Ik zat laatst te denken over een soort mediacenter, maar dan uitgebreider. Ik dacht aan één centrale apple in het huis, met dan in bijvoorbeeld elke slaapkamer en de huiskamer een scherm. Op de centrale computer staat voor elke gebruiker een account. Nu leek het me leuk om het zo te kunnen maken, dat je via dat scherm gewoon kunt werken alsof het je eigen computer is. Maar dat betekent dus dat er een aantal accounts tegelijk moeten kunnen werken. Is dit mogelijk, misschien via een Server en in elke kamer een mini ofzo. Ik weet dat het vééél te duur zou worden, maar ik zat gewoon te fantaseren.
Ja dat is mogelijk met een zware server , mac mini's, toetesenborden muizen en schermen en een snelle netwerk verbinding, een hoop geld en een hoop vrije tijd. :)
zo werd dat vroeger gedaan voor dat de personal computer bestond. het heet een terminal systeem en as400 is daar een voorbeeld van. dit is denk ik niet iets dat je thuis zou willen hebben.
[quote:0a94511ae1="chatsmit"]Ja dat is mogelijk met een zware server , mac mini's, toetesenborden muizen en schermen en een snelle netwerk verbinding, een hoop geld en een hoop vrije tijd. :)[/quote:0a94511ae1]
Aha, mooi. Dat geld maakt me niet uit, want ik betaal het toch niet zelf .En die vrije tijd kan ik ook wel vrijmaken. Punt is dát het kan.
Maar wat voor server bedoel je dan met “een zware server”?
Een Xserve ofzo?
[quote:9590abf4ea="Dr. Rengers"][quote:9590abf4ea="chatsmit"]Ja dat is mogelijk met een zware server , mac mini's, toetesenborden muizen en schermen en een snelle netwerk verbinding, een hoop geld en een hoop vrije tijd. :)[/quote:9590abf4ea]
Aha, mooi. Dat geld maakt me niet uit, want ik betaal het toch niet zelf .En die vrije tijd kan ik ook wel vrijmaken. Punt is dát het kan.
Maar wat voor server bedoel je dan met “een zware server”?
Een Xserve ofzo?[/quote:9590abf4ea]
Ik weet niet of je dan de snelheid van die mini hebt, ik ben geen netwerk-kenner, vadaar dat ik hier hulp vraag. Maar een goede vraag, zou iemand hier antwoord op kunnen geven?
En balen dat je pa windoos draait, kan je hem niet lekker maken voor een mini?
[quote:6f3feb0f9b="Dr. Rengers"]En ik zal m'n pa wel ff op tweedehandsmac.nl zetten.[/quote:6f3feb0f9b]
Tweedehands Mac verkoopt geen vaders, alleen Apple's.
Je Pa wil een centrale server. Wat wil hij dan geserveerd hebben? Ik kan mijn voorstellen dat je al je DVD ripped, er DViX van maakt en je foto's en geluid beschikbaar wil stellen aan alle gebruikers. Ik kan mij ook voorstellen dat je documenten op een centrale plaats wil bewaren, ook zodat je dit van iedere plek kan benaderen.
Is dat zo’n beetje wat hij wil? Kan met een gewoon netwerk. Kan dan als server prima uit de voeten met een MacMini. Zware centrale server en veel geld is dan niet nodig. Zoals je het schrijft lijkt het net alsof je wil dat er van iedere kamer opgestart moet worden vanaf een centrale plek. Zeg maar, dat je wil dat er geen harde schijven nodig zijn op iedere kamer. (netboot) Kan wel hoor, wil je dat ook en, is het wel nodig?
Tja, je Xserve heeft dan wel gigabit ethernet, maar je mac mini niet!
Dus dan zou je al een oude PM G4 met gigabit ethernet moeten kopen voor in elke kamer, en dan via een 'network home folder' of apple remote desktop op de server werken!
Dat werkt goed, via airport werkt ARD gewoon te traag, via 10/100 netwerk is het te doen, maar je ziet goed de vertraging!
Maar ik het getest, via ARD met mijn powerbook op een Xserve, via een goede UTP 10/100/1000 kabel!
Werkte echt goed!
[quote:ce3b7ab27a="Pjotr"]Zoals je het schrijft lijkt het net alsof je wil dat er van iedere kamer opgestart moet worden vanaf een centrale plek. Zeg maar, dat je wil dat er geen harde schijven nodig zijn op iedere kamer. (netboot) Kan wel hoor, wil je dat ook en, is het wel nodig?[/quote:ce3b7ab27a]
Klopt het liefst geen HD’s meer in iedere kamer, alles op één centrale server. Dus ook niet dat je constant verbind met server blabla moet doen. Maar gewoon dat het net lijkt of je rechtstreeks op de server werkt. Zegmaar gewoon een scherm met een lang kabel.