt gedurende zijn sessie files en directories (en dus mappen, neem ik aan) aanmaken met de volgende rechten:

files: -rw-rw-rw-
directories: drwxrwxrwx

Bedankt voor jullie reacties, ik snap nog niet veel van de antwoorden (mijn Unix kennis is erg weinig) maar ik ga hier eens mee aan de slag, misschien weet mijn collega met deze antwoorden wel raad.

Ik laat wel weten of ik er uit ben gekomen.

Kees