Hoi, met veel interesse de diverse threads gelezen over Mbox, logic, PT etc. Ik post een nieuwe thread om specifiek wat nadere info te krijgen over een te beginnen (kleine maar goede) home studio. Mijn interesse gaat uit naar Mbox2/PT.
Daar ik vwb recordings thuis nauwelijks -zeg maar geen- ervaring heb, maar ik geen digibeet ben en uit de praktijk als muzikant echter wel van eea op de hoogte ben qua (studio)techniek, hoor ik graag uit de praktijk jullie adviezen over de ideale set-up mbt hardware - software met in gedachten de Mbox2/PT.
Intentie:
Zelf inspelen (track voor track), nauwelijks midi of samples (hooguit synth), input via microfoons (gebruik vintage tube amps en akoestisch instr.) Stijl: www.gardin-music.com/
Doel:
Ideeen vastleggen op een manier waarmee op professionele wijze uitwerking kan plaatsvinden, hetzij zelf thuis, maar ook in studio elders (bijv. voor drums, koortjes etc.)
Een begin te maken met recording, maar niet zodra ik gevorderd raak de hele boel moet vervangen als ik de lat hoger leg.
Mijn budget loopt niet naar de vele duizenden euro’s, het is echter ook niet de bedoeling om low budget iets op te zetten. Ik heb nu 0,0 aangeschaft dus begin totaal blanco en ook los van de PC die ik nu gebruik. Ik schaf graag iets aan wat kwaliteit garandeert -los van talent :mrgreen: - zodat ik niet meer hoef te sjouwen naar studio’s en veel geld betaal voor een opname waar vervolgens nooit meer iets mee gebeurt, maar vooral: op tijden wanneer het MIJ uitkomt productief te kunnen zijn.
Er is vast een hoop dat ik vergeet, stort het maar over me heen, dank voor jullie tijd en advies!
Gr Michel
MBox en PT is een uitstekend systeem. Een hoop edit mogelijkheden en is in de meeste studio de standaard, waardoor uitwisseling erg makkelijk is. Ik vind het een erg fijn systeem.
Toch vind ik dat er enkele nadelen aan kleven zoals dat PT LE maar max 32 sporen gebruiken, er op de Mbox maar 2 in/2 uit op zit dus voor drums zal je naar een studio moeten gaan, en dat er enkel RTAS plugins gebruikt kunnen worden die vaak een hoop geld kosten. Dus het is maar precies wat je wilt.
Ik gebruik het als thuis studio, waar ik demo’s opneem en heb het ook gebruikt voor de opnames van een plaat, waarbij we bas en drums in de studio hadden opgenomen en de gitaren, synths en vocals thuis hebben opgenomen. We liepen toen wel tegen het feit aan van het maximum van 32 sporen ( we hadden tussen 50 en 70 sporen), waardoor we het uiteindelijk hebben gemixt in de studio met Logic.
Concluderend is de Mbox en PT LE een perfect systeem, mits je kan leven met de 32 sporen limiet en de 2 in/2 uit. Anders zou je kunnen kijken naar Logic en Cubase, waarbij je nog wel een aparte audio interface moet kopen.
ja, is een prima systeem voor jou omdat je track voor track opneemt. tips:
-koop een Macbookje. de goedkoopste maar prik er wel extra RAM in (zeker 1 GB totaal). kun je fijn op lokatie opnemen.
-koop een externe FW schijf van bijv. 200 GB voor je audio opnames
-koop 1 echt goede microfoon, bijv Neumann. Ook goed voor minder geld is Studio projects.
-koop een goede koptelefoon(vanaf 500-600 per paar begint het wat te worden. afluisteren is ZEER subjectief dus ga ergens luisteren waar ze veel boxen als demo hebben staan.
de bijgeleverde RTAS plugins zijn prima voor een start. de laatste EQ’s en compressors van PT zijn sterk verbeterd en zeker bruikbaar. Later kun je extra plug-ins bijkopen als je daar behoefte aan hebt.
-PT moet je leren. doorzettingsvermogen noodzakelijk dus.