Max hoeveelheid geheugen in Apple MacBook Pro (DDR3) 17-inch (Late 2011)

Hallo,

Ik wil meer power in mijn macbook pro! Ik lees iets over een maximaal van 8 GB, maar ik lees ook over maximaal 16 GB.
Kan ik daarom gaan voor het maximale van 16 GB?

Ik heb een:
Apple MacBook Pro (DDR3) 17-inch (Late 2011), Intel Core i7 quad-core 2.40 GHz Intel HM67

Zou mooi zijn om er 16 Gb in te prikken.

Alvast dank hiervoor,

René

Ik heb gisteren toevallig een goede vriend van mij geholpen door in zijn 17" MacBook Pro (Late 2011) 16 GB (DDR3-SO-DIMM 1333Mhz) RAM te stoppen. De MacBook Pro herkende de staafjes (corsair) en kreeg geen Kernel Panic.

Bij deze kan ik dus bevestigen dat dat gewoon werkt! :smile:

het kan zeker!

waar ik altijd mijn info haal > http://eshop.macsales.com/shop/memory/Apple_MacBook_MacBook_Pro/Upgrade

Ik heb daar zelfs al besteld en met succes.

16 GB werkt prima, heb zelf ook de Late 2011.

[img]/uploads/community/b182a8e1a4be5a5911a369673e7f6b57d00764f7_0.png[/img]

Thnx allen,
Ga bij prikken.

Dibbes

Ik heb een 13inch eind 2011.

2.4 GHZ en inter core i5,

Er zit nu 2x 4 GB DDR3 in.

Kan ik er ook 2x 8 in doen? Weet iemand waar ik dit kan zien?

ALvast bedankt,

Groeten Maarten

@beeros; Ja, in de MacBook Pro late 2011 kun je tot max. 16GB aan RAM installeren, alhoewel Apple aangeeft dat 8GB de max zou zijn.

Zie hieronder een screenshot van de app "Mactracker" (zowel voor iOS als Mac OSX), via Mactracker kun je alle specs van een Mac / iDevice / accessoire bekijken. Ook hier wordt aangegeven dat tot 16GB aan RAM wordt ondersteunt.

[IMG]http://i47.tinypic.com/2gvow07.png[/IMG]

Waarom geeft apple dit aan? Dat er eerder een nieuwe computer wordt gekocht? Of is de kans groter dat je macbook het niet trekt.

Heel eerlijk gezegd; ik heb werkelijk geen flauw idee. Misschien gaat Apple er vanuit dat als je 16GB aan RAM "nodig" hebt, je ook een krachtigere MacBook "nodig" hebt. Zit opzicht ook wel wat in. Alleen de MBP 15" Retina kan met 16GB RAM fabriek-af geleverd worden. Daarentegen kan het natuurlijk ook gewoon een marketing-truc zijn; wil je zelf niets veranderen aan je MacBook (en dit kan qua RAM bij de Retina-modellen ook niet eens meer), dan moet je wel een krachtigere (en duurdere) versie aanschaffen.

Even een snelle spit door Google leert mij dat mensen die deze vraag aan Apple stellen vaak te horen krijgen "dat de Mac hierdoor kernel panics of andere grote (?) problemen kan krijgen". Echter heeft mijn vader een MBP 15" waar volgens Apple max. 8GB RAM in kan, en daar zit al bijna twee jaar 16GB RAM in, zonder problemen!

Hebben meer mensen goede of slechte ervaringen met het upgraden naar 16gb als apple 6 aanraad?

Groeten maarten

Wat Apple aangeeft betreft "[i]officiële[/i]" ondersteuning, mogelijk krijgen ze dit ook door via Intel (de chipsetbakker).

Dus eigenlijk kan ik er gewoon 16 GB in zetten. Dit in combinatie met een SSD zal mijn laptop volgens mij weer een stukje sneller gaan.