Ik ga waarschijnlijk een 15" MacBook Pro kopen.
Het glossy scherm schijnt mooiere kleuren te hebben dan het matte scherm, maar de glossy reflecteert weer meer. is dat irritant? Heeft iemand ervaring met een glossy scherm?
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen de twee anders dan dat de kleuren beter naar voren komen?
persoonlijk heb ik een mbp gekozen met glossy scherm. Mijn zus had een Macbook gekocht en ik vond dat (glossy) scherm helemaal geweldig. Ik zou je aanraden om zelf even naar een Apple Store te gaan en daar het macbook scherm te vergelijken met de MBP die daar staat (waarschijnlijk met een mat scherm). Ikzelf ben helemaal blij met m'n glanzende scherm en veel vrienden zijn ook onder de indruk, maar misschien is mat meer iets voor jou, 't blijft toch persoonlijk.
Mat! Die verschrikkelijke weerspiegelingen maken me gek!
Het ziet er natuurlijk wel flashy uit en iedereen heeft het tegenwoordig… dus moeten we plots allemaal glossy hebben. Stel je voor dat iemand zegt: “Werk jij nog met mat? Goh zeg! Daar bij Apple lopen ze ook behoorlijk achter.”
Het is een persoonlijke voorkeur; sommige mensen vinden het spiegelende effect vervelend, anderen kunnen zich er prima mee vinden. De kleuren komen wat beter tot hun recht met een glossy scherm, wat een voordeel is/kan wezen.
Maar in plaats van het te vragen is het denk ik toch echt beter om gewoon zelf in de macwinkel te kijken en zelf ervaren wat jij beter vindt. Als wij allemaal roepen dat glossy geweldig is, en later blijkt dat jij persoonlijk niet met glossy uit de voeten kan, dan is dat denk ik best balen of niet?
Ik heb echter wel enkele malen de neiging gehad een vrouwelijke collega van me de bevallige nek om te draaien, dat kind had altijd de neiging om dingen ook letterlijk - prik - aan te wijzen met haar toch wat vettige vingertjes, ondanks herhaalde verzoeken toch immer tegen dovemans/vrouws oortjes gericht. Dan kom je er wel achter dat je je een breuk kunt poetsen op dat glimscherm.
Momenteel heb ik geen last meer van zowel glimscherm alsook de betreffende dame
Ik vind zowel glossy als matte uitstekende schermen en kan met allebei prima overweg. Ik zou zelf voor de MacBook Pro voor glossy gaan, dat past meer bij een notebook.
Zelf heb ik 23 augustus ook de MBP 15.4" 2.2Ghz besteld met glossy scherm, had eerst een macbook en daarvoor nog een vaio met x-black. Geweldig die schermen, geen moment getwijfeld dus.. glossy 2 go! :wink:
Maar mn MBP is tot op heden nog niet binnen (morgen 27-09 vijf weken na het bestellen!!! en had direct alles vooruit betaald…)
Is dat normaal, zo’n extreem lange levertijd? heb het via de macinside store in Deventer besteld. :sealed:
Als mat sneller leverbaar is, zou ik mss toch voor mat gaan. mja om in mijn geval de bestelling na 5 weken te wijzigen pfff…
Ik heb een powerbook G4 met een mat scherm, mooi en eerlijk beeld. Ik heb een macbook gehad met een glossy scherm, niet mooi en irritante spiegeleffecten. En nu heb ik een macbook pro met glossy scherm en heb ik geen problemen met spiegelingen...raar. Zal wel aan mijzelf liggen maar het is wel zo.
[quote:8edb5ddadc="Do"]Ik heb een powerbook G4 met een mat scherm, mooi en eerlijk beeld. Ik heb een macbook gehad met een glossy scherm, niet mooi en irritante spiegeleffecten. En nu heb ik een macbook pro met glossy scherm en heb ik geen problemen met spiegelingen...raar. Zal wel aan mijzelf liggen maar het is wel zo.[/quote:8edb5ddadc]
[quote:1608104d40="Martiniman"][quote:1608104d40=".Arne"]Het scherm van m'n MacBook is helemaal geweldig.[/quote:1608104d40]
“Wel aardig” is een betere term :sealed:[/quote:1608104d40]
Verklaar u nader. Als ik het scherm van m’n MB vergelijk met dat van een Acer-notebook… Jezus, wat een verschil! Eerlijk, die MB-schermen zijn van een ongelofelijke kwaliteit. Eigenlijk geen flauw idee wat er beter zou kunnen… Zelfs de pixel density is enorm, 1280 x 800 is vaak een standaard resolutie bij 15" laptops.
Elke 13" laptop heeft tegenwoordig minimaal 1280x800, dat is echt geen bijzonder iets voor een MacBook. Ik heb nu 4 MacBooks gehad (eerste drie waren helaas allemaal defect) en de eerste twee hadden sowieso een minder scherm.
Scherm 1: Gradients/algemene kleurweergave zagen er erg brak/blokkerig uit, ok het is geen superdeluxe scherm maar de Asus laptop die mijn ouders gebruiken doet dat toch beter, evenals m’n 17" iMac doet dat beter.
Scherm 2: Kleuren waren erg flets en lelijk, zelfs na een kalibratie.
Scherm 3: Goed scherm, opzich niks mis mee.
Scherm 4 (de MacBook waar ik nu op werk, die wel goed werkt): Net als scherm 3, niet supergoed maar ook niet superslecht. Qua kleurweergave kan in mijn ogen geen enkele van de 4 MacBooks tippen aan het scherm wat op onze Asus M6VA zit.
De schermen 1 en 2 waren ook van een andere fabrikant dan de schermen 3 en 4 dus dat zal wel het een en ander verklaren.
Ik zeg niet dat het een slecht scherm is, en het is natuurlijk ook persoonlijk maar ik kan niet zeggen dat het scherm van een MacBook super is. Maar goed, in die klasse valt een MacBook ook niet natuurlijk, het scherm is goed genoeg voor de dingen die ik ermee doe (internet, huiswerk etc.).
Zelf heb ik een matte 2.4 15inch mbp gekozen, omdat glossy schermen wel degelijk spiegelen. Een mat scherm kijkt veel rustiger en werkt (al zeg ik het zelf) een stuk prettiger. Ik heb zelf de ervaring met een Glossy 20 iMac (op school en Apple reseller), en miste gelijk mijn eigen matte schermen. Verder vind ik de kleuren van de schermen prima, maar voor het echte foto / beeld-bewerken raad ik toch een goed extern scherm aan. Succes met je keuze!