MBP Medio 2012 werkgeheugen vervangen

@klonic:

Er staat inderdaad niets over ‘speciaal geheugen’, dat klopt. Wat er wel staat zijn gewoon de type omschrijvingen, meer niet. Dat zegt dus verder niets over de kwaliteit! (Er staat immers ook niet bij dat het ‘gewoon geheugen’ is)
Elke fabrikant van computers kan zijn eigen eisen stellen aan de kwaliteit van wat de toeleveranciers maken. En Apple heeft echt hogere kwaliteitseisen dan het gros van de pc makers. Daarom maken de fabrikanten dat speciaal voor de Mac bedoelde geheugen. En daarom ging TC enige tijd geleden op bezoek in China voor een controle. (Ik kan mij niet herinneren ooit iets soortgelijks te hebben gehoord van de doorsnee pc maker)

Sla er de topics hier maar eens op na. Soms werk het RAM gewoon niet goed. Dus je kunt echt niet stellen dat RAM gewoon RAM is. Er zijn genoeg voorbeelden waarbij er fouten optreden. Koop je echter het speciaal voor de Mac bedoelde RAM dan heb je RAM dat ook echt getest is op een Mac voordat het beschikbaar komt in de winkel.

Ne deze…http://www.micro-mail.nl/web/mm2012.nsf/xArtikelkaart100.xsp?docid=6F5E2C715CA4A649C1257A9A0030537E

[quote=klonic url=http://www.onemorething.nl/community/topic/mbp-medio-2012-werkgeheugen-vervangen/#post-2609213 time=1382049166]@ Haike, hendrik ijzerbroot

Zoals jullie hebben kunnen zien in de laatste bron (een pagina van Apple) die ik genoemd heb, beveelt apple zelf helemaal geen speciaal geheugen aan. Ook benoemt iFixit het geen jullie zeggen nooit (kleine tolloranties wat betreft RAM). Ik kan me heel goed voorstellen dat Apple op een bepaald punt in zn historie zeer speciale onderdelen gebruikte, maar toen was ik nog geen Apple liefhebber (dat ben ik sinds 2009, toen ik mn 2e laptop kocht (dat dus een Macbook Pro werd)). Nu is het het meeste (RAM, de HDD, de CPU en dergelijke) gewoon gebruikelijk materiaal.

De enige die de noodzaak voor speciaal macgeheugen lijken te onderbouwen zijn de geheugenmakers, zij vragen er ook toevallig meer geld voor. Wat mij betreft is dit dus gewoon een marketing truc, zeker gezien het feit dat het volgens Apple geen reet uit maakt.[/quote]

Ik kan je door schade en schande vertellen dat het toch echt zo is. Ik wist het namelijk ook niet destijds. Wou ik mijn Apple 2E+ uitbreiden van 8MB naar 16MB geheugen, want dan had je tenminste wat. Ik naar de computerboer die je anno 1985 nog met een lichtje moest zoeken want die branche zoals je die nu kent bestond bij lange na niet, het was een aantal jaren voordat de harde schijf was uitgevonden.

Nou… dat geheugen erin, niks deed het. Haalde ik de nieuw verworven trots eruit, draaide alles weer op rolletjes. Dus terug naar die eenzame en zeldzame computerboer.

“Wat voor een computer is dat dan meneer?” Een apple 2E+ zei ik. “Ohw maar dat gaat ook helemaal niet meneer,” en ik kreeg mijn geld terug. “In Zeist zit een winkel waar u apple onderdelen kunt krijgen”

En ik zal je vertellen dat ik geluk had met deze man, want de gemiddelde computerboer heeft lang niet geweten dat er een verschil was tussen PC en Apple op het gebied van geheugen. Nu Apple niet meer uit het dagelijks straatbeeld is weg te denken weten de meeste het wel dat er een verschil is, maar dat heeft lang geduurd. Ik denk dat er veel apple gebruikers rondlopen die hun plaatselijke computerboer moesten uitleggen hoe het zat. :smiley: