Maverick op iMac 20" Mid 2007 zetten ipv yosemite

Hello,

Binnenkort beschik ik over extra iMac 20" mid 2007 waar nu Lion op staat. Ik zou Mavericks op willen zetten. Yosemite op een oude iMac, daar brand ik mijn vingers niet aan.

Vraag, kan ik in MacAppStore kiezen voor mavericks ipv Yosemite of niet? Zo niet, hoe dan wel? Ik heb veel zitten googlen, wellicht verkeerde zoektermen, want ik vind het antwoord niet. Of is t in z’n geheel updaten af te raden bij deze iMac? Of kan Yosemite juist prima?

Wordt een backup imac met windows erop. (Voor schoolsoftware evt)

Als je ooit eerder Mavericks hebt gedownload uit de Mac App Store dan kun je dat opnieuw downloaden en installeren.

Op een Mac uit 2007 moet je je echter afvragen of je daar Mavericks/Yosemite op wilt gebruiken. Lion draait er prima op.

SvS,

Ik heb hier ook een 20inch 2007 mid, deze geinstalleerd met yosemite en draait prima.

mvg, Dennis

Mavericks is niet als losse ‘aankoop’ te krijgen via de App store, Yosemite wel. Je kan evt. de Mavericks installer downloaden op een andere Mac die wel Mavericks geïnstalleerd heeft staan en dan kijken in de lijst van aankopen.

Overigens zou ik op zo’n oude Mac eerder kiezen voor Mountain Lion. Ook een geheel uitontwikkeld en stabiel OS met relatief weinig bugs. 10.9 en 10.10 lijken qua onderliggende engine veel meer op elkaar, dus als je persé 10.9 wilt kan je net zo goed 10.10 nemen. Zorg dan wel voor een clean install om zoveel mogelijk van de in Yosemite bekende bugs en onhebbelijkheden te voorkomen.

[quote=TheBigZ url=http://www.onemorething.nl/community/topic/maverick-op-imac-20-mid-2007-zetten-ipv-yosemite/#post-2780713 time=1420396165]Als je ooit eerder Mavericks hebt gedownload uit de Mac App Store dan kun je dat opnieuw downloaden en installeren.
[/quote]

Tegenstrijdige antwoorden over welk OS het beste op kan.
Momenteel draait het 10.7.5.

Ik heb twee andere macs met mavericks, nog niks is naar yosemite gegaan. Geen tijd om evt bugs en problemen te oplossen, dus laat ik alles zo zolang het uitstekend draait. Ik zie dat zowel Lion als Mavericks te downloaden is. Fijn te weten.

Nu nog nadenken welk systeem ik erop zet, of het zo laat.
Misschien handig om te zeggen dat het 2gb ram aan boord heeft.

[quote=SvS url=http://www.onemorething.nl/community/topic/maverick-op-imac-20-mid-2007-zetten-ipv-yosemite/#post-2780727 time=1420397449]
Misschien handig om te zeggen dat het 2gb ram aan boord heeft. [/quote]
Dan moet je Mavericks/Yosemite sowieso uit je hoofd laten. Of geheugen bijprikken.

Heb hier zoals ik al vermelde dezelfde mac uit 2007, is een duo core met 2gb geheugen…
Yosemite draait prima…

Wij hebben hier Yosemite op een 2007 iMac met 3GB geheugen en dat werkt naar mijn idee net zo goed als Mavericks. Ik had trouwens het idee dat Lion niet stabiel was en Mountain Lion / Mavericks stukken beter draaiden; dan kan upgraden geen kwaad?

Misschien dat het mindere geheugen een probleem is, anders zou je dat moeten aanpakken en vervolgens gewoon de meest recente versie draaien. Of als je er toch niks spannends mee gaat doen zet je er gewoon Snow Leopard op, dat is nog altijd sneller dan nieuwere versies.

[quote=SvS url=http://www.onemorething.nl/community/topic/maverick-op-imac-20-mid-2007-zetten-ipv-yosemite/#post-2780727 time=1420397449]…Ik heb twee andere macs met mavericks…
…Nu nog nadenken welk systeem ik erop zet, of het zo laat…
…Misschien handig om te zeggen dat het 2gb ram aan boord heeft… [/quote]

3 Statements in 1 post :slight_smile:

1. Je kunt dus via de aankopenlijst de Mavericks installer downloaden
  2. Uit compatibiliteitsoogpunt zou je inderdaad de switch kunnen maken, máár……
  3. 2 GB is erg weinig: het zijn de minimale systeemvereisten voor zowel 10.7, 10.8, 10.9 als 10.10. Programma’s zullen dan al gauw adem tekort komen. Als je niet echt hoeft te upgraden zou ik het zéker afraden aangezien je voor Yosemite de allernieuwste versies van programma’s nodig zult hebben, die vaak zwaardere eisen aan machine en geheugen stellen. Als je andere Macs 10.9 prima draaien met hetzelfde geheugen zou ik zéker niet verder gaan dan 10.9…

Ik zie persoonlijk geen reden om niet over te gaan tot installatie Yosemite, ik vind het prima stabiel en er stukken beter uitzien, maar he, dat is smaak. Ik ben zo’n type die zelfs op een oude polycarbonate zwarte C2D MacBook Yosemite installeert ondanks dat Apple zegt dat het niet mag. Ik vind 2GB wel horror, maar dat vind ik ook al met Snow Leopard of Leopard horror: alleen al Chrome met wat tabbladen soupeert zo 600MB weg. Prik er 2GB bij en installeer vooral Yosemite. Uiteraard kun je ook Mavericks installeren, maar ik zie in performance geen verschil tussen Mavericks en Yosemite (heb op early 2008 24" ook Yosemite werken, in combinatie met 4GB ram + SSD, functioneert prima). Mocht je toch perse Mavericks willen hebben, de image is op diverse manier prima verkrijgbaar, je zult even moeten Googlen. Tip: voeg DMG aan je zoekcriteria toe.

Ik ben blij dat het voor jou allemaal vlekkeloos @jbrveen , maar ik lees op het forum (en daarbuiten) helaas nog te vaak over gevallen dat het niet naar behoren werkt, om 100% achter zo’n advies te staan.

@Night: dat heb ik over elke versie gehoord, van elk willekeurig besturingssysteem.

Hihi idd… denk dat zulke problemen voort komen uit combinatie van achterliggende factoren. Hoe komt het anders dat bij de een met Yosemite/iOS8.2 de wifi wel goed doet en bij de ander niet?
Ik ga het even aanzien zodra ik t in huis heb. Ik kan immers zowel ML als Yosemite binnenhalen, dat wordt kiezen. Enige issue is idd de geheugen. Even me beraden ook of ik hierin nog wel investering wil doen.

Kies in beide gevallen het beste voor een clean install en dan je TimeMachine backup gewoon terugzetten.

Update: iMac binnen.
HD zat vol zooi en problemen.

Dus ik wou maverick clean install opzetten, lukte niet… Zelfs 10.6 wilde ook niet. Oke, dan USB bootable met Yosemite aangemaakt en erop gegooid, schijf gewist en geïnstalleerd en nu draait het als zonnetje.