mappen in itunes

Ik heb een Icepod aangeschaft zodat ik mijn Ipod in de auto via de autoradio kan beluisteren. Werkt goed. Nu kan ik met mijn 6 cd knoppen op de radio mappen kiezen die ik heb aangemaakt op Itunes. Op dit moment zijn dat bij mij nog de standaardmappen zoals; meest beluistert, jaren 90, aangeschafte muziek ..... kan ik al die mappen probleemloos verwijderen (behalve bibliotheek) en nieuwe mappen aanmaken (map 1 t/m 6 bijv.)? Hebben jullie ervaring hiermee in combinatie met Icepod?

[quote:76cfa05c94="robra"]kan ik al die mappen probleemloos verwijderen (behalve bibliotheek)[/quote:76cfa05c94]Ja, zolang je van de alt-toets af blijft. De muziek staat niet in de afspeellijsten (zo heten die "mappen"), maar in de bibliotheek. De bibliotheek is dan ook geen afspeellijst, maar je hele muziekvoorraad. Eigenlijk zijn de afspeellijsten niks meer dan een lijst van aliassen of snelkoppelingen naar muziekbestanden in de bibliotheek. Je gooit dus geen muziek weg, maar alleen de verwijzingen.

Maar waarom zou je? De afspeellijsten nemen nauwelijks ruimte in. Je kunt ook gewoon nieuwe afspeellijsten maken en die op je iPod zetten. Je hoeft de oude mappen niet weg te gooien. [quote:76cfa05c94=“robra”]en nieuwe mappen aanmaken (map 1 t/m 6 bijv.)?[/quote:76cfa05c94]Je kunt zoveel mappen maken als je wilt en je kunt ze zo vaak wisselen als je wilt. Kijk eens bij de iPod-voorkeursinstellingen: vink de optie ‘werk alleen geselecteerde afspeellijsten bij’. En dan selecteer je gewoon de 6 afspeellijsten waar je die dag zin in hebt.
Ik heb er bijna 40 en laat er dagelijks een stuk of 8 verversen.
Er kan zoveel met iTunes.

[quote:76cfa05c94=“robra”]Hebben jullie ervaring hiermee in combinatie met Icepod?[/quote:76cfa05c94]
Ik heb geen ervaring met Icepod. Maar ik denk niet dat de afspeellijsten iets te maken hebben met de manier waarop je ze beluisterd.

Bij mij in de auto pakt de icepod de eerste 6 afspeellijsten van m'n iPod. Die kan ik dus ook aanpassen wanneer ik wil, geen probleem...

Ik wil hier even op inhaken met een soortgelijke vraag. Gisteren heb ik mij een iPod gekocht en ben dus nog een beetje aan het experimenteren.

Ik wil graag al mijn muziek e.a. overzichterlijk houden in mappen, b.v.

Film Muziek > Jerry Goldsmith > The Mummy > hier de nummers van die album
Film Muziek > Jerry Goldsmith > Total Recall > hier de nummers van die album
Film Muziek > Danny Elfman > Sleepy Hollow > en dan de nummers van die album
Rock > Pink Floyd > Wish You Were Here > en dan de nummers van die album
Rock > Pink Floyd > The Wall CD 1 > en dan de nummers van die album
Rock > Pink Floyd > The Wall CD 2 > en hier weer die mp3 nummers
Audio Books > Stephen King > Salems Lot > en de nummers
Audio Books > Dean Koontz > False Memory > en dan de nummers

Wat ik ontdekt heb in iTunes, is dat (volgens mij) ik dit niet doen kan.

Als ik een afspeel lijst aanmaak genaamd Film Muziek, en ik sleep de mappen van The Mummy en daarna Sleepy Hollow daar na toe dan krijg ik:
Film Muziek > en de losse nummers van alles wat ik daar in sleep :frowning:

Dit is voor mij totaal niet overzichterlijk…
Ik zou het nog willen aanvaarden als ik het voorelkaar kreeg om het b.v. zo te doen:
Film Muziek > The Mummy > hier de nummers
Film Muziek > Sleepy Hollow > hier de nummers…

waarom zou je nog mappen gebruiken als je gewoon met playlists of library alles rechstreeks kan selecteren uit itunes?

En hoe maak ik een Playlist in een playlist aan?

Als ik een playlist maak genaamd: Film Muziek, dan komen daarin alle losse mp3’s in te staan van al mijn film muziek, en dat wil ik niet.

Is het dan mogelijk om een playlist in een playlist te maken? PlayList Film Muziek bevat een sub categorie The Mummy of Planet of the Apes of Sleepy Hollow.

Jullie hebben al je MP3 muziek bestanden toch ook niet doorelkaar op je harddisk staan?
Of je hebt je foto bestanden toch ook niet overal los in je harddisk staan?

Ik hou van overzichterlijke indeling, en ik heb het nog niet kunnen ontdekken hoe ik alles overzichterlijk kan indelen op de iPod.

naar mijn weten lukt dit niet...

Even voor de duidelijkheid: iTunes heeft geen mappen, maar afspeellijsten. Da's erg belangrijk om uit te leggen wat er binnen het programma gebeurt en hoe dat er dan in de [i:63217807bb]mappen[/i:63217807bb] in Finder/Verkenner uit gaat zien.

Tweety, jouw vragen lijken op vragen en opmerkingen van mensen die WinAmp gewend zijn. Ik ken het programma niet goed, maar uit de vragen van anderen meen ik dat er een paar belangrijke verschillen zijn: [list:63217807bb][:63217807bb]In winamp is de indeling in genres erg dwingend. Ik geloof zelfs dat WinAmp de mappenstructuur begint met genres. In iTunes spelen genres nauwelijks een rol (gelukkig).
[
:63217807bb]iTunes kan [b:63217807bb]zelf[/b:63217807bb] de mappenstructuur indelen aan de hand van ID3-tags. Erg handig, vind ik, maar veel ex-winamp-gebruikers kunnen er niet tegen. [/list:u:63217807bb][quote:63217807bb=“Tweety”]IIk wil graag al mijn muziek e.a. overzichterlijk houden in mappen, b.v.
…genre > Artiest > album > nummer van album
Wat ik ontdekt heb in iTunes, is dat (volgens mij) ik dit niet doen kan.[/quote:63217807bb]
Jij hebt nog niet ontdekt dat iTunes die indeling zelf doet aan de hand van id3-tags en dat je op je iPod onder het submenu muziek gewoon op genre en/of artiest en/of album kunt scrollen.

[quote:63217807bb=“Tweety”]Jullie hebben al je MP3 muziek bestanden toch ook niet doorelkaar op je harddisk staan?[/quote:63217807bb]Nee, natuurlijk niet, maar ik ruim het ook niet zelf op. Da’s dom werk, dat moet je computers laten doen. Dus doet iTunes dat voor mij.
Onder voorkeuren -> geavanceerd kun je de optie ‘werk map itunes automatisch bij’. De mappenstructuur wordt dan he-le-maal ingedeeld volgens de id3 tags. De duidelijkste en strakste structuur die je kunt indenken. [quote:63217807bb=“Tweety”]Ik hou van overzichterlijke indeling, en ik heb het nog niet kunnen ontdekken hoe ik alles overzichterlijk kan indelen op de iPod.[/quote:63217807bb]Als je gewoon je id3-tags bijhoudt, dan kun je op je iPod gewoon op artiest of genre of album scrollen. Volgens mij moet je het niet ingewikkelder maken door daar zelf nog een andere indeling overheen te leggen. [quote:63217807bb=“Tweety”]En hoe maak ik een Playlist in een playlist aan?[/quote:63217807bb]
Dat kan niet, niet zoals jij dat wilt. Wat wel kan:
De meeste soundtracks staan op een album, zorg dat dat in de id3 tags klopt. Vink in het infoscherm bij deze albums aan dat het verzamelingen zijn. Zet alle filmmuziek in één afspeellijst. Op je iPod kun je dan onder ‘albums’ naar de film zoeken.

Duidelijke uitleg!

Gelukkig ken ik geen WinAmp (ben zelf een windows hater, vandaar ik een Mac heb :slight_smile: )…

Jammer vind ik wel dat ik de ID3-tags nauwkeurig moet bewerken dus, als ik alles zo wil hebben zoals ik het graag wil. Of tenminste zorgen dat er geen enkel iets verkeerd staat.
Zelf ben ik veel audio boeken van cassettes aan het opnemen naar MP3, dat wordt dus veel typ werk in die ID3-tags om alles een beetje bijelkaar te houden <zucht>, inplaatst van alle mappen een naam te geven en hups in de speler waar ik het zo opzoeken kan.

En iTunes gebruik ik alleen maar om soms internet radio mee te luisteren, en meestal AIFF files om te zetten naar MP3, CD’s omzetten naar MP3 (toast gebruiken om te branden op CD voor afspelen in mijn auto radio) en af en toe eens een MP3 af te spelen in iTunes.

Jammer vind ik wel dat de iPod zo beveiligd is, ik kan de muziek files niet gewoon terug vinden in de iPod, daar heb ik weer speciaal iTunes of andere programma’s voor nodig, iPodRip, Senuto (ofzoiets) en meer van dat soort dingen. Maar ja… Niets aan te doen.

[quote:682c8fc339="Tweety"]Gelukkig ken ik geen WinAmp[/quote:682c8fc339] Ik wist het ook niet zeker.

Tja, als het van cassette moet komen dan zullen die audio-books inderdaad vooral handwerk worden.

Maar… misschien dat je nog wat hebt aan deze tip:
Je kunt een ‘domme’ afspeellijst audiobooks maken. Als je een bestand van cassette invoert, kun je het in een finder-map zetten, maar je kunt het ook van de finder in de afspeellijst “Audiobooks” slepen. Ook meerdere bestanden tegelijk. Dan heb je ze in ieder geval bij elkaar staan en dat maakt het werk wat lichter.
Je hoeft ook niet de bestanden 1 voor 1 te bewerken. Je kunt ook met bijv. shift meerdere bestanden selecteren en dan artiest/schrijver en album/boek voor alle bestanden tegelijk aanpassen.

[quote:b2a34e15f5="Tweety"]Duidelijke uitleg!

Jammer vind ik wel dat de iPod zo beveiligd is, ik kan de muziek files niet gewoon terug vinden in de iPod, daar heb ik weer speciaal iTunes of andere programma’s voor nodig, iPodRip, Senuto (ofzoiets) en meer van dat soort dingen. Maar ja… Niets aan te doen.[/quote:b2a34e15f5]

De ipod is niet echt beveiligd , je kunt de map waarin de muziek staat zien als je (ik werk met windows ) in je mapopties >>verborgen mappen weergeven<< aanduid .
De bestandsnamen zien er cryptisch uit , maarals je itunes gebruikt maakt dat niks uit , hij toont slechts de ID3-tags

[quote:fa2c1eb66e="Tweety"]Wat ik ontdekt heb in iTunes, is dat (volgens mij) ik dit niet doen kan.

Dit is voor mij totaal niet overzichterlijk…
Ik zou het nog willen aanvaarden als ik het voorelkaar kreeg om het b.v. zo te doen:
Film Muziek > The Mummy > hier de nummers
Film Muziek > Sleepy Hollow > hier de nummers…[/quote:fa2c1eb66e]
Je vraag kwam iets te vroeg :stuck_out_tongue:
Sinds gisteren kan het wel!

Dus voor je filmmuziek en de audiobooks is er nu een oplossing.
Maar toch, alles in mappen indelen is niet de beste manier om met iTunes om te gaan.