kan iemand voor mij een .mdb converteren (access?) zodat ik deze kan importeren in excel of fm pro?
Met [url=http://www.fmpromigrator.com/products/fmpro_migrator/index.html]FmPro Migrator[/url] kun je Access bestanden naar FileMaker Pro omzetten.
bedankt maar het is eenmalig voor onze hondenvereniging dus ik wilde er geen 50 dollar aan uitgeven...
In Access tabel voor tabel exporteren (tekst bestand, met scheidingstekens) en dan weer importeren in Filemaker.
[quote:58a0d805c8=“Yaris”]Met FmPro Migrator kun je Access bestanden naar FileMaker Pro omzetten.[/quote:58a0d805c8]
Ik dacht dat dat alleen was voor het exporteren van Filemaker naar iets anders (althans volgens de website. Kan me vergissen natuurlijk.
Microsoft heeft zelf een handleiding over hoe je gegevens van Access in Excel kunt importeren: http://office.microsoft.com/en-us/access/HA012241221033.aspx
ja klopt, die had ik ook gevonden, maar degene die dus access op de pc heeft staan en daar het ledenbestand mee bijhoudt snapte er niets van toen ik dit doorstuurde.
ik denk dat ik zelf maar even aan haar pc moet gaan zitten dan…
[quote:505625cdaf="nemcis"]ik denk dat ik zelf maar even aan haar pc moet gaan zitten dan.....[/quote:505625cdaf] Of gebruik even de [url=http://www.microsoft.com/mac/products/remote-desktop/default.mspx]Remote Desktop Connection Client for Mac[/url]. ;-)
goed idee!!!!
Hallo Nemcis ,
van access naar excel overzetten is vrij simpel hoor. Ik kon mijn access ook niet meer gebruiken op de mac omdat access niet in “office for mac” zit . En filemaker kopen is natuurlijk vrij duur. Het overzetten is op een minuutje rond en je kan nadien ook in excel op alle mogelijke gegevens gaan sorteren zoals met de query’s in access.
Of je kan natuurlijk ook alle gegevens opnieuw overzetten naar adresboek en daar met slimme mappen werken.
Ik heb ze allebei , naar volle tevredenheid, gedaan.
m vr gr
mowat
Hallo Nemcis ,
sorry voor het late antwoord , ik had het berichtje niet gezien.
Je doet dat als volgt :
Open je access (MDB) document.
Open je adreslijst.
Klik op het vierkant bovenaan op samenkomen van de kolommen en rijen en alles worst geselecteerd.
Kies bestand / exporteer
Geef in het venster een naam aan het bestand en kies in welke map je het wil opslaan.
Klik bij opslaan als op Excel + de versie die je gebruikt.
Klik dan op alles opslaan
Alle gegevens staan nu in een excelbestand.
Het enige dat je zal moeten doen is de breedte van de kolommen aanpassen met een dubbelklik.
Als je nu query’s wil doen zoals in access , kan je dat via Data/autofilter ( eenvoudig) of uitgebreid filter ( meer complexe query’s)
Dat doe je als volgt :
Filteren in Excel :
a)autofilter : data/filter/autofilter/klik op pijltje gewenste kolom/klik op gewenst criterium/gewenste lijst verschijnt.
Hele lijst terug weergeven: Data/filter/alles weergeven
b)Uitgebreid filteren :
Kopieer kolomhoofding.
Voeg deze hoofding-rij in , minimaal 3 lege rijen lager ( eerst aantal gewenste lege rijen , bv 8 rijen invoegen).
Plak de kolomhoofding in de rij boven de gegevenslijst
Tik onder de bovenste hoofding de gewenste filtercriteria in. Dat mag in meerdere kolommen en met toevoeging van bv = > < ( bij getallen) enz…
Laat altijd 1 rij boven de tweede hoofding-rij leeg.
Klik op de eerste kolomnaam in de tweede hoofding-rij.
Kies data/filter/uitgebreid filter. Zie dat het lijstbereik (bv heel de adreslijst) correct weergegeven wordt.
Om de gewenste criteria weer te geven dient men het nodige deel van de bovenste hoofdinglijn + de ingetikte criteria te selecteren. ( bij meerdere in één blok)
Bij meerdere gecombineerde gegevens kan men de kolommen zonder criteria verbergen met opmaak/kolom verbergen.( hoeft niet echt) Terug zichtbaar maken met klik op ruitje uiterst links boven en opmaak/ zichtbaar maken.
Bij de opgave van al dan niet gecombineerde criteria kan men jokertekens gebruiken, bv * voor het woord of * achter het woord of een ? .Bij namen met een deelstreepje tussen is het ook handig dat te gebruiken bv *-Peeters
Bij zoeken naar een “juist” woord bv. als volgt ingeven : =”=nemcis”
Klik nu op OK. De gewenste selectie wordt nu weergegeven.
Om terug de hele lijst te tonen: data/filter/alles weergeven.
m vr gr
mowat
geeft niet hoor, ik heb geen haast, maar het probleem is dat ik het access mdb bestand dus niet kan openen......
Hi Nemcis ,
ja , dat zal iemand op een windows computer moeten overzetten en dan exporteren naar excel. Het op windows gemaakt excelbestand kan je dan zonder problemen overzetten naar je Mac en daar verder gebruiken.
Ik denk niet dat je aan windows kan ontsnappen voor het exporteren.
succes
m vr gr
mowat
ok, bedankt voor de moeite :)