Ik heb gisteren voorgesteld om Maverick op onze IMac hier in huis te zetten. Ik ben dus begonnen met het downloaden, wat allemaal heel snel ging. Daarna ben ik begonnen met de installatie. Nadat de balk met de vooruitgang van de installatie ongeveer aan de helft was, kreeg ik de foutmelding dat ik niet genoeg ruimte op de Macintosh HDD heb. (handig dat dit niet word gezien voor dat de installatie gestart wordt.) Nu heb ik dus het probleem dat ik 3GB tekort kom op de schijf. Snel opgelost dacht ik, ff 5GB rotzooi deleten. Niet dus aangezien ik nergens meer in mn Finder kan komen. Ik dacht dan maar eens slim te zijn en opnieuw op te starten met m’n Option toets ingedrukt, normaal zou ik dan de Macintosh HDD kunnen selecteren als opstart schijf en zo even wat bestandjes weggooien. Nu gaat dat dus ook niet, de enige plaats waar ik mn Macintosh HDD kan zien is bij het schijfhulpprogramma, maar ik zie het niet zitten een hele back up te doen, en ik werk ook niet met Time machine. Nu is dus mijn vraag of iemand een oplossing voor mij heeft om toch bij m’n bestanden te komen zodat ik wat ruimte kan vrijmaken om Maverick te installeren.
Ja, doordat de installatie was afgebroken zit je nu kennelijk met een niet goed werkende opstartschijf. Voortaan toch maar TM gebruiken want het is onmisbaar in gevallen zoals dit.
Je schijf is nog bereikbaar als je over een tweede Mac kan beschikken. Sluit ze op elkaar aan (thunderbolt of Firewire kabel) en start de Mac waarop je ruimte wilt vrij maken op in target mode (T ingedrukt houden). Je schijf verschijnt dan op de desktop van de andere Mac als een gewoon disk volume. Na het wissen kun je tevens vanaf de tweede Mac de Maverick installer downloaden / starten, de interne schijf kiezen van je Mac en beginnen met installeren.
p.s:
als één van de twee Mac’s het laatste model is, heeft deze mogelijk geen Firewire en heb je een verloopkabel nodig van Thunderbolt naar FireWire. Deze bestaan, maar of ze makkelijk te krijgen zijn weet ik niet en ze werken maar naar één richting. D.w.z: de Mac met de Thunderbolt ‘ziet’ de Mac met de Firewire, maar niet omgekeerd.
[quote=hendrik ijzerbroot url=http://www.onemorething.nl/community/topic/maverick-troubles/#post-2620519 time=1384053583]Voortaan toch maar TM gebruiken want het is onmisbaar in gevallen zoals dit.[/quote]Andere back up scenario’s voldoen ook en vaak beter. Lees de vele TM problemen hier op OMT en elders er maar op na. TM is verre van onmisbaar. Een goede back up, die is echt onmisbaar.
Dat laatste is sowieso waar, maar ik kan mij niet vinden in de ‘vele TM problemen’ waar jij het ineens over hebt. Ik gebruik het al sinds dat het bij het OS zat en heb nog nooit een probleem er mee gehad en ik weet zeker dat er ook ‘vele’ zijn die dat ook kunnen zeggen. Maar die hoor je natuurlijk niet op een forum en daarom kun je daar nooit de conclusie uit trekken dat het slecht werkt.
En als je goed leest dan zie je in het forum ook vaak de vraag staan: “heb je een TM backup?” als een TS b.v. iets kwijt is of met een gecrashte schijf zit. Er zijn er dus genoeg die het ook gebruiken dus als het echt zo slecht was als jij beweerd zou iedereen b.v. CCC gebruiken.
Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik ook heel veel gelazer met TM heb gehad, en het dus ook niet meer gebruik. Misschien dat het inmiddels wel goed werkt hoor, maar in de tijd dat ik het gebruikte was het echt dramatisch. En toen ik het dan eindelijk een keer nodig had… mocht ik van TM niet bij de bestanden omdat ik zogenaamd niet bevoegd zou zijn om bij de bestanden te komen.
Dat laatste is sowieso waar, maar ik kan mij niet vinden in de ‘vele TM problemen’ waar jij het ineens over hebt. Die problemen zijn er niet ineens. Die zijn er al jaren.
Ik gebruik het al sinds dat het bij het OS zat en heb nog nooit een probleem er mee gehad en ik weet zeker dat er ook ‘vele’ zijn die dat ook kunnen zeggen. Maar die hoor je natuurlijk niet op een forum en daarom kun je daar nooit de conclusie uit trekken dat het slecht werkt. Onzin. Als ik veel berichten lees over problemen, trek ik de terechte conclusie dat TM slecht werkt. Dat er daarnaast misschien nog 100 miljoen mensen geen problemen hebben interesseert me niet. Of de kans op problemen nu 10% of 60% is, maakt mij niet uit. Het is allebei te veel.
En als je goed leest dan zie je in het forum ook vaak de vraag staan: “heb je een TM backup?” als een TS b.v. iets kwijt is of met een gecrashte schijf zit. Er zijn er dus genoeg die het ook gebruiken dus als het echt zo slecht was als jij beweerd zou iedereen b.v. CCC gebruiken.
Als mij die vraag gesteld wordt, antwoord ik met “ja” omdat ik een back up heb. Dat het geen TM back up is, doet bij een dergelijke vraag totaal niet ter zake en dus zet ik er niet bij dat het geen TM back up is. De vraag kan ook zijn “heb je een back up”. Dat is de essentie. Waar de back up mee is gemaakt doet niet ter zake. Je conclusie die je trekt is dus onterecht.[/quote]
Conclusie: behalve dat je reactie weer eens sterft van de taalfouten is deze ook nog eens overbodig want doorspekt van onwaarheden danwel foutieve conclusies. Eigenlijk alleen
Taalfouten? Idioot…
En het is “dan wel” en niet danwel vervelende zeikerd…
Trek zo’n domme uitspraak nu eens door naar iets anders: als miljoenen mensen zich normaal gedragen en 2% veroorzaakt een schietincident dan interesseert jou dus alleen die schutter? Negatieve berichten over Apple zijn altijd een storm in een glas water hoor. Het is jammer als je een probleem had, maar je behoord dan echt tot een hele kleine minderheid en dat betekent gewoon dat je pech hebt gehad en niet dat het product slecht werkt.
Het is hopeloos met jou want je kunt mij op geen enkele onwaarheid betrappen in mijn reactie. Maar ik jou wel op een heuse taalfout Jan Klaassen…
[quote=Marius1976 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/maverick-troubles/#post-2620732 time=1384103244]Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik ook heel veel gelazer met TM heb gehad, en het dus ook niet meer gebruik. Misschien dat het inmiddels wel goed werkt hoor, maar in de tijd dat ik het gebruikte was het echt dramatisch. En toen ik het dan eindelijk een keer nodig had… mocht ik van TM niet bij de bestanden omdat ik zogenaamd niet bevoegd zou zijn om bij de bestanden te komen.
[/quote]
Dat laatste kan ook gebeuren als de bevoegdheden van de drive zelf verkeerd staan. En dan heeft het dus niets met TM te maken.
Mogelijk dat in het begin de bugs er nog uit moesten en men meer problemen had dan nu, maar er is inmiddels helemaal geen reden om TM slecht of onbetrouwbaar te noemen.
[quote=hendrik ijzerbroot url=http://www.onemorething.nl/community/topic/maverick-troubles/#post-2620788 time=1384111807][quote]
Conclusie: behalve dat je reactie weer eens sterft van de taalfouten is deze ook nog eens overbodig want doorspekt van onwaarheden danwel foutieve conclusies.
[/quote]
Taalfouten? Idioot…
En het is “dan wel” en niet danwel vervelende zeikerd…
Trek zo’n domme uitspraak nu eens door naar iets anders: als miljoenen mensen zich normaal gedragen en 2% veroorzaakt een schietincident dan interesseert jou dus alleen die schutter? Negatieve berichten over Apple zijn altijd een storm in een glas water hoor. Het is jammer als je een probleem had, maar je behoord dan echt tot een hele kleine minderheid en dat betekent gewoon dat je pech hebt gehad en niet dat het product slecht werkt.
Het is hopeloos met jou want je kunt mij op geen enkele onwaarheid betrappen in mijn reactie. Maar ik jou wel op een heuse taalfout Jan Klaassen…[/quote]
Je moet jou ook alles uitleggen hè. Het gaat er om dat er problemen worden gemeld met TM door verschillende mensen. Bovendien heb ik zelf ook slechte ervaring met TM. Daarom gebruik ik het niet en zijn er zat anderen die het om diezelfde reden ook niet gebruiken. Jij bent een blind appelmannetje met oogkleppen op die denkt dat als er apple op staat dat het dan goed is. Wake up. Je totaal irrelevante schutterverhaal toont maar weer eens al te duidelijk aan dat je blijkbaar te stom bent om te begrijpen waar het nu precies over gaat.
Oh, en je behoord is niet goed hoor.
En dan tot slot nog een advies: gebruik taaladvies niet als bron voor het juiste gebruike van de Nederlandse taal.