Maximale afstand binnen airport netwerk.

Is er verschil tussen de maximale afstand van basestation tot een airportkaart en de afstand tussen een draadloze verbinding tussen twee computers met airportkaartjes?

Ik wil een Imac van een vriend voorzien van airportcard (Imac G3) zodat hij via mijn computer kan internetten. Hoe groot kan die afstand maximaal zijn?

Daar is geen vaste afstand voor. Het is helemaal afhankelijk van de situatie; muren, stalen opbjecten, van alles.

je kan een afstand van meerder kilometers halen maar niet met je standaard draadloos routertje dan heb je buiten antennes en zo nodig de afstand voor een standaard router is meestal 100 tot 150 meter ( open veld ) de afstand word door betonnen muren en dergelijken erg gehinderd.

meestal is het bereik van een airport station ( of ander accespoint of draadloze router ) groter als
dat van een p2p draadloos netwerkje het zendvermogen van de airport kaartjes ligt lager als dat van een goede router of accespoint.

dat is bij andere merken wel het geval, maar bij aiport kaarten en stations niet. daar zit dezelfde kaart in :)

Mijn ervaring is dat een interne airport (xtreme) kaart die verbonden is met de (interne) antenne van de mac een beter bereik heeft als de lasse componenten als bijvoorbeeld (express). Dit komt volgens mij door de veel kortere antenne. Verder hangt het bereik heel erg af van alles wat er tussen de 2 punten staat (muren meubels kasten enz...)