"Master" of "Cable Select"

Ik heb een externe FireWire doos waar een harddisk in zat waar ik niets dan gezeik mee heb. Onlangs daar een nieuwe schijf in gezet, maar het gekloot blijft, dus waarschijnlijk zit het probleem in de doos.

Nu viel het me echter op dat de oude schijf op “Master” stond. De nieuwe schijf kocht ik als “Cable Select”, dus ik probeerde met mijn nagel de jumper eruit te wippen, met als resultaat dat alleen het kunstof omhulsel eruit kwam, maar het metaal bleef zitten. Geen zin om een tang te zoeken dacht ik de schijf er zo maar in de proppen en het werkt net als de oude schijf (niet lekker, maar het werkt).

Mijn vraag is dus; wat is beter, “Master” of “Cable Select”. De oude schijf heb ik trouwens nu via de USB ook aan mijn iBook hangen, maar die wil ook niet altijd even fijn opstarten (net als in de FireWire doos overigens).

Dus; Bij twee externe schijven op een iBook, één via FireWire en één via USB, wat is dan de beste instelling met de jumpers?

Hoi iRuben,

Hier 3 FireWire Dozen met harddisk alle op master functioneert perfect’.

ik zou zeggen zet de externe schijf niet op master en sowieso niet op cable select, want dat is bedoeld om een select kabel aan te sluiten.

wat dacht je van slave?

Nouja... Als je een IDE schijf hebt kan die aan de bus twee posities hebben, master of slave. Het gaat er daarbij om dat de twee schijven uit elkaar worden gehouden. In een FW doos maakt dat niet uit. Er zit maar een schijf aan de bus. Kies dan voor master. Cable select is een hardwareblock (een gaatje in je kabel op pin 28) op je kabel die ervoor zorgt dat stekker 1 je master is en stekker twee je slave. Achter een FW-bridge heb je geen slave en master meer, alleen een master, en moet je schijf dus gewoon op master staan. Cable select zal hier niet werken.

Ik lijk nu een heleboel ervan te weten, maar dit is me uitgelegd door een slimmerik toen ik problemen had een nieuwe CD-writer in mijn Sony FW kastej te implanteren. Een en ander nagelezen op http://www.unixwiz.net/techtips/ide-cable-select.html