MBP aansluiten op HomeCinema set

Hallo Allemaal,

Ik zit al enige tijd met een uitdaging. Ik wil films, die ik op mijn MacBookPro heb staan, afspelen en tonen op mijn TV, terwijl het geluid over mijn ‘hifi’-set gaat. Ik heb niet echt een hifi-set, maar ene homecinema set.

Het beeld op mijn TV krijgen is geen probleem. Dat gaat prima met een DVI<->HDMI kabel. Maar nu het geluid…

Ik krijg het geluid wel in mijn hifi-set, maar dan heb ik alleen stereo, want ik heb gebruik dan en mini-jack<->2x tulp kabel om hem aan te sluiten. Op de versterker is dit de Aux ingang.

Echter, zowel de MacBookPro als mijn versterker kunnen ook digitaal geluid aan, waarmee het, meen ik gelezen te hebben, mogelijk zou moeten om 5.1 geluid over de boxen te krijgen.

Alleen, ik heb geen enkel idee of die digitale-aansluiting uberhaupt mogelijk is tussen de 2 apparaten.

In de handleiding van de MBP staat dit :
combined optical digital output/headphone out (minijack)

In de handleiding van de versterker :
Gebruik een coaxkabel (niet meegeleverd) om de ingang DIGITAL IN van de aansluitdoos lte verbinden met de uitgang DIGITAL OUT van het digitale audioapparaat.

Ze hebben het allebei over digitale-audio, maar zijn deze 2 aan te sluiten op elkaar???

Mijn twijfel zit hem in de aansluitingen en in het feit dat de ene het over ‘optical’ heeft en de andere over ‘coax’ …

Wie heeft hier verstand van en kan mij helpen dit op te lossen?

klein beetje Off topic, maar ik ben benieuwd of je ook geprobeerd hebt om de televisie dmv een DVI-VGA kabel over te brengen naar je televisie en wat je daarbij als maximale resolutie haalt en tevens de resolutie die je behaalt met een DVI-HDMI kabel.

Ik ben zelf sinds gisteren aan het prutsen met het aansluiten van mijn televisie (Samsung 32 inch HD ready) maar ik krijg maar een maximale resolutie met DVI-VGA en verwacht wel een hogere resolutie te halen met de DVI-HDMI kabel.
Het geluid heb ik ook met de mini jack - tulp (rood-zwart) maar vind het geluid hier wel netjes uitkomen, ik blijf dit draadje in de gaten houden.

De output Jack van de MBP kan een analoog electrisch stereo signaal of een digitaal optisch meerkanalig signaal afgeven. Je kunt voor de normale optische audio kabels een [url=http://www.amazon.com/TOSLINK-TO-OPTICAL-MINI-ADAPTER/dp/B0002MQGRM]adaptertje[/url] kopen waardoor je deze in je MBP kunt pluggen.

Aan de andere kant van het kabeltje moet wel een apparaat zitten wat een optische ingang heeft. Wat heb je voor versterker?

Ik heb gelijk die DVI-HDMI verbinding gelegd. Dan krijg je gewoon de maximum resolutie van je TV op het beeld. Werkt perfect.

De audio zoals jij hem hebt is op zich niet verkeerd, maar als je films wil kijken, dan geeft suround-sound toch wel een extra dimensie aan het geheel. Gewoon stereo is toch net effe minder gaaf.

Dit kan niet zonder tussenkomst van een apparaatje.

optisch - coax converter.

Op dit forum kun je wel verscheiden links / schema’s en prijzen vinden. Heb echter nu te weinig tijd om je het allemaal even uit te zoeken, maar dit moet je een heel eind op weg helpen.

ps via google in 10 seconden gevonden (optisch naar coaxiaal)

@rogerpaolo : Bedankt voor je reply.

De set in een Philips HTS9800W. De handleiding staat hier :

Ik wordt daarin met geen wordt gesproken op optische verbindingen :- Op blz 220 staat het stukje waaraan ik refereerde. Dat over het ‘aansluiten van een digitaal audio-apparaat’.

Als ik het nogmaals lees, denk ik dat dit de exacte vraag is : Zijn een optische uitgang en een coaxale ingang op elkaar aan te sluiten???

ja doormiddel van aan [url=http://shop.conrad.nl/Audio,044_TV,044_video_,038_satelliet_apparatuur/Audio_apparatuur/Audio,044_video_kabels/Digi_opto_ODT_kabels/350720.html] converter [/url] en [url=http://www.panda.nl/product_info.php?products_id=293] hier [/url] nog eentje.

ps ik wist zelf niet dat zoiets bestond had er zelf ook weleens over nagedacht, want mijn optiche ingang is ook al bezet door de digitale tv decoder, maar mede dankij deze vraag en de hulp van Rogerpaolo bestel ik vanavond ook even de benodige hulpmiddelen :lol:

@jurian Dank je!

Jouw bericht heeft de mijne gekruist :slight_smile:

Ik ga eens op zoek naar zoiets.

Als iemand verdere tips heeft … Feel free to post them :slight_smile:

Daar komt trouwens bij dat ik nu ook de airport express optimaal kan laten presteren. Omdat deze ook een optsiche uitgang heeft.

Maar nu raak ik toch even in de war.

Ik heb een MB/Airport Express en ga vanaf de MB mbv deze adpter met een normale optsche kabel naar de converter en vervolgens coaxiaal naar de home cinema ingang.

OF

Kan ik rechtstreeks naar de converter ? omdat deze Toslink omzet naar coaxiaal en dit dus eigenlijk niet nodig is , want hier wordt Toslink omgezet naar naar normaal optisch.

Ik heb namelijk nog een optsche kabel liggen die ik gebruikte voor mijn MD spelertje naar home cinema en volgens kan deze dus ook rechtstreeks op de MB / Airport Express.

ps volgens mij heb ik zelf al het antwoord gegeven en is deze dus niet nodig. :?

Even zien. Het zou dan iets als dit moeten worden, maar nu nog de exacte invulling ervan

MBP ----A----- Converter ------B------- Hifi

Converter = OPTISCH TO COAX CONVERTER OPCO

Kabel A = 3,5mm Opti-stekker/ODT-stekker (conrad 302204 - 89)
Kabel B = ???

Zou kabel A kunnen kloppen? En voor kabel B kan ik niets vinden (lees: ik heb geen idee waar ik naar moet zoeken :slight_smile:

Ahaaaa. op die Panda site zie ik wel die Kabel B staan... En die converter is nog inclusief adapter ook. Dat scheelt ook weer :)

Bedankt allemaal. Ik weet nu genoeg en ga, net als Juriaan, gelijk bestellen :slight_smile:

Is het overigens niet mogelijk om beeld EN geluid door HDMI te laten lopen? (HDMI is toch doorvoer van beeld EN geluid?).

dat klopt , echter heeft de MB en MBP alleen DVI uitgang (dus geen geluid alleen beeld)

Als ik het goed zeg is DVI hetzelfde als HDMI alleen zonder geluid?
en volgens mij kun je de (mini)DVI -> HDMI kabel gebruiken als je op je TV geen DVI aansluiting hebt.

Ik hoop dat ik het goed zeg.

Die gegevens zijn ook bij mij bekend, alleen zou het echt super zijn als er een stekker zou zijn die bv als input: DVI + rood en zwart (tulp) naar -> HDMI, dan ga ik die zeker kopen :-) en anders koop ik wel de converter DVI-HDMI en ga ik prutsen met jack + tulp.

Ik heb de converter en de bekabeling besteld en het ligt inmiddels al klaar... Ik denk dat ik het morgen ga afhalen en an de set proberen te pielen...

Lijkt me een fijn projectje nu mijn vrouw aan het wintersporten is :slight_smile:

Jammer dat Apple TV het allemaal niet ondersteunt (bv VideoTS etc.).

Nou, inderdaad!

Maar zou die nieuwe firmware daar ook niet wat verbeterd hebben?

Die feature, met een flinke HD erin, zou mij overhalen om er een te kopen…

nou ik heb ook besteld. Ik ga hem gebruiken voor de airport en evt ook voor de MB , maar dan moet ik wel steeds kabels verwisselen, maarja de airport ligt toch achter de tv naast de DVI kabel, dus kleine moeite. :)