Marktaandeel OS X in één jaar met 32 procent gestegen

Apple's besturingssysteem wint langzamerhand steeds meer aan populariteit. In het afgelopen jaar is het marktaandeel van Mac OS X met maar liefst 32 procent gestegen. De absolute aantallen liggen overigens nog steeds laag in vergelijking met Windows.

Eind juni mocht Apple zich verheugen op een marktaandeel van 7.94% van alle besturingssystemen, tegenover 6.03% een jaar eerder. Maar niet alleen Apple’s Mac OS X laat vooruitgang zien, ook grote concurrent Vista zag een stijging van maar liefst 256% over het laatste jaar. Vista heeft nu een marktaandeel van 18% in handen.

De dalers zijn, zoals verwacht, Windows XP en in mindere mate Windows 2000. Het marktaandeel van Windows XP is gedaald tot 71.2%, waarbij opgemerkt moet worden dat de daling van XP en de stijging van Vista behoorlijk aan elkaar gerelateerd zijn.

Bron: http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?id=2318200

[quote:d59d3229de="Mr Evil"]AIn het afgelopen jaar is het marktaandeel van Mac OS X met maar liefst 32 procent gestegen.[/quote:d59d3229de]

Mmm…

Moet dat niet zijn: de VERKOOP van MacOSX is met 32 procent gestegen?

[quote:71105ea135="Junior"][quote:71105ea135="Mr Evil"]AIn het afgelopen jaar is het marktaandeel van Mac OS X met maar liefst 32 procent gestegen.[/quote:71105ea135]

Mmm…

Moet dat niet zijn: de VERKOOP van MacOSX is met 32 procent gestegen?[/quote:71105ea135]

dat ís marktaandeel, echter het staat niet voor de situatie zoals die nu in de huishoudens is. Immers, dat is het marktaandeel van het afgelopen jaar, én het marktaandeel van de afgelopen jaren etc (nog wat ingewikkelder natuurlijk). Echter; dat is ook minder belangrijk. Zelfs al is een deel van de winst in marktaandeel te danken aan gebruikers die hun oude Mac OS X (Cheetah, Tiger, whatever) vervangen voor een nieuwe (Leopard); het telt wel als verkoop mee.En uiteindelijk betekent die stijging ook een grote aantal gebruikers op de iets langere termijn.

[quote:35cd7ec14b="nielsth"][quote:35cd7ec14b="junior"]Moet dat niet zijn: de VERKOOP van MacOSX is met 32 procent gestegen?[/quote:35cd7ec14b] dat ís marktaandeel[/quote:35cd7ec14b] Nee, verkoop en marktaandeel zijn aan elkaar gerelateerd maar zijn niet aan elkaar gelijk.

Volgens mij is het marktaandeel zowel met 1,91% als met 32% gestegen het afgelopen jaar. Het is hoe je er tegenaan kijkt.

Het marktaandeel is met 1,91% gestegen (7,94-6,01). Maar dat is een stijging van 32%.

((7,94/6.03)x100)-100 = 31,7

Het is verwarrend want een marktaandeel wordt op zichzelf al in procenten uitgedrukt. Daarom is de zin ‘het marktaandeel is met x % gestegen’ op meerdere manieren te interpreteren.

nee, waar het hen om gaat is dat verkoop niet gelijk is aan marktaandeel. Het aandeel in de verkopen is misschien dat aantal, maar bij marktaandeel moet je ook kijken (in mijn optiek) naar reeds verkochte systemen die al bij mensen thuis staan. Voor het grootste deel windows bakken dus. Het is niet zo dat alle pc's na 1 jaar afgeschreven worden en dat deze getallen absoluut uitdrukken hoe groot het aandeel macs is op alle werkende computers.

[quote:2aac4555b5]

[b:2aac4555b5]Axel Springer’s 10,000 employees switching to Mac[/b:2aac4555b5]

Here’s an unexpected Independence Day gift for Apple.

Axel Springer AG, one of Europe’s largest newspaper publishers, with 10,000 employees and more than 150 papers in 30 countries, including its flagship Die Welt, announced on Friday that it is switching its entire operation from PCs to Macs.

• Most of the company’s layout work was already being done on Macs
  • Macs are more user friendly than other computers
  • Apple creates the most elegant computers
  • Macs are cheaper to buy and easier to maintain than they were in the past

The changeover will take five years and when complete, according to Döpfner, will make Axel Springer (SPR.F) Apple’s (AAPL) second largest corporate customer, after Google (GOOG).[/quote:2aac4555b5]

De trend is duidelijk… zelfs écht grote bedrijven stappen nu over.

Bij percentages [i:a8de382686]altijd[/i:a8de382686] vermelden wat 100% is. ;-P

Vraag me af hoe dat percentage in Nederland is, aangezien er hier nooit reclame wordt gemaakt voor Macs.

Er wordt genoeg reclame gemaakt, alleen indirect. Kijk maar eens TV. Je ziet vaak genoeg een Mac in een serie verschijnen. Misschien is het niet wat jij onder reclame verstaat maar het is het wel. Ik denk dat Apple er ook wel een paar centjes voor neer telt om hun product daar te krijgen.

[quote:1e616ea955="mekgek"]Vraag me af hoe dat percentage in Nederland is, aangezien er hier nooit reclame wordt gemaakt voor Macs.[/quote:1e616ea955]

Ik denk dat het percentage in Nederland vrij hoog is.
Vooral in Amsterdam en Den Haag zie je vaak Mac.

Waarom… geen idee. Er wonen zeker veel mensen met smaak :slight_smile:

In lokale Metro's en Spitsen zie ik wel eens reclames van APR's. Wellicht dat daardoor de brand awareness in de grote steden wat hoger is dan daarbuiten.

Sowieso op plaatsen waar een vestiging van de mediamarkt is. Het apple logo prijkt daar niet zo'n beetje klein op de voorgevel :)

Weer een bedrijf dat geen last meer van virussen heeft!!

Wou inderdaad dat ze bij mij op de zaak over stapte. Door een extreme firwall en uitsluitend intranet hebben we gelukkig geen virussen op het netwerk. Maar het is werkelijk waar ongelofelijk wat een tijd ik op een dag verlies doordat een of andere toepassing weer eens vast loopt. Het kost me zonder te overdrijven denk ik ruim een uur per dag aan productiviteit die ik hierdoor verlies. Reken dat eens uit op jaarbasis.....

[quote:ba9fab89d5="Junior"]Vooral in Amsterdam en Den Haag zie je vaak Mac.

Waarom… geen idee. Er wonen zeker veel mensen met smaak :)[/quote:ba9fab89d5]
De hoofdstad loopt gewoon voor op de rest. :wink: