MBP Slow

Allereerst: je hebt wel een backup, neem ik aan? Ik zie dat TM uit staat.

Je zegt: “Ook heb ik een clean installatie gedaan”. Is dat zo? Heb je de hele schijf gewist en toen een OS erop gezet, en daarna de data terug gezet?
Een normale macOS install is géén clean install.

Fijn dat het nu opgelost is.

Waar haal je deze wijsheid vandaan? Je fan hoort actiever te worden bij toenemende warmte. En me dunkt dat het inloggen een moment is dat er door je mac ff gewerkt moet worden. En nogmaals: Alle tot nu toe genoemde temperaturen zijn volstrekt normaal.
En wat is er zo schokkend aan 50% cpu (of was het nu 25%?) bij het inloggen? Is hier niet anders hoor. Wanneer mag je cpu dan wèl worden gebruikt?
Ondertussen hebben we nog niets vernomen over wat er nu zo traag is/was aan je mbp, maar dat lijkt ook volkomen ondergeschikt aan een paar seconden fan en 90º bij het inloggen.
Gelukkig is het nu opgelost, wat er dan ook was.

Opgelost?
Hij zegt dat ie geen bijzonderheden uit Activiteitenweergave.app kon halen, niet dat alles nu werkt zoals het hoort, begrijp ik.

“Alles werkt zoals vroeger.”

@goeieDag
Ik had de Activiteitenweergave.app gestart bij het opstarten om te kijken waarom de fan actief worden bij het inloggen.
Maar ik zag niets vreemds eraan alles was normaal. Terwijl de fans bij het inloggen wel even actief werden. Ik vroeg of dit normaal is of niet.
Ik denk dat het misschien iets aan de hand is. Daarom vraag ik het eerst. De probleem doet zich nog voor. Ik heb mijn alle bestanden op een 500GB western digital externe hd staan. Omdat mijn interne SSD maar 256 GB heeft. Bestand zoals projecten, foto, muziek, video, enz. Daarom maak ik geen gebruik van TM. Ik heb eerste mijn hele SSD verwijderd en andere mac os x sierra erop geïnstalleerd met behulp van een bootable USB. Zal ik anders weer eens clean installatie doen en de beveiliging graad hoog zet?

@Facundo
Het is nog niet opgelost. Ik wist niet zeker of de fans horen even aan te gaan bij het inloggen. Want dit had ik niet toen ik mijn MBP kocht terug in 2014.
Bij het inloggen zag ik via de app iStat de CPU 50% halen en de fan reageerde daarop door harder te gaan blazen. Op dit punt maak ik me druk.
De traagheid is heel goed te merken bij logic pro x en final cut pro x. Bij beide programma’s is knip en plakken al heel traag geworden. Toen ik de MBP had gekocht verliep het knippen en plakken heel soepel.

Kijk, nu komen we tenminste bij het probleem. Dat andere kun je gewoon laten wat het is. Je bent binnen de garantietermijn bij iCentre geweest, dus als oververhtting of doldraaiende fans alsnog een probleem worden kun je je daarop beroepen.
Misschien kun je iStatMenus in deze situatie beter weer installeren, want het kan je wel degelijk nuttige info geven en kwaad kan het zeker niet. Als je je er tenminste niet op blind staart en zèlf teveel gaat interpreteren, want dan is het einde zoek. Als je ècht wil dat er wat met je mac is kun je beter je logbestanden eens gaan lezen. Ik kan je alleen maar adviseren het te laten voor wat het is.
Wat die traagheid bij clipboard-acties veroorzaakt is me nog niet duidelijk. Je EtreCheck-rapport is keurig, je zit ruim in de RAM en ik zie zo geen processen die de boel echt zouden moeten vertragen.
En hier is iStatMenus juist heel handig: Om te zien welke processen (relatief!) veel processor gebruiken op de momenten dat de vertraging optreedt. Je vind dit in het submenutje van cpu. Het kan natuurlijk ook met activity viewer, maar iStatMenus is gewoon wat sneller toegankelijk.
Is de traagheid systemwide, of alleen bij specifieke apps? Al het advies van koen geprobeerd?(andere gebruiker aanmaken)
Wat nog wel eens wil helpen, als het systemwide is, is de combo-updater downloaden van de Apple-site en die eroverheen gooien.

@Facundo
Oky u advies over de fan is gewoon laten hoe het is. Dat is voor mij duidelijk genoeg. Hoop alleen niet dat niet wanneer mijn garantie termijn verloopt er dan iets stuk gaat. :oops:
Ik zal ook in dit geval de iStat weer terug installeren.
De traagheid merk ik niet zo zeer door systeemwide. Maar voor al bij logic, final, safari: site worden af en toe heel langzaam geopend. Dit ligt niet aan mijn internet verbinding. Maar aan iets anders. Want ik heb 100mb/s down en upload snelheid van KPN via glasvezel. Verder ervaar ik geen traagheid in de systeem.

Over de advies van koen heb al uitgeprobeerd en de problemen blijf zich voor doen.

Evengoed heb je op deze manier geen backup. Schijf (de WD) kapot? Honderden GB’s aan bestanden foetsie!

Ik heb toch sterk het idee dat je geen ‘clean install’ gedaan. Misschien nog eens uitvoeren?

Gebruik je toevallig Dropbox? Dat wil de boel ook nog wel eens vertragen bij het opstarten.

En ja, “Alles werkt zoals vroeger” interpreteerde ik dat het probleem was opgelost. :-o

@Goeiedag
Ik kan het altijd nogmaals het uitvoeren! alleen hoop ik niet dat keer op keer de Ssd formatteren schadelijke is voor de SSD.

@koen
Ik gebruik Dropbox gewoon via de hun website met mijn safari. Ik maak niet gebruik van de app van Dropbox.

Beste leden,

Ik heb sins kort iets nieuws opgemerkt betreft deze probleem van mij. Het heeft te maken het oplaad kabel van mijn MBP. Wanneer mijn MBP is geplugd om te laden gebeurd dit probleem bij het opstarten. Zodra ik het unplugged en gebruik gaan maken van de batterij heb ik er geen last van. De fan draaien normaal zoals ze horen bij het opstarten.

En weeeer begin je over die paar seconden fan bij het inloggen. En weeeeer geef je op geen enkele manier aan wat je met alle gedane suggesties (niet) hebt gedaan. Het feit dat je steeds opnieuw over die fans zit te miepen maakt dat ik je traagheidsprobleem ècht niet meer als serieus kan zien.