MBram, wat maakt het verschil?

Beste mensen,

enige tijd geleden heb ik besloten om aan het einde van de zomervakantie (als ik het geld binnen heb ) een Apple laptop te gaan kopen, nu zit ik alleen met een dilemma. Ik photoshop en illustrate (vreemd woord zo) namelijk nogal regelmatig en nu vroeg ik me af wat een betere combinatie is;

• Powerbook (12 inch) met 512MB ram voor €1740,- (incl. GeForce FX 5200 64 mb)
  • iBook (12 inch) met 768MB ram voor €1570,- (incl. ATI mobility 9200 32 mb)

Wat ik me eigenlijk afvroeg is of de Powerbook dat verschil van 256MB ram ‘goedmaakt’ en of het dus echt merkbaar is (laten we ervan uitgaan dat er dus geen budget is voor een PowerBook met 768MB ram).

Hier moet wel bij gezegd worden dat ik geen Pro-photoshopper ben en dus geen bestanden van >100mb bewerk of iets dergelijks.

Hebben jullie enig idee in hoeverre dit 256MB ram verschil uitmaakt?

Bijgaand 2 benchmarks van beide modellen, met de juiste hoeveelheid ram. De powerbook is globaal sneller,weliswaar niet heel veel. De mindere hoeveelheid ram wordt ruim gecompenseerd door de snellere grafische kaart en bussnelheid. Resp.64mb tegen 32 en 167mhz tegen 134. Daarbij komt nog dat 64 mb iets beter kijkt en de PB wat extra mogelijkheden heeft. Bovendien kun je het geheugen nog altijd uitbreiden bij de PB. De bus en de grafische kaart van de ibook kun je nooit veranderen. Of dat het allemaal waard is moet je zelf beslissen.

xbench iB 12
xbench pB 12

Powerbook zou mijn voorkeur hebben, duidelijk verschil met de iBook serie. Ook zou ik zeker t geld over hebben voor de geheugenuitbreiding daarop, het scheelt echt veel. Maw: koop de PB en spaar ff voor het geheugen.

YO

Een powerBook is te prefereren boven een iBook. Anderzijds heeft geheugen zéér veel invloed op de 'performance' van je machine. De vergelijking die geeft, scheelt niet zoveel in geheugen, maar naarmate het verschil groter wordt, blijkt dat een gebrek aan geheugen je computer flink kan vertragen. Soms is zozeer, dat je beter een tragere processor kan kopen, met veel geheugen, dan een snelle zonder.

Geheugen is - historisch gezien - op dit moment erg goedkoop. Als je het je enigzins kan veroorloven, is zoveel mogelijk extra geheugen zeer aan te bevelen.

Mischien een idee om er later nog wat bij te zetten, als je weer wat gespaard hebt? Al weet ik, dat laptops niet veel geheugenslots hebben. Mischien een idee om je DIMMs later te ruilen op internet.

Groet,
Leon

Ik zag zojuist een post op dit forum staan over de Apple Development Center (ADC) en de mogelijkheid om daar een abonnement te nemen (€99) en vervolgens 20% korting te krijgen (eenmalig) een laptop/systeem. Daarom is het (als dit alles klopt) toch financieel mogelijk om een PowerBook met 768MB ram te kopen :lol:

Bedankt voor jullie reacties!

Ga altijd voor 512 MB of liever 768 of meer, wat voor Mac je ook wilt kopen. Het scheelt echt in prestaties!

Ik denk als je geen Pro-Fotosjopper bent, dat je prima uit de voeten kan met een iBook..

Heb zelf een 1,2Ghz iBook en Fotosjop CS loopt als een zonnetje.

In de praktijk schijnen de snelste iBook en goedkoopste Powerbook weinig uit maken qua prestaties, hooguit in de Games vanwege de 64MB video…

Ow ja, wat ook zeker in performance scheelt is 10.3… Kan nergens vinden welk systeem je draait…

Na enig surfen kwam ik op de site [url=http://www.mailamac.nl]Mail a Mac[/url] waar geheugen voor de iBook en PowerBook wordt aangeboden voor €96 (voor 512MB ram).

Nu is mijn vraag, kan ik het geheugen wat hier wordt aangeboden gewoon in mijn iBook of PowerBook erbij zetten? Zo ja, is dit niet erg moeilijk (aangezien het hier om een laptop gaat)?

Alvast bedankt voor de reacties!

Geheugen bij een powerbook erbij zetten is 1 minuut werk. aan de onderzijde plaatje verwijderen en geheugen in de gleuf schuiven. Echt supersimpel. Zorg overigens wel altijd dat je niet statisch geladen bent want geheugen kan heel slecht tegen statische electriciteit.

En hoe zit het met geheugen bijzetten bij een iBook?

edit: Heeft iemand misschien een link naar een site waar stap-voor-stap wordt uitgelegd hoe je dat geheugen moet bijzetten (ik ben geen techneut namelijk).