Meer geheugen voor iTunes in OS X

Hoe kan ik in Mac OS X meer geheugen toekennen aan iTunes? B.V.D.

Hoeveel RAM geheugen heb je in jouw Mac zitten? OS X regelt zelf de hoeveelheid geheugen die een programma nodig heeft. In tegenstelling tot OS 9 en ouder moet je programma's geen geheugen toekennen. Da's nu een van de sterke kanten van OS X.

Mijn iMac heeft 256MB aan geheugen en toch start het niet op want ik krijg een bericht dat er te weinig geheugen is en dat ik programma's moet sluiten ook al draai ik geen enkel programma.

Draai je OS X of OS 9?

Dat kan nooit OS X zijn, alleen OS 9 (of ouder) geeft zulke meldingen. Of heb je de OS 9-versie van iTunes in Classic draaien? Ik heb ook 256 MB geheugen en iTunes draait zonder haperingen zelfs op de achtergrond terwijl ik andere dingen doe op mijn iMac.

sinds de nieuwste update zit deze melding er wél in Gijs. Ik heb het ook 1 keer gehad met mijn G4 500 1,2 gig ram. Ik weet niet waar het aan ligt maar heb het daarna nooit meer gehad.

En inderdaad kun je onder osx geen geheugen aan een app toekennen zoals onder os 9

het komt omdat apple aan het proberen is Mac Os 9 te intergreren, het enige probleem is dat iphoto hangt iMovie hangt en allerlij OS 10APPS het is een simpele alocation fout in OS 10.1.5, maar je kan ook perongelijk je itunes in clasic mode hhebben opgestart dit is niet zo slim. in de volgende final van OS 10.2 zal 9 er niet meer zijn dan is hij na een moeilijke slaap dood gebloed in september of november en dan zal die vrolijke altijd hangende OS 9 er nooit meer voor je zijn het zielige gezichtje als je een ERROr heb bij het opstarten verkeerd (-; als die dan nog niet dood is dan pleegt ie wel zelfmoord van zijn schuld  die hij heeft op alle hangende Macjes op die wereld die de clasic mode hebben aanstaan in OS X of nu net hebben geupdat naar 10.1.5 OS9 doet dit om de mensen te laten zien dat hij nog niet dood wilt en dat hij verder wilt leven, maar helaas VADER VAN ALLE MAC OS CLONES. je bent te jong om nog een kans te maken in een wereld met je voorouder genaamd UNIX die weer opgestaan is uit een NEXT mainframe die niet meer NEXT wilden heten MAAR MACOS X, en jamer maar helaas voor 9 is X sterker dan ooit daarvoor, wij zullen je wel missen hoor 9 je hebt ons veel zorgen en problemen opgelevred in het verleden maar nog blijf je bestaan in de hersens en computer van mensen die niet verder durfen naar de toekomst. dan zeg ik bij deze net als STEVE, R.I.P. vaarwel Mac OS 9

dit berichten van qwackmen ben ik

[quote:post_uid0="ringenoldus"]dit berichten van qwackmen ben ik[/quote:post_uid0] als ik het goed begrijp, heb ik straks geen last meer van 9. Ik ben nog niet zo lang aan de mac, en werk nu met OS X 10.1.5, en binnenkort stap ik over over de nieuwe 10.2, heb je dan 9 niet meer nodig, zodat het van mijn mac af kan??? of kan dit pas als echt alle software aangepast is?

mijn appeltje

Dat klopt..alleen als je gebruik (moet) maken van programma's die nog niet naar X "geport" zijn zit je nog aan de Classic (OS9) vast..voor de rest...it's all X!!

Wat ik zou willen weten met x.2 is het dan mogelijk om Macos 9 eraf te gooien omdat bijv. firmware updates ook via X.2 gaan? :D

Je hebt nooit Classic nodig gehad om Mac OS X te kunnen draaien. Als je Mac OS 9 niet gebruikt, dan kan je het net zo goed weg gooien. Er worden inmiddels programma's alleen maar voor Mac OS X gemaakt en niet voor Classic.

Even een vraagje na aanleiding van dit onderwerp. Ik heb mijn HD verdeeld in 2 partities, 1 voor OS 9 en de andere voor X. Ik gebruik OS 9 eigenlijk niet meer, wanneer ik dit verwijder, hoe kan ik dat dan het beste doen en wordt de vrijgekomen ruimte dan automatisch door OS X gebruikt (zal wel een hele domme vraag zijn  :( ) of moet ik mijn HD weer helemaal opnieuw inrichten? Alvast bedankt voor het antwoord.

Willem

[quote:post_uid0="Mac-ofiel"]Even een vraagje na aanleiding van dit onderwerp. Ik heb mijn HD verdeeld in 2 partities, 1 voor OS 9 en de andere voor X. Ik gebruik OS 9 eigenlijk niet meer, wanneer ik dit verwijder, hoe kan ik dat dan het beste doen en wordt de vrijgekomen ruimte dan automatisch door OS X gebruikt (zal wel een hele domme vraag zijn :( ) of moet ik mijn HD weer helemaal opnieuw inrichten? Alvast bedankt voor het antwoord.

Willem[/quote:post_uid0]
Willem,

Als er alleen maar spullen van OS 9 op staan die je echt niet meer nodig hebt (eventueel voor de zekerheid een backup) kan je ze er gewoon vanaf gooien. Denk aan je voorkeuren als bijvoorbeeld van Photoshop (eigen aangemaakte presets), favorites van Internet Exploder, etc, etc.

Je kan dan de hele OS 9 partitie gebruiken als opslag of als scratch disk in Photoshop of zo. Je kan er bijvoorbeeld ook je plaatjes of muziek van resp iPhoto/iTunes neerplanten. Je moet het desbetr. programma daarna wel ff laten weten waar de mappen staan door een alias te plaatsen op de goede plaats in de OS X partitie. Of je kan het programma 'vertellen' (instellen in de prefs) waar de files staan. Volgens mij kan dit bij allebei.

Ik heb dit zelf weleens gedaan onder OS X en anderen ook. Maar bedenk dan wel dat het niet de officiële Apple manier is. Het is meer een 'workaround' voor je huidige partitie-indeling. Weet iemand anders hier nog wat zinnigs over te zeggen?

Het alternatief is dat je inderdaad de hele schijf opnieuw partitioneert. Met één partitie. Zelf vind ik het lekker dat ik meerdere schijven heb waar ik eventueel van kan opstarten en zo. Toen ik een tijdje terug drie maanden in het buitenland zat, had ik wel een gepartitioneerde schijf. Ik vond dat toen makkelijk.

Hoewel je onder OS X niet zoveel rommel op je harde schijf maakt, ben ik er zelf wel een voorstander van om hd's eens in de paar maanden te wissen en opnieuw te installeren. Onder OS X is dat alleen niet zo simpel meer als vroeger. Ik heb me de laatste keer rot moeten zoeken naar waar alle prefs en zo stonden. Meerdere libraries, invisible files etc etc. Ik ben hier geen expert in maar er staan genoeg tutorials op het web.

Ik hoop dat je d'r wat aan hebt…

Suc6

Ik heb het gelukkig nog maar een keer gehad: een nieuwe ibook met 256mb ram

in het mailprogramma opende ik de help functie en zocht op symbols.
Zowel het mailprogramma als de helpfunctie lijken niet op gepoorte classic apps…