Vorige week (do 30-12) hield mijn MBP (03-2011) er spontaan mee op. Opstarten lukte met geen mogelijkheid (4-sec powerknop en daarna weer power, bijvoorbeeld). Hij stond niet aan de stroom, maar had nog zeker 60% batterijniveau over.
Goed, laptop aan de stroom gezet. Batterij laadt niet op. Geen groen of oranje lampje. Batterijstatus geprobeerd te controleren aan de zijkant: niets. Aan de stroom geprobeerd op te starten.. niets.
Paar uur later hetzelfde nog eens geprobeerd. Hij startte niet op.
Vrijdag (de volgende dag) nogmaals geprobeerd. Geen effect. Dus ik naar de APR. Ook daar lukte opladen niet en wilde de MBP niet opstarten. Dus opsturen naar de technische dienst.
Krijg ik gisteren bericht dat hij gerepareerd is, en of ik zo vriendelijk wil zijn 80 euro mee te brengen voor onderzoekskosten.
Nu blijkt dat de MPB gewoon werkte bij de reparateur. Wat mij betreft erg bijzonder!
Niets werkte wat stroom betreft op dag 1. Niets werkte op dag 2. Dinsdag zet de reparatiedienst de laptop zonder problemen aan en rekent dus onderzoekskosten omdat er volgens hen geen probleem mee is.
Nu bekruipt mij het gevoel dat er technisch toch iets niet in orde is. Wellicht een draadje los of scheef, die tijdens het transport weer op zijn plek is gevallen oid. Ik weet niet wat, maar het kan er bij mij niet in dat er technisch niets aan de hand is.
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe kan een laptop die niet aan wil en niet wil opladen toch ineens weer werken?
Het klinkt mij wel bekend in de oren dit verschijnsel.... Ik had een hele lange tijd last van een defecte superdrive... Opgestuurd omdat bij zelf openhalen de garantie vervalt, krijg ik hem terug met de vraag of ik de onderzoekskosten wil betalen want er is niks aan de hand... en tadaa hij werkt weer...
Ik denk dat je er niet maarzo achterkomt wat ze nu precies hebben gedaan. Inmiddels is mijn garantie voorbij en weet ik dat het 1 kleine 'klikdingetje' is waardoor mijn superdrive het niet deed.... Dus wat dat betreft is het logisch dat ze in mijn situatie geen reparatiekosten hebben gevraagd...
Dus het is uiteindelijk maar de vraag of de reparatiedienst in jou geval ook daadwerkelijk 'niks' heeft gedaan....
ik las laatst wel ergens op internet een tip dat je via terminal je laptop automatisch kon laten opstarten wanneer je hem connect met de oplader.... dus dat de laptop helemaal NIKS meer doet, is dan misschien wel op te lossen met een hele simpele handeling.. net wat je zelf al zegt: een kabeltje dat misschien weer is aangesloten.
Als je bij de APR hebt laten zien dat hij het daar ook niet deed, heb je in ieder geval een getuige dat er toch iets mis mee moet zijn. Alleen om die reden al zou ik die onderzoekskosten niet betalen en het op garantie gooien. Want dat heb je natuurlijk nog.
Graag zou ik het volgende willen weten;
De APR in deze kwestie, wat heeft hij dan gedaan voor die 80 euro?
Heeft hij de MBP open gemaakt, dus de onderkant los gemaakt?
Heeft hij de MBP alleen maar aangezet en een test programma laten lopen?
Dan zou ik graag willen weten welke APR dit is, en dan hoop ik dat iedereen hier deze APR links laat liggen voor eventuele reparaties.
Trouwens werd er van te voren vermeld, voor eventuele onderzoekskosten?
Tijdens de garantie periode behoord [b]alles[/b] gratis te zijn punt uit! Want 'onderzoekskosten' maken deel uit van de totale reparatie procedure. Tijdens de garantie periode heb je recht op een gratis reparatie, maar gaan ze dan vervolgens aparte onderzoekskosten rekenen (ongeacht wat er gedaan is) dan is dat niet gratis meer he?
En door klojo's als dit wordt [url=http://webwereld.nl/nieuws/109018/apple-misleidt-klanten-met-garantie-op-producten.html]Apple op het matje geroepen[/url].
Niet helemaal met je eens ijzerbroot, een bedrijf mag onderzoekskosten rekenen, mits het aan een aantal voorwaarden voldoet.
Een ervan is dat de persoon verstand van zaken heeft, volgens Apple zou deze persoon een diploma op zak moeten hebben, uitgegeven door Apple.
Tevens moet een bedrijf van te voren vermelden wat de onderzoekskosten zijn en dat deze komen te vervallen als er iets gerepareerd wordt. Dan afhankelijk van de garantie kan de APR deze bij de klant of bij Apple deponeren.
80 Euro vind ik veel te veel voor onderzoekskosten, vaak kan men al snel genoeg aangeven wat het probleem is, anders is de persoon niet geschikt voor het uitvoeren van reparaties.
Uit [url=http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3701]deze link[/url]:
[quote]
Zelf onderzoekskosten betalen?
Zo ging bij één Apple gebruiker de grafische kaart van zijn computer na twee jaar kapot. In de winkel vertelde men hem dat hij de reparatie van 1100 euro zelf moest betalen. De fabrieksgarantie zou zijn verlopen. Indien hij niet akkoord ging, zou hij toch nog voor de onderzoekskosten moeten opdraaien. Dat is niet zoals je van een fatsoenlijke verkoper mag verwachten.
[/quote]
M.a.w: hij kon kiezen tussen 1100 betalen OF in ieder geval de onderzoekskosten. Nu is het om te beginnen zo dat de klant niets met de fabrieksgarantie heeft te maken. De wettelijke garantieregeling van het land in kwestie telt namelijk eerst. En in Nederland heb je zelfs na 2 jaar nog bepaalde rechten (zoals b.v. dat de verkoper een deel van de kosten betaald) maar daar proberen de APR's onderuit te komen.
Nu mag jij mij vertellen waarom je binnen de garantie periode moet betalen terwijl de [url=http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/De_wettelijke_garantieperiode_in_Europa]Nederlandse wet[/url] iets heel anders zegt. In de garantie periode zijn [i]alle[/i] kosten voor de verkoper hoor. Ook als er geen probleem wordt gevonden, want dat kan zeker in de garantie periode nooit op de klant worden verhaald omdat het ook onkunde van de reparateur kan zijn.
Van te voren is aangegeven dat er 80 euro onderzoekskosten gerekend kunnen worden, indien het probleem veroorzaakt is door mijn schuld, of indien het een software probleem omvat. Ook kan men dit rekenen indien er geen probleem wordt geconstateerd. Dit laatste beroepen ze zich op, terwijl ik het apparaat toch echt niet functionerend heb ingeleverd...
Hoe het is gegaan in de winkel: Ik heb bij de APR de laptop op de balie gelegd. Men heeft mijn probleem aangehoord en een oplaadkabeltje aangesloten (opladen ging dus ook al niet). Hij constateerde dat er inderdaad niet werd opgeladen en heeft de rest voor waarheid aangenomen. Klep is dus niet open geweest in de winkel. Achteraf spijtig, zo had de winkel ook kunnen zien dat er wel degelijk iets niet goed zat.
Vervolgens krijg ik van de reparateur (apart onderdeel van de APR) te horen dat hij bij het onderzoeken gewoon aan ging. Op de vraag of een aan-uit knopje indrukken € 80,- kost, kreeg ik het antwoord dat er een aantal tests zijn uitgevoerd. Er is niet aangegeven of de laptop open is gemaakt om toch even binnenin te kijken.
Het lijkt me hoe dan ook logisch dat de reparateur iets vreemds moet hebben gezien: het grijze scherm wat getoond wordt als de batterij helemaal leeg is, dus als de laptop plotseling uitvalt, die vervolgens het geheugen recovert zodat je verder kan gaan had een aanwijzing moeten zijn. Helemaal in combinatie met het batterijniveau wat rond de 60% moet hebben gelegen. Op zijn minst al een vreemde situatie.
In de winkel geeft men aan dat het batterijniveau op 95% lag. Ik weet, doordat ik vanuit iMail ineens herinneringen kreeg om 14:00 en de bijgewerkte reparatiestatus om 14:45 dat men hooguit 45 minuten bezig is geweest, waarvan het grootste gedeelte het draaien van testsoftware (of een klein deel ervan). Tijdens het draaien hoeft men er niet naar te kijken. Als er dus niets is gebeurd met openmaken oid is 14:00 de starttijd van de reparatie.
Vandaag gaat de vestigingsmanager het geval bekijken en ik hoop dat hij met een goede oplossing komt. Hier wacht ik nog op.
Wel wil ik de garantie dat het apparaat technisch in orde is. Kunnen ze dit niet afgeven, en mocht dit geval nog eens gebeuren, dan reken ik de aanmelddatum van 30 december gewoon als schadedatum, binnen garantie. Als men verzuimt het probleem goed te onderzoeken, kan dat nooit mijn fout zijn lijkt me..
[url=http://www.consumentenautoriteit.nl/ondernemers/regels-speciaal-voor/consumentenkoop/ondeugdelijke-producten-repareren-vervangen]Hier[/url] kun je lezen wat de rechten en plichten zijn van de ondernemer (de verkoper dus) in Nederland. Daar staat o.a dat als [b]niet[/b] kan worden aangetoond dat de consument binnen de garantie periode van 2 jaar zelf de schade had veroorzaakt er [b]geen[/b] reparatie kosten mogen worden doorberekend aan de klant.
In [url=http://www.consumentenautoriteit.nl/ondernemers/regels-speciaal-voor/consumentenkoop/garantie-aanbieden]dit deel[/url] van die zelfde site zie je staan dat de ondernemer in overtreding is als hij in zijn algemene voorwaarden heeft staan dat "u" (de consument) altijd onderzoekskosten moet betalen. Hij is zelfs in overtreding als hij expliciet stelt dat de klant [i]na[/i] de garantie periode van [b]2 jaar[/b] de reparatie moet betalen. Hier in Nederland heb je ook na die periode nog bepaalde rechten zoals b.v. het 50-50 betalen van de kosten. (Ieder de helft dus)
Onderzoekskosten zijn net als het uurloon en de kosten van de onderdelen de zaken die de totale reparatiekosten bepalen. Dat betekend simpelweg dat als er niets wordt gevonden (wat dus [i]niet[/i] automatisch betekend dat er dan ook niets aan de hand is!) slechts de onderzoekskosten en een beetje uurloon overblijft. Dat hoeft de consument dus echt niet te betalen als het binnen de garantie valt.
Helder, bedankt voor de uitleg.
Ik mis in dat verhaal echter het doorberekenen van onderzoekskosten indien men geen probleem heeft geconstateerd. Dat is nu het geval.
Ik heb intussen voor elkaar gekregen dat ik niet heb hoeven betalen.
Bijgewerkt verhaal: De reparatiedienst van deze APR gaf aan dat er een softwarecorrectie is uitgevoerd om het euvel te verhelpen. Volgens de voorwaarden is een softwarefout nooit onder garantie. Hierover kunnen meningen verschillen, maar men heeft geen duidelijkheid kunnen geven of het een correctie was op Apple software (Lion) of software van derden.
Daarnaast kan software in mijn technische wereld niet verhinderen dat techniek totaal niet meer reageert, door niet meer te laten en geen enkele kik te geven als je de aan/uitknop indrukt. Dan moet er minimaal iets gebeuren waarna de laptop weer uitvalt. Dit was niet het geval. Met deze onderbouwing hoefde ik geen onderzoekskosten te betalen.
Wat denken jullie: is software onderdeel van garantie of niet?!
[quote=Ironis url=http://www.onemorething.nl/community/topic/mbp-start-niet-meer-op-reparateur-vindt-niets-en-alles-werkt-weer-huh#post-2349111 time=1326094614]
Ik mis in dat verhaal echter het doorberekenen van onderzoekskosten indien men geen probleem heeft geconstateerd. Dat is nu het geval.[/quote]
Dat staat er wel in (in de tweede link); daar staat:
[quote]
Garantie in algemene voorwaarden
U bent niet verplicht om in uw algemene voorwaarden iets op te nemen over garantie, maar als u dat toch doet, dan moet u zich wel aan de regels houden. Dit betekent dat uw algemene voorwaarden geen bedingen mogen bevatten die de wettelijke rechten van de consument beperken. Bedingen die bijvoorbeeld niet juist zijn:
1) U moet altijd onderzoekskosten betalen.
2) Mocht een artikel beschadigd of defect zijn, dan moet u deze binnen 7 dagen aan ons retourneren.
3) Buiten de garantieperiode worden de gemaakte kosten altijd aan u doorberekend.
4) Als u geen garantie bijkoopt, kunt u nooit aanspraak maken op kosteloos herstel.
[/quote]
Dus: de verkoper mag in zijn algemene voorwaarden (punt 1) niet stellen dat je altijd onderzoekskosten moet betalen. [b]Dat staat los van het al dan niet vinden van een oorzaak![/b] Dus als er niets wordt gevonden en het is ook nog eens in de garantie tijd dan is het gewoon verkeerd dat er dan toch nog kosten worden berekend want je kunt een leek (de klant) niet aansprakelijk stellen voor gemaakte kosten omdat er niets werd gevonden. De klant komt niet voor niets naar de winkel, er is iets mis met het apparaat...