Meer geheugen toekennen aan programma..

Beste mensen ,

Ik zit met een probleem. Ik heb een iBook G4, 512 mb intern geheugen en ben bezig met afstudeerproject voor school. Ik werk met Vectorworks V10 en heb een gebouw in 3d opgezet.
Het is een vrij zwaar model en als ik hem probeer te renderen dan stopt het programma halverwege.
Nu wil ik meer geheugen toekennen aan dit programma maar dat lukt me niet. Doet ie dit al automatisch of zit het ergens verstopt. Ik weet dat het bij OSx 9 toen wel kon. Iemand nog een idee??
Geheugen leek mij toch wel genoeg.

Alvast bedankt…

Bas

Dat kan zomaar niet in os X, om de simpele reden dat Unix dit zelf volledig beheert, en daar heel goed in slaagt.

een iBook zal dan mss toch niet de geschikte computer zijn om zware 3d-scénes mee te renderen.

ik gebruik er een appje voor "process wizard". Dit programma kan elke draaiende applicatie wat meer of minder geheugen toekennen.

Ik heb er in de paar maanden dat ik het gebruik nog geen problemen mee gehad. Vooral de wat lastigere programma’s zoals flash en FCP knappen er flink van op.

[quote:04163f97a5="awi"]ik gebruik er een appje voor "process wizard". Dit programma kan elke draaiende applicatie wat meer of minder geheugen toekennen.[/quote:04163f97a5]

Uh, nee. Met Process Wizard kun je programma’s een hogere of lagere prioriteit geven. Daarmee regel je de hoeveelheid cpu-cycletjes die het programma krijgt. Met het toekennen van geheugen heeft het niets te maken.

In Photoshop CS is er wel een mogelijkheid om zelf een bepaalde hoeveelheid geheugen toe te kennen aan Photoshop: -> Voorkeuren -> Geheugen & afbeeldingscache -> Geheugenverbruik -> Maximum in gebruik door Photoshop

[img:5d3dc32b85]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=6973[/img:5d3dc32b85]

Alleen ziet Photoshop minder geheugen in het systeem zitten dan er in zit… Vreemd maar waar.

[img:5d3dc32b85]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=6974[/img:5d3dc32b85]

[quote:476d8a207f="FreekMac"]Alleen ziet Photoshop minder geheugen in het systeem zitten dan er in zit... Vreemd maar waar.[/quote:476d8a207f]

Het gaat niet over Photoshop maggoe… Photoshop CS kan maximaal 2 GB aan, Photoshop CS2 alweer wat meer (3,5 GB).

maggoe?!

[img:950123f5d8]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=6976[/img:950123f5d8]

Esquare, ik gaf een voorbeeld van een programma waar je wel geheugen kunt instellen. Uiteraard met de achterliggende gedachte dat ThaMuppet even zou kunnen kijken of dat in zijn Vectorworks v10 ook tot de mogelijkheden behoort.
En omdat we het hier toch over geheugen toekennen hebben heb ik het aanvullende ‘probleem’ over het verschil van geheugen zien door Photoshop en het systeem even aangekaart.
Snappu? U bent toch niet boos hè? :wink:

bedankt voor de reactie's helaas zit in vector works dus niet zo;n menuutje waar ik dat kan instellen..

[quote:d72785d6ab="FreekMac"] Alleen ziet Photoshop minder geheugen in het systeem zitten dan er in zit... Vreemd maar waar.

[img:d72785d6ab]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=6974[/img:d72785d6ab][/quote:d72785d6ab]

Even ‘off topic’: niet vreemd; Apple info geeft geïnstalleerd geheugen weer, Photoshop beschikbaar geheugen, dus wat er nog over is als je OS al draait, en misscihne nog andere programma’s.

[quote:30b9da79c3="FreekMac"]maggoe?!

[img:30b9da79c3]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=6976[/img:30b9da79c3]

[/quote:30b9da79c3]

Had je daar een woordenboek voor nodig? :evil:

Jo dudes ff ontopic.

Ik heb ook t probleem dat ik geen geheugen kan vermeerderen enzo.
t enige wat je kan doen is naar os 9 gaan. Vectorworks meer geheugen geven. en trug gaan naar os x. Dat werkt

[quote:93f414a9dc="Esquare"][quote:93f414a9dc="awi"]ik gebruik er een appje voor "process wizard". Dit programma kan elke draaiende applicatie wat meer of minder geheugen toekennen.[/quote:93f414a9dc]

Uh, nee. Met Process Wizard kun je programma’s een hogere of lagere prioriteit geven. Daarmee regel je de hoeveelheid cpu-cycletjes die het programma krijgt. Met het toekennen van geheugen heeft het niets te maken.[/quote:93f414a9dc]

euh, ok je hebt inderdaad gelijk, maar het verbeterd de prestaties van bepaalde progs wel degelijk enorm

[quote:a633ab0bdf="Jonnotie"]t enige wat je kan doen is naar os 9 gaan. Vectorworks meer geheugen geven. en trug gaan naar os x. Dat werkt[/quote:a633ab0bdf]

Draait dat programma onder Classic dan? Anders worden die OS9-settings echt genegeerd.

Probeer het programma Cunning Fox eens! Te vinden op versiontracker.com

Succes

Machinehead

@ Jonnotie: kan het niet direct weerleggen, maar wat jij stelt lijkt me toch echt onzin.

ThaMuppet, het zou te proberen kunnen zijn om na een herstart [b:5e83fc8907]alleen[/b:5e83fc8907] Vectorworks te laten draaien, misschien dat dat iets helpt, maar het geheugenmanagment is in OS X uitstekend, dit i.t.t. OS 8/9; het is natuurlijk ook grote onzin dat je [b:5e83fc8907]zelf[/b:5e83fc8907] geheugen moest gaan verdelen, belachelijk eigenlijk!

Meer info:
hier en hier.

Los van het feit dat het programma niet mag vastlopen tijdens een render (onafhankelijk van je systeemspecs) is 512Mb bepaald niet veel ram voor een 3D modelletje. Je zou daar toch minimaal 1Gb van moeten maken omdat dit soort programma's o.h.a. heel grote tijdelijke bestanden aanmaken. Hoe dit met Vectorworks zit weet ik niet, maar het lijkt me niet heel anders dan bijv Maya of LightWave..

Meeerrr geheugen zou de truuk dus kunnen zijn :wink:

ik heb die wizard en cunnig fox geprobeerd beide hielpen niet. Ook na het opnieuw opstarten en alleen Vectorworks draaien lost het niet op.

Ik heb extra geheugen besteld 512mb strookje overmorgen binnen hoop ik.
Dat er maar inprikken en dan kijken of het wel lukt. Jullie horen nog van me

Iig bedankt voor de tips…