meer geheugen??

Ik heb een iMac g4 800mhz met 512 mb geheugen. Krijg ik nu echt veel meer snelheid als ik het geheugen vergroot naar 768 mb of 1 gig. Ik draai osx jaguar.

Wie kan mij hierover iets vertellen. Ik weet met windows dat de snelheid na 512 mb niet meer toeneemt.

Ik merkte een duidelijke snelheidstoename na mijn g4 533MHz geupgrade te hebben van 256 naar 512 Mb. Ik neem aan dat dat voor 512 naar meer ook geldt.

Ik ging met mijn iMac 350 Mhz en 64 mb naar 384 mb en.... wauw, dat is echt een verschil!! Ik zou het zeker doen!

Het lijkt mij dus van wel en meer geheugen kan geen kwaad, als je bijvoorbeeld films en foto’s bewerkt en andere zaken tegelijk doet, is het altijd een aanrader.

Maar hoe dat zit met Windows…

Ik heb laatst mijn vader aangeraden meer geheugen te nemen, aangezien hij vond dat de computer wel wat sneller mocht… Hij heeft Windows 98 Second Edition en had 64 mb, nu heeft hij 192 mb (de computer geeft aan 191 mb
:? Windhoos :idea: ) Maar hij is geen seconde sneller geworden volgens mij en volgens mij vader ook niet… :cry:

Dus dat met Windhoos snap ik niet, feit is dat een Mac wel baat heeft bij meer geheugen en dat lijkt mij ook boven de 512 mb, ook wat betreft snelheid, maar dat weet ik dus niet zeker. Vraag het eventueel aan http://www.macfan.nl

Succes!

Ps. Ik wil volgend jaar ook een nieuwe iMac 800 Mhz kopen, wat vind je van de snelheid? Heb je ervaring met oudere/langzamere macs?[/url]

[quote:41233189d4]k heb een iMac g4 800mhz met 512 mb geheugen. Krijg ik nu echt veel meer snelheid als ik het geheugen vergroot naar 768 mb of 1 gig. Ik draai osx jaguar.

[/quote:41233189d4]

Met meer geheugen zal je machine wel fijner werken maar echt veel sneller kan ik me niet voorstellen, programma’s krijgen meer ruimte om te werken, nee snelheid haalt hij toch uit zijn processor…
Maar je kunt wel beter photo’s en video bewerken als je lekker veel geheugen hebt…
het zou kunnen dat als je erg weinig geheugen hebt dat hij gebruik gaat maken van een gedeelte van je harde schijf zoals je vroeger virtual geheugen had bij os9, maar met 512 mb moet je toch wel genoeg hebben
om hem zeer goed te laten draaien…

als je een 800mhz hebt dan zou deze toch rete snel moeten werken…
doet hij dit dan niet, vind je hem traag?

Advies meer geheugen is altijd goed maar veel sneller dan nu zal hij niet gaan lopen…

windhoos 98 ondersteunt niet meer dan 64 mb, hij laat wel zien dat er meer in zit maar bezit niet de mogelijkheid om dit dan ook daadwerkelijk aan te kunnen stuuren. Over slecht programeren gesproken! :idea:

Alles hangt af van je gebruik :

Gebruik je bv. veel imovie, photoshop, … dan kan je nooit verkeerd doen met meer geheugen te installeren. Ga je daarentegen vooral tekstverwerking, rekenbladen,… verwerken dan zal je weinig verschil bemerken. Dit was zo in os9 en is zo in osx. Maar vanaf osx komt sowieso de eigenheid van een unix-systeem de kop opsteken wat geheugen betreft : protected memory betekend namelijk dat geen enkel programma het ganse geheugen toegewezen krijgt, zelfs al vraagt het erom : unix laat altijd ‘reserve’ staan in het geval je bv. een ander programma opstart, dit in tegenstelling tot os9 (dat dan plots vastliep omdat je inderdaad iets anders opstartte terwijl bijna alle geheugen bezig was een taak uit te voeren) Hoeveel reserve en hoe de verdeling en toewijzing in elkaar zit, kan ik je echter niet zeggen.

Als je dus vele applicaties tegelijkertijd draait bv. itunes terwijl je in imovie zit te rommelen, of als je eenvoudigweg vele applicaties open laat staan, dan kan je alle geheugen gebruiken die je kan installeren.

Wel even kijken of je nog plaats hebt in je imac (ik dacht dat er 1 slot vrij is voor een geheugenmodule onderaan de basis : dus als deze bezet is dan moet je diè module vervangen door eventueel een grotere) : gewoon in ‘over deze mac’ kijken en ‘meer info’ aanklikken : in geheugenoverzicht zie je hoeveel dimms geïnstalleerd zijn (ik denk dus max. 2 voor de imac?)

groeten
davedive

Als je echt wil zien of het sneller is,leen wat Ram van iemand anders ,download bij versiontracker Xbench.En run met en zonder extra geheugen. dan kun je de verschillen in cijfers zijn. :)

Windows 98 ondersteund wel meer dan 64 mb, tot 2 gb om precies te zijn, en dat er 191 in plaats van 192 wordt aangegeven is waarschijnlijk omdat je een op je moederbord geintegreerde kaart hebt die 1 mb van je systeemgeheugen pakt als videogeheugen waardoor je dus 192-1 = 191 mb overhoudt. Daar heeft Windows niks mee te maken. Weet wat je afkraakt. ;]

[quote:9473dddd30="JeePee"]Ik ging met mijn iMac 350 Mhz en 64 mb naar 384 mb en.... wauw, dat is echt een verschil!! Ik zou het zeker doen!

Het lijkt mij dus van wel en meer geheugen kan geen kwaad, als je bijvoorbeeld films en foto’s bewerkt en andere zaken tegelijk doet, is het altijd een aanrader.

Maar hoe dat zit met Windows…

Ik heb laatst mijn vader aangeraden meer geheugen te nemen, aangezien hij vond dat de computer wel wat sneller mocht… Hij heeft Windows 98 Second Edition en had 64 mb, nu heeft hij 192 mb (de computer geeft aan 191 mb
:? Windhoos :idea: ) Maar hij is geen seconde sneller geworden volgens mij en volgens mij vader ook niet… :cry:

Dus dat met Windhoos snap ik niet, feit is dat een Mac wel baat heeft bij meer geheugen en dat lijkt mij ook boven de 512 mb, ook wat betreft snelheid, maar dat weet ik dus niet zeker. Vraag het eventueel aan http://www.macfan.nl

Succes!

Ps. Ik wil volgend jaar ook een nieuwe iMac 800 Mhz kopen, wat vind je van de snelheid? Heb je ervaring met oudere/langzamere macs?[/url][/quote:9473dddd30]

Ik zou volgend jaar geen nieuwe iMac g4-800 kopen. In de eerste instantie was ik helemaal betoverd door het ding, maar op een gegeven moment ga je je storen aan het geluid dat hij maakt. Ik vind hem qua geluid enorm aanwezig.

Verder moet je bij je vader eens het virtuele geheugen veranderen. Gewoon op een lege schijf plaatsen en op 4x het werkgeheugen zetten. Dan zul je zien dat je een behoorlijke winst behaalt. Dus kraak windows niet te snel af, je moet weten wat je ermee moet doen, dan kun je er nog wel wat winst ut behalen. Verder, tja je hebt gelijk, het is gewoon rotzooi, installeer er llinux op!

begrijp ik nu goed dat ook onder osx de snelheid van het systeem na 512mb niet meer toeneemt? :shock:

Op de vraag of een iMac 800 mhz snel is. Wel ik heb daarvoor t e weinig referentie kader. Dit is namelijk mijn eertste mac en ben er tevreden over. Wat denk ik wel een hele hoop uitmaakt is de cache geheugen die in de iMac niet zo groot is vergeleken bij de ‘gewone’ G4’s

Hallo dan,

Voor mensen die ram willen kopen. Check deze online mac-winkel. www.mailamac.nl.

Ik heb net 512 mb gekocht voor 88,06 Euro. incl btw en verzendkosten!
Vond dit wel erg goedkoop. Had laatst namelijk 265 mb gekocht voor het zelfde bedrag. Ik weet dat prijzen per dag verschillen, maar toch!

Of weet iemand misschien een nog goedkoper adres. Let me know!

Groetjes

[quote:1787798c46="Ganymedus"]Verder moet je bij je vader eens het virtuele geheugen veranderen. Gewoon op een lege schijf plaatsen en op 4x het werkgeheugen zetten. Dan zul je zien dat je een behoorlijke winst behaalt.[/quote:1787798c46]

Eh, ik snap bovenstaande niet helemaal. Het virtuele geheugen op een lege schijf plaatsen? Op 4x het werkgeheugen zetten? Hoe doe je dit? :oops: