masker in illustrator

Ik heb in illustrator een groot patroon gemaakt. Daar wil ik een bepaald gedeelte van laten zien dus heb ik er een masker van gemaakt.

Maar hoe haal ik nou alles weg wat buiten mijn masker valt?
Als ik met de hand nl alle losse punten ga weghalen, verander ik ook de krommingen in het gedeelte wat ik wel zie.

Ben ik wel duidelijk? Hoop dat iemand mij kan helpen!

heb je het masker wel toegepast dan? (appel-7). Als ik het zo lees heb je dat nl. niet...

ja, dat heb ik, wat buiten het masker valt, zie je niet, maar alle vectorpunten zijn nog aanwezig. En die wil ik graag weghebben. Eigenlijk wil ik dat het gecropt wordt, snap je? Net als in photoshop

waarom wil je het eigenlijk weg hebben? Heb je er last van? (ik bedoel behalve dat het mooier en fijner is - door het clipping path kun je het toch overal gebruiken? en crop kje het eigenlijk al).

Als je het echt weg wilt hebben en het kan wat je patroon betreft zou ik het met pathfinder doen. Waarschijnlijk flink stoeien, dat wel…

en anders knippen en plakken in photoshop, daar croppen... volgens mij kan dat niet echt in ill... nooit gevonden iig!

ja, het is eigenlijk niet heeeeel erg nodig...maar...elke keer als ik het wil selecteren, komt dat hele patroon gelijk in beeld, ik vind het gewoon irritant.

En ik dacht er moet een oplossing voor zijn, maar die is dus blijkbaar niet zo simpel… :?