Okay ik ben dus net geswitched en er is 1 ding waar ik dus echt niet aan kan wennen.
Het ‘maximaliseren’ in OSX: Als ik het goed begrijp word er gemaximaliseerd naar een formaat zodat alle ‘content’ precies in het venster past. (eerlijkgezegd begrijp ik niet echt wanneer dat handig zou zijn, ik gebruik het in iedergeval nooit)
Als ik in bijvoorbeeld Word wil werken dan wil ik niet afgeleid worden door andere programmas, icoontjes, desktop etc. In windows druk ik dan gewoon op maximaliseren en heb ik het hele scherm voor 1 applicatie zodat ik daar rustig aan kan werken, maar dit kan blijkbaar dus niet met een mac. Echt maximaliseren in combinatie met de expose functie lijkt me echt ideaal om makkelijk van programmas te wisselen.
Het fijne van maximaliseren vind ik dat je alleen nog maar focussed op waar je mee bezig bent en niet afgeleid word door 'rommel' er omheen. Dat heeft dus niks met de grootte van het scherm te maken.
[quote:d0ba1434dc="mekgek"]Het fijne van maximaliseren vind ik dat je alleen nog maar focussed op waar je mee bezig bent en niet afgeleid word door 'rommel' er omheen. Dat heeft dus niks met de grootte van het scherm te maken.[/quote:d0ba1434dc]
Dat was inderdaad ook één van de eerste dingen waar ik aan moest wennen inderdaad. Maar na twee dagen werken op mn Macje was dat ook over hoor.
Wat ik nog wel irritant vind is dat als ik bijvoorbeeld in photoshop aan het werk ben en ik klik naast het scherm waar ik in bezig ben (bureaublad). En dan is ineens heel photoshop niet meer gefocust :roll:
[quote:37e49de151="mekgek"]Het fijne van maximaliseren vind ik dat je alleen nog maar focussed op waar je mee bezig bent en niet afgeleid word door 'rommel' er omheen. Dat heeft dus niks met de grootte van het scherm te maken.[/quote:37e49de151]
Vroeger, toen iedereen nog van die kleine schermpjes had was maximaliseren van b.v Internet Explorer wel oké, maar tegenwoordig? Op een beetje scherm passen met gemak 2 vensters van Safari naast elkaar.
De opzet van OSX is anders dan Windows… in OSX kun je eigenlijk alles doen met een muis en één muisknop. In Windows is alles rechtermuisknop + klik, kies een optie en klik vervolgens op “Ja”.
OSX werkt gewoon niet zo. Als je aan het surfen bent en een plaatje of interessante link ziet sleep je die gewoon uit Safari naar je bureaublad, of direct naar Mail… je kunt het zo gek niet verzinnen of het kan. Als je Safari zou maximaliseren vallen al die mogelijkheden weg.
Gewoon in de menubalk kiezen voor "verberg andere" kiezen,
dan worden alle andere vensters verborgen.
Zoals eerder gezegd: Er is bewust niet gekozen voor de maximaliseer-optie
zoals Windows die heeft, omdat er op de Mac veel meer mogelijk is met
onder andere het slepen van documenten. Onderdeel van die hele filosofie
is dat je het andere enster dan wel moet kunnen bereiken…
En verder de standaard tip die iedere Switcher moet onthouden:
HET IS GEEN WINDOWS. Verwacht dus ook niet dat OS X zich gedraagt alsof
het wel zo is. Het is een eigen OS, met zijn eigen trucs. Kap zo snel mogelijk
met dat “Ja maar bij Windows…”
Windows heet niet voor niets 'Windows' - 'vensters'
Was laatst bij iemand met een 24" dell scherm aan zijn PC. Ging hij in outlook, bekeek hij dat full-screen. Keek hij even op internet (marktplaats, nu.nl) deed hij dat ook full-screen. Persoonlijk vind ik dat volslagen belachelijk. Daar heb je toch niet zo’n scherm voor nodig???
Ten opzichte van oudere besturingssystemen waarop je maar één applicatie tegelijk kon draaien, kan je nu meerdere programma’s tegelijk open hebben. Bij een klein schermpje (zoals jij nu aangeeft), kan het inderdaad handig zijn om het hele venster te gebruiken. Bij programma’s waar het echt belangrijk is full-screen te werken (zoals bijvoorbeeld: DVD-speler, flash animatie) is dit vaak ook de standaard.
Maar je kunt altijd een venster groter trekken als je dat handig vindt.
Je kunt, zoals eerder gezegd, aan de rechteronderkant het venster van grootte veranderen; als je het venster daarna sluit en een nieuw venster opent, zal deze het laatste formaat onthouden. Violá.
Dit geld niet voor vensters waar je de grootte instelt in de voorkeuren, zoals Teksteditor; maar dat los je dan weer op door daar eenmalig een gewenste instelling te maken.
[quote:51db6cf555="Niek1986"]Wat ik nog wel irritant vind is dat als ik bijvoorbeeld in photoshop aan het werk ben en ik klik naast het scherm waar ik in bezig ben (bureaublad). En dan is ineens heel photoshop niet meer gefocust :roll:[/quote:51db6cf555]
In Photoshop kun je wel [b:51db6cf555]volledig[/b:51db6cf555] full-screen werken. Klik gewoon in het gereedschapspallet op het middelste of rechtse icoontje op de een-na-laatste rij met gereedschappen.
[quote:ee39aee2a5="MacBeer"][quote:ee39aee2a5="Niek1986"]Wat ik nog wel irritant vind is dat als ik bijvoorbeeld in photoshop aan het werk ben en ik klik naast het scherm waar ik in bezig ben (bureaublad). En dan is ineens heel photoshop niet meer gefocust :roll:[/quote:ee39aee2a5]
In Photoshop kun je wel [b:ee39aee2a5]volledig[/b:ee39aee2a5] full-screen werken. Klik gewoon in het gereedschapspallet op het middelste of rechtse icoontje op de een-na-laatste rij met gereedschappen.
past niet helemaal bij het topic, maar goed... weet 1 van jullie een sneltoets om alle schermen te minimaliseren zodat ik bij de HD kan? Of misschien een sneltoets om dat direct te openen.
(bij windows had je "windows toets" + "d" bijvoorbeeld voor alles minimaliseren. En had je "windowstoets" + "e" om verkenner te openen. Enig id anyone?
dat bedoelde ik niet, snel ik wil naar mijn mapje download. Dan moet ik dus eerst naar desktop "f11 (bedankt). Daarna het macHD icoontje openen.. en daarna helemaal naar het mapje download. Is er geen sneltoets om meteen macHD te openen??
de map blijft op zn oorspronkelijke positie staan, maar je hebt een snelkoppeling in je dock.
Als je het icoontje verwijdert uit je dock, is je map dus NIET weg, omdat de dock enkel een plaats is om snelkoppelingen te plaatsen.