meer geheugen en snelheid

Ik heb een G4 met 350 MHz en 320 MB SDRAM, met een capaciteit van 9,5 GB. Daar werk ik nu mee met OS X versie 10.3.3. Graag wil ik de computer sneller maken en meer geheugen geven (OS9, 10 en de programma's neemt al 8 GB in, wil naar de ±50 GB geheugen). Een externe HD erbij voor extra geheugen, of is intern het beste? En kan deze computer sneller (dan moet ik volgens mij die MHZ verhogen). Al met al weet ik hier héél weinig vanaf en hoop veel van jullie te leren. Alvast bedankt!!

Meer snelheid kun je krijgen door er een snellere (+ 1 GHz) processor in te zetten maar dat kost nogal wat, je zult ook je geheugen moeten uitbreiden want OSX 10.3 'vreet' het liefst vanaf 512MB of meer.

Gezien jouw machine kun je je het beste beperken tot meer geheugen (512MB of meer dus) en een extra interne harddisc van 80GB of meer. Die kun je op dezelfde bus prikken als de reeds ingebouwde (kun je lekker laten zitten voor de systemen). Dit valt qua kosten nog mee. Heb je nog geld over dan kun je een ATA controller kaart kopen voor circa 80 euri en daar de nieuwe schijf opprikken.

Meer moet je niet uitgeven aan een 350MHz machine, spaar dan door voor de snelste G4 (iets meer dan 1100 euri) of voor een G5.

Goh, computers zijn net auto’s… hoe ouder ze zijn hoe sneller en zuiniger ze moeten worden van het baasje en het liefst tegen dragelijke kosten…

Wat voor monitor ben je nu gewend? Als je genoeg hebt aan een 17" heb je voor 700 euro al een G4 eMac die 3,5x zo snel is als de jouwe. Daar kan een processorupgrade nauwelijks tegenop. Daar mag nog wel 100 euro geheugen bij overigens.

Dank je wel Dr. L!! Ik weet zo genoeg en ga kijken waar en wat er te koop is, ben blij met je reaktie.

∴ NA-NIL-IN ∴

hoi Liam,

ik heb op het moment een iMac, van 600 MHZ, 256 MB SDRAM met 50 G geheugen, en dan deG4 in een netwerk, tot hierver gaat mijn kennis qua hardware. Maar op de G4 zit een 21" scherm die ik graag wil blijven gebruiken, Imac scherm is mij te klein. Dus misschien moet ik wel een andere oplossing bedenken, misschien een 2e beeldscherm aan mijn imac plaatsen, dan kan ik de G4 alleen nog als back-up gebruiken… heb jij nog ideeën?

[quote:1d70508852="mieke"]ik heb op het moment een iMac, van 600 MHZ, 256 MB SDRAM met 50 G geheugen, en dan deG4 in een netwerk, tot hierver gaat mijn kennis qua hardware. Maar op de G4 zit een 21" scherm die ik graag wil blijven gebruiken, Imac scherm is mij te klein. Dus misschien moet ik wel een andere oplossing bedenken, misschien een 2e beeldscherm aan mijn imac plaatsen, dan kan ik de G4 alleen nog als back-up gebruiken.... heb jij nog ideeën?[/quote:1d70508852]

Dag Mieke,
In dat geval zou ik lekker doorsparen, zoals L ook al zei.
Een grotere harddisk kan natuurlijk geen kwaad, kost niet zo veel meer en je kunt 'm later altijd overzetten in een andere Mac. Het geheugen is een andere zaak, dat past vaak niet bij een nieuwe computer, maar waarschijnlijk wel in die iMac. Die slaat trouwens geen modderfiguur wat snelheid betreft, maar ik weet niet zeker of het echt zin heeft om je 21" aan de iMac te hangen. Die ondersteunt dacht ik niet meer dan 1024x768 pixels. Je kunt dat overigens snel even proberen. Als je 'm aansluit zou je direct in de monitorvoorkeuren moeten kunnen zien wat de mogelijkheden zijn.

Tijdelijk opkrikken naar 512 Mb en er beslist niet meer aan doen. Ga je verbouwen naar een aanvaardbaar niveau, dan zit je qua kosten bijna aan een nieuwe. Ik vind de verbouwing die je voorstelt de moeite niet waard.

Bij mij: Systeem 750 Mb en programma’s 2.2 Gb, een opruiming is tijdelijk te overwegen bij jouw.

Zoals Zora al schreef, prik er een latje van 512 mb bij, kan je ook tweedehands goedkoop vinden op tweedehandsmac. Een andere optie erbij is extra interne Harde schijf. Is nooit weggegooid, schakel je over op een nieuw systeem, kan je hem uit het oude halen en in een Firewire kastje stoppen en blijft hij zijn dienst doen. Kosten zijn dan heel beperkt. Hd 80 gig = 69 euro geheugen 512 mb = 85 euro.

En je zal al veel vlotter werken dan.

Veel gedoe zo een upgrade.. en i.d.d. voor 998 E heb je een, nwe Combo eMac met, plexi-voet en, een extra 512 memo strip en, de nieuwste software... :apple:

:D allemaal bedankt voor jullie reakties, nu weet ik gelukkig wat ik moet doen! Ik ga snel op zoek naar een 512 mb geheugen en een extra Hd.

groetjes Mieke

Ik heb mijn 512 MB geheugen gewoon bij de plaatselijke PC-boer gekocht. Als de specificaties gelijk zijn, past het gewoon en het scheelt je enorm. Verwacht geen wonderen! Maar vervanging van de hele machine is inderdaad zinvoller (op termijn):

versnellerskaart/nieuwe processor E 500,–
geheugen E 100,–
nieuwe harde schijf E 100,–

Volgens mij zijn er nog genoeg G4’s standalones van de laatste serie in de dump te krijgen. Ze staan zelfs nog op de Apple site.