MBP externe monitor aansluiting type

Hoi allemaal,

Ik heb een 2019-inch MBP en ik wil graag een 4k monitor aanschaffen voor mijn MBP. Mijn vraag is nu:

Ik wil dat de Macbook stroom van het scherm ontvangt en daarmee opgeladen wordt. Ik neem aan dat ik dat alleen schermen met een USB-C en Thunderbolt aansluiting kan aanschaffen? Ik neem aan dat Displayport en HDMI schermen in dit geval afvallen? 60hz is voldoende voor mijn benodigdheden.

sytrusze op 2 maart 2021 om 05:07 Ik wil dat de Macbook stroom van het scherm ontvangt en daarmee opgeladen wordt. Ik neem aan dat ik dat alleen schermen met een USB-C en Thunderbolt aansluiting kan aanschaffen?
Correct.

Voor een overzicht: 4K monitoren met USB-C of Thunderbolt

Ook zeker te overwegen: 34" breedbeeldscherm met USB-C vanwege ideaal voor “ongeschaald” gebruik (native resolutie).

Hoi @TheBigZ,

Bedankt voor je reactie. Zou je het volgende kunnen verduidelijken?

vanwege ideaal voor “ongeschaald” gebruik (native resolutie).
Ik gebruik namelijk op mijn MBP 15" scherm ook een app genaamd SwitchResX waardoor ik meer schermruimte heb. Ideaal wat mij betreft!

Als je een 27" 4K scherm gebruikt zul je dat scherm doorgaans niet in de “native resolutie” (“ongeschaald”) van 3840x2160 pixels gebruiken, omdat dan de menu’s etc veel te klein worden.

Je kunt in macOS middels een vijftal standen instellen om de resolutie terug te schalen naar wél leesbare menu’s (vergelijkbaar met wat SwitchResX doet). Maar sommige mensen zijn erg gevoelig voor schalingsartefacten. Anders dan met een geheel getal schalen (2x zoals in de Retina mode van Apple schermen) is namelijk lastig. Schalen kost bovendien processor(reken)kracht.

Voor optimale weergave heb je óf een scherm met circa 100 dpi nodig (“ongeschaald”), of een scherm met de dubbele hoeveelheid pixels per inch, zeg 200 dpi. Die 200dpi (“Retina”) schermen zijn los nauwelijks te vinden. Apple stopt ze in zijn iMacs. Daarna houdt het een beetje op.

Ahaa bedankt!

Dus als ik het goed begrijp kort samengevat: de 27" varianten zijn vrijwel niet te gebruiken in native resolutie maar 34" varianten wel, waarbij je dus aanraad om een 34" scherm met minimaal 100dpi te nemen?

Die 34" UWQHD breedbeeldschermen die ik hierboven noemde zijn geen 4K schermen, maar hebben een ‘native’ resolutie van 3440x1440 pixels en een dotpitch van 110dpi. Dat is prima leesbaar ongeschaald. Je hebt dan een enorme desktop werkruimte (3440 pixels breed).

Voor Macs is het mooiste uiteraard een monitor met Thunderbolt support maar daar betaal je dan ook minimaal €600 voor.

Voorbeeld: https://www.lg.com/nl/monitor/lg-34WL850-W

Duidelijk, bedankt!

Gek genoeg heb ik vorig jaar nog een LG 34UC87-B Monitor UltraWide 34 inch (3440x1440) scherm gehad en ik vond dat persoonlijk niet zo fijn, omdat de tekst gewoon niet “scherp” genoeg was. De menu’s en tekst zag er nogal “pixelated” uit. Ik heb deze toen verkocht met de insteek een 4k scherm aan te schaffen. Nou weet ik niet hoeveel dpi het scherm precies had en hoeveel impact dit heeft, maar wellicht dat jij dat weet?

<p class="cite">TheBigZ op 3 maart 2021 om 06:48</p> Voor Macs is het mooiste uiteraard een monitor met Thunderbolt support maar daar betaal je dan ook minimaal €600 voor.
Waarom precies? Biedt dat voordelen boven USB-C?

Thanks again!

sytrusze op 4 maart 2021 om 23:35 Gek genoeg heb ik vorig jaar nog een LG 34UC87-B Monitor UltraWide 34 inch (3440×1440) scherm gehad en ik vond dat persoonlijk niet zo fijn, omdat de tekst gewoon niet “scherp” genoeg was. De menu’s en tekst zag er nogal “pixelated” uit. Ik heb deze toen verkocht met de insteek een 4k scherm aan te schaffen. Nou weet ik niet hoeveel dpi het scherm precies had en hoeveel impact dit heeft, maar wellicht dat jij dat weet?
Dat kan Tweakers je vertellen. :-)

https://tweakers.net/pricewatch/421967/lg-34uc87-b-zwart/specificaties/

Zelfde grootte (34"), zelfde resolutie, dus zelfde dotpitch: 110dpi.

Als je deze dotpich “pixelated” vindt, zit je óf dicht op je scherm, en/óf heb je goede ogen! :slight_smile:

In dat geval zul je inderdaad op zoek moeten naar een scherm met een hogere dotpitch. Die zijn er natuurlijk ook genoeg, alleen niet (veel) met een 2x zo hoge dotpitch (= Apple Retina).

sytrusze op 4 maart 2021 om 23:35

Biedt Thunderbolt 3 voordelen boven USB-C?

https://satechi.net/blogs/news/thunderbolt-3-vs-usb-c-whats-the-difference-1

Ik weet natuurlijk niet wat jouw budget is, maar als je die 34" breedbeeld (die je eerst had) een interessant formaat, maar de dotpitch te laag, vond, is dit wellicht nog een optie voor je. Zelfde 34" breedbeeld formaat, maar met 5120x2160 pixels een aanzienlijk hogere dotpitch (163 dpi). En Thunderbolt 3:

https://tweakers.net/pricewatch/1126553/lg-34wk95u-zilver-zwart.html

Wil je een écht 24" Retina scherm (183dpi) dan kom je hier op uit:

https://www.amac.nl/lg-24-inch-ultrafine-4k-usb-c-display

https://www.amac.nl/lg-24-inch-ultrafine-4k-usb-c-display#customer-reviews

Bedankt voor de reacties wederom BigZ! Alles is helemaal duidelijk nu.

Als je deze dotpich “pixelated” vindt, zit je óf dicht op je scherm, en/óf heb je goede ogen!:-)
Ik zit meestal relatief ver van mijn scherm (vind ik fijner) iig verder dan de gemiddelde gebruiker dus (ik mag hopen) het tweede ?

Om eerlijk te zijn, was ik niet helemaal enthousiast over mijn 34" UltraWide screen en dan heb ik het niet perse over de pixels. Het klinkt leuk en ziet er uiteraard ook indrukwekkend uit, maar het scherm is (voor mijn doen) te wijd waardoor je voor de kleinste bewegingen over een gigantisch oppervlak moet slepen met je muis. Op den duur ging ik mij daaraan storen. dus voor nu heb ik even geen behoefte meer aan een ultrawide :stuck_out_tongue: en bovendien is die variant die jij aangaf ook best prijzig indd. Ver boven mijn budget (500 euro ongeveer).

24" vind ik opzich niet erg, dus die 24" Retina scherm die je aangeeft in je laatste post is zeker een optie! Wel iets over mn budget helaas maar goed dat valt te overzien. Of ik moet 1 van deze 2 bovenste proberen. Die van 380 en 409 euro vallen nog binnen mijn budget.

Ik heb in de tussentijd even gek gedaan en de volgende scherm aangeschaft. Deze heb ik uit het lijstje uit je eerste post gevonden

Voor een overzicht: 4K monitoren met USB-C of Thunderbolt
Ik ben gewoon benieuwd hoe dat is en of buiten de native resolutie werken ook storend zal zijn voor mij. Mocht dat zo zijn dan gaat deze gewoon op retour en schaf 1 van de bovenstaande aan.

Ik krijg m deze week binnen en zal later wel even een update posten hierzo. Bedankt!

Leuk, ik hoor wel hoe het bevalt. Ik heb zelf ook zo’n 32" 4K scherm (niet van Samsung) en dat bevalt mij uitstekend.

Deal!

Welk scherm heb jij precies? Puur uit interesse.

Deze.

Jouw monitor heeft een erg nette prijs! Ik heb mijn monitor al wat langer.

@sytrusze: Bevalt de Samsung?

Ik lees hier op Tweakers dat iemand meldt:

Hey @TheBigZ

Bedankt voor de feedback. Jou scherm ziet er ook goed uit!

Wat betreft mijn monitor: ik had m bewust besteld bij een website waar die duurder was, maar wel op voorraad (zal de site naam maar niet noemen). Echter, na het bestellen bleek de monitor toch niet op voorraad te zijn…dus na een aantal keer bellen kreeg ik m vandaag eindelijk binnen. USB-C kabel van de Macbook aangesloten op het scherm en opladen deed het, maar geen beeld. Dus die recentie op tweakers was niet gelogen jammer genoeg. Zat ook geen aparte USB-C kabel bij. Na wat te Google-en was het blijkbaar wel mogelijk om een andere USB-C kabel te bestellen, maar dan zat je weer met max 30hz.

Kortom: direct op retour gestuurd. Moet zeggen dat ik 32" ook net iets te groot vond, dus ik ga nu even kijken voor een 24" of 27" model. Ik post later weer een update!

ps. de website van OMT is extreem langzaam bij mij. Dacht eerst dat er onderhoud aan de servers plaatsvond ofzo maar tis nu al een maand lang. Andere ook last ervan of? (EDIT: hier al een antwoord gevonden)

Heb net even rondgekeken, en dit wordt de volgende aanschaf.

Ben geen liefhebber van bezels, en dit was de enige in de prijsrange met minimale bezels en verder wordt deze WEL geleverd met alle kabels! (praise the lord). Alleen jammer dat de goedkoopste website 12 dagen levertijd heeft. Coolblue kan het morgen leveren maar wel 50 euro duurder helaas ?

Mooi scherm!

Laat maar weten straks hoe het bevalt. :slight_smile:

@ TheBigZ, vraagje… als je een 4K monitor aanschaft voor bijvoorbeeld een 27 inch scherm, en je moet de resolutie ivm de leesbaarheid terugschalen naar 2560 x 1440 (volgens mij wordt dat algemeen als prettig ervaren), kun je dan niet beter een monitor in deze resolutie (QHD) aanschaffen? Zodat je de monitor in native resolutie kunt gebruiken?

Ik overweeg een monitor aan te schaffen voor thuiswerken (alleen office applicaties en dergelijke, geen grafisch werk), in dat geval heeft een 4K monitor toch geen meerwaarde? Of zie ik iets over het hoofd…

@TheBigZ: Zal ik zeker doen! :slight_smile:

@Tov: Ik persoonlijk vond dat niet fijn met mijn vorige scherm, ook niet als je het alleen voor office applicaties en dergelijke gebruikt. Ik had het gevoel dat ik een scherm uit 2001 aan het gebruiken was terwijl ik er 1000 euro voor had betaald. Maar goed dat scheelt natuurlijk per persoon, wellicht vind jij dat prima en dan zou een 4k scherm indd overkill zijn IMO.