mappen beveiligen

Is het mogelijk mappen op een eenvoudige wijze met een wachtwoord te beveiligen?

via FileVault kun je je hele Home-map beveiligen

voor 1 specifieke map: Disk Utility (denk ik :innocent: ) en dan een beveiligde dmg maken met daarin de inhoud van de map.

Bij Path Finder kun je dit per map instellen 8)

Zie dit draadje => http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=15184

Greets
Tristan

je kan een map ook onzichtbaar maken of een onzichtbare map creëren, met terminal. gewoon een puntje voor de naam zetten. dit geeft weliswaar maar een beperkte "veiligheid" in de zin van als men het niet ziet staan... (ideaal voor kinderen). ik weet niet voor wie of wat je wil beveiligen?

Even een vraag in het verlengde van de vraag van NielsNz:

Hoe krijg je een slotje bij een map? Zodat hij niet zomaar weggegooid kan worden? Gewone bestanden krijg je simpel beveiligd: Appletje-i en dan aanvinken, maar bij mappen lukt me dat niet… Zou dit gewoonweg niet kunnen? Of is er een andere manier? :?

[quote:038979203c="sponge"]je kan een map ook onzichtbaar maken of een onzichtbare map creëren, met terminal. gewoon een puntje voor de naam zetten. dit geeft weliswaar maar een beperkte "veiligheid" in de zin van als men het niet ziet staan... (ideaal voor kinderen). ik weet niet voor wie of wat je wil beveiligen?[/quote:038979203c]

Help… bij het aanmaken van nieuwe mappen ben ik zo slim geweest een map ‘.fla’ te noemen met als gevolg dat de map in de finder onzichtbaar is. In bewaarvensters is de map gewoon zichtbaar.
Hoe krijg ik deze map weer zichtbaar?

Finder > Archief > Zoek... > Bepaalde locaties > Zoek naar onderdelen die aan de volgende voorwaarden voldoen: > Naam begint met [.fla] > klik op de + en voeg toe Zichtbaarheid > [onzichtbare bestanden]

In het resultatenvenster de naam van de map aanpassen.

[quote:f499920004="JeePee"]Even een vraag in het verlengde van de vraag van NielsNz:

Hoe krijg je een slotje bij een map? Zodat hij niet zomaar weggegooid kan worden? Gewone bestanden krijg je simpel beveiligd: Appletje-i en dan aanvinken, maar bij mappen lukt me dat niet… Zou dit gewoonweg niet kunnen? Of is er een andere manier? :?[/quote:f499920004]

bij toon info staat bij mij gewoon beveiligen hoor. Ik denk dat je dat bedoeld. Werkt hier gewoon.

Even een bij vraagje: wat denken jullie van FileVault? vertraagt deze het systeem of niet?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar! Ik heb ooit filevault gebruikt onder systeem 10.2 volgens mij nog. Toen vertraagde het aanzienlijk. Maakte geen stabiele indruk.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar! Ik heb ooit filevault gebruikt onder systeem 10.2 volgens mij nog. Toen vertraagde het aanzienlijk. Maakte geen stabiele indruk.

Heeft er niemand ervaringen met Filevault?

[quote:b1308597aa="formulefan"][quote:b1308597aa="JeePee"]Even een vraag in het verlengde van de vraag van NielsNz:

Hoe krijg je een slotje bij een map? Zodat hij niet zomaar weggegooid kan worden? Gewone bestanden krijg je simpel beveiligd: Appletje-i en dan aanvinken, maar bij mappen lukt me dat niet… Zou dit gewoonweg niet kunnen? Of is er een andere manier? :?[/quote:b1308597aa]

bij toon info staat bij mij gewoon beveiligen hoor. Ik denk dat je dat bedoeld. Werkt hier gewoon.[/quote:b1308597aa]
Klopt daar kwam ik een week terug ook achter, toch weet ik zeker dat dit nog niet zo lang geleden niet kon. Je zag dan wel het hokje, maar kon niets aanvinken, mooi dat het nu wel werkt.

FileVault vertraagt het systeem iets, maar het valt me behoorlijk mee. Een nadeel van FileVault vind ik wel, dat het bij problemen niet eenvoudig is te repareren. Ik gebruik voor reparaties TechTool Pro 4.1.1 of DiskWarrior 3.0.3 (ik rommel namelijk nogal :stuck_out_tongue: ), maar je moet dan aan het klooien met permissies e.d. voordat je een reparatie kunt uitvoeren, erg lastig. Het uitzetten van FileVault wil dan soms mislukken, een reparatie lost het dan op. Over het algemeen is FileVault behoorlijk betrouwbaar, maar ik installeer, probeer en verwijder nogal wat en dan kan er wel eens wat mis gaan. :smiley:
FileVault vind ik beter dan het in het begin was, dat wat Sjonnie zegt herken ik wel. :roll: