Master HD wel bereikbaar maar niet meer voor opstarten

(Iedereen nog bedankt voor de reakties op mijn onderwerp van een paar dagen geleden!).

Mijn nieuwe 200GB HD wil sinds vanmorgen niet meer als opstartschijf gebruikt worden. Gelukkig zit mijn oude er nog in en kan ik zo toch nog iets doen. De 200GB begint wel normaal met opstarten en laat het laden van de extensies zien, maar zodra dat proces klaar is blijft de computer hangen in een blauw scherm wat af en van tint verspringt.

Disk utilility gaf aan ‘overlapped extent allocation’ en heb dat probleem alleen met Norton kunnen oplossen. Mijn opstart probleem was daar echter niet mee verholpen. Fsck -y gedaan: schijf ok, DiskWarrior gedaan en met succes afgerond, Disk permissions gedaan, safe-boot, etc. Niks hielp dus gekozen voor het herinstalleren van Jaguar met de optie het oude systeem in de ‘Previous folder’ te zetten en de voorkeuren te bewaren. Installatie van disk1 gaat prima maar na de herstart waar normaal gesproken om disk2 wordt gevraagd blijft de computer weer hangen in dat blauwe scherm…

Ik kan de 200GB wel openen als ik van mijn oude 40GB opstart.

Hoe krijg ik nu een nieuw systeem op mijn 200GB?

G4/800 ram768/40GB + 200GBMaxtor8MB/7200

Alvast bedankt,
Gerhard

ahey

Ik zou hoe dan ook 2 partities aanmaken, 200Gb als opstart schijf is wat veel hè.
welke systeemversie draai je??

greetzz

Het zou kunnen zijn dat je een oudere ATA chip in je controller hebt (ongeveer tot halverwege G4/mirrored drive door). Deze ondersteunt max. 128 Gb. Het systeem (afhankelijk hoe de schijf geformatteerd is) zou daarboven kunnen gaan schrijven maar de data kan dan verkeerd terecht komen en dus verminkt raken. De melding 'overlapped extent allocation' doet dit vermoeden. Partitioneren heeft in dit geval geen zin, opnieuw formatteren op 128 en de rest als verloren beschouwen is een optie. Een ATA kaart of een recent FW kastje kan ook. Sommige software kan om deze beperking heen maar hoe en of dit werkt weet ik niet.

Zou de ATA bus wel de schijf herkennen als hij gepartitioneerd is(bv fia een externe FW kast of een andere machine) met 2 partietis die kleiner zijn als 100 gig. De 200 gig schijf is duidelijk niet (backward compatible) met de ATA van de bus. Ik zou even op de site van de fabrikant kijken.

Met Carbon Copy Cloner kun je je systeem van de ene naar de andere schijf kopieeren.

Programma is gratis ,zoek maar op versiontracker.

[quote:11d1fdb1fe="Torz"]Zou de ATA bus wel de schijf herkennen als hij gepartitioneerd is(bv fia een externe FW kast of een andere machine) met 2 partietis die kleiner zijn als 100 gig. [/quote:11d1fdb1fe] Nee, het is puur de hardware die het niet aan kan, met partitioneren plits je alleen softwarematig.

Mijn systeem is 10.2.6

Dus als ik het goed heb is de beste en meest veilige oplossing om de 200GB te partinioneren naar 128GB en het daar bij te laten… 128GB Is nog steeds een flinke schijf en dan kom ik dit probleem hopelijk niet weer tegen.

Nou las ik het volgende op een website:

If you intend to partition your hard disk, here’s my advice.

• Boot partition (1Gb): This holds the System Folder and nothing else.

• Scratch partition (at least 1Gb): Use this for the operating system’s Virtual Memory (set in the Memory Control Panel), audio recordings and as a Photoshop scratch disk.

• Applications partition (1Gb): Place all static files here, in other words all of your standard programs, utilities, Internet applications and so on. You may even want two partitions for applications — mine currently exceeds 2Gb!

• Data partition(s): Temporary files and those that change frequently.

… Of is er iets tegen het indelen van de HD op deze manier

ja daar is zeker iets op tegen, die indeling is niet te doen. 1GB voor swop, ha maak daar maar min. 8 van applicaties zeker niet verplaatsen.

Laat desnoods de schijf door iemand partitioneren die wel de 200Gb volledig ziet.

suc6