Maxtor formateren

Hoi Ik kan alleen mijn maxtor lezen maar niet beschrijven met mijn mac, ik kocht die HD kant en klaar,

structuur windows NT-bestand,
alleen lezen…(eigenaar en bevoegdheid)

Hoe kan ik die formateren,
als ik die koppel aan mijn pc kan ik alleen NTFS structuur formatten, nergens mogelijk om fat32 te form…

hulp gevraagd.

Je kan hem met 'schijfhulp' op je mac formatteren zodat je hem op de mac kan gebruiken. Let op: bij het formatteren gaat alle data van de maxtor verloren! Schijfhulp kan je vinden: programma's/hulpprogramma's/schijfhulp

Als je je maxtor zowel op windows als op mac wilt gebruiken, kan je hem het beste onder windows als FAT32 formatteren.

uiteraard wil ik hem gebruiken op de twee systemen , mac + pc maar o mdie te formateren onder windows kan ik alleen kiezen tussen NTFS of niet formateren

dus , wat doe ik nu …

Dan kan je in windows bij de systeembeheertools de partitie verwijderen. Hier zal je nieuwe partities moeten aanmaken. Het nadeel van FAT32 is dat deze kleinere partities ondersteund dan NTFS. (anders gezegd: 160Gb kan 1 partitie zijn onder NTFS, maar met FAT32 moet je bijvoorbeeld meerdere van 32Gb maken. Ik zeg 32Gb, maar weet niet uit mijn hoofd wat de max partitie grootte is onder FAT32)

Wat je ook kan doen is je schijf op je mac aansluiten, deze gebruiken als mac schijf, vervolgens je mac schijf delen in je netwerk. Op deze manier kan je er ook bij vanaf je windows machine en houd je toch de max schijfgrootte als 1 partitie.

ik zal nog ff uitzoeken of ik via windows kan formateren, er is geen haast bij, maar via netwerk .... ik heb voorlopig geen netwerk ik bekijk het nog ff, en voorlopig dank u voor de informatie

(mcnewie fargo) :slight_smile:

partition magic ( 8 ) onder windows gebruiken?

Bij schijfhulpprogramma (mac), kun je ook formateren volgens : msdos bestandssysteem. Das eigenlijk Fat32. Ik format de schijven die ik ook op de pc wil gebruiken altijd via de mek. Windows xp heeft nog wel es moeite om het oud vertrouwde fat32 te formateren. Partities die erop staan even wegsmijten via schijfhulp programma.

Via de mac moet het dus zonder problemen gaan :slight_smile:

[quote="mvdenberg"]Dan kan je in windows bij de systeembeheertools de partitie verwijderen. Hier zal je nieuwe partities moeten aanmaken. Het nadeel van FAT32 is dat deze kleinere partities ondersteund dan NTFS. (anders gezegd: 160Gb kan 1 partitie zijn onder NTFS, maar met FAT32 moet je bijvoorbeeld meerdere van 32Gb maken. Ik zeg 32Gb, maar weet niet uit mijn hoofd wat de max partitie grootte is onder FAT32)

Wat je ook kan doen is je schijf op je mac aansluiten, deze gebruiken als mac schijf, vervolgens je mac schijf delen in je netwerk. Op deze manier kan je er ook bij vanaf je windows machine en houd je toch de max schijfgrootte als 1 partitie.[/quote]

Ik heb een soortgelijk probleempje en wil een externe HD op WinXP en OSX via netwerk gebruiken. kan alleen niet vinden hoe ik die schijf deel als ie op de Mac zit aangesloten. Via Xp kan ik wel de schijf delen en zie hem dan ook op de Mac maar andersom???

Arno

[quote:0a5d52a78b="Rini"]Bij schijfhulpprogramma (mac), kun je ook formateren volgens : msdos bestandssysteem. Das eigenlijk Fat32. Ik format de schijven die ik ook op de pc wil gebruiken altijd via de mek. Windows xp heeft nog wel es moeite om het oud vertrouwde fat32 te formateren. Partities die erop staan even wegsmijten via schijfhulp programma.

Via de mac moet het dus zonder problemen gaan :)[/quote:0a5d52a78b]
Ik kon formateren met mac in msdos,
nu nog eens op mijn pc testen ,
hartelijk
dank voor de info 8)

werkt dus perfect zowel voor pc en mac wou dat ff vlug melden . :D