Meer geheugen

Hoe kan ik aan een programma meer geheugen toekennen? Is er een nog een ander goed programma naast LimeWire waarmee je filmpjes kan downloaden?

Dit kan niet meer onder osX. Wordt automatisch geregeld door het OS zelf. Acquisition is een goed alternatief voor limewire. Gebruiken beide Gnutella. Verder kun je neo gebruiken. De KaZaA client voor osX.

...maar in Photoshop kun je onder OS X wél geheugen toekennen. Kijk maar eens bij je prefs.

ik heb recentelijk het boek "Dr Mac the os X-files" van Bob Levitus aangeschaft waarin daarover een stukje staat vermeld.. (best nuttig boek by the way) Omdat ik ik er zelf er echt niet het fijne van weet qoute ik de hele hap maar en moet je maar kijken of je er wat mee kan..

komt ie :
If a particular application is running too slow, use the renice command to give it more priority from the CPU. For Example ,say, Sweetmail is running too slow you might wanna try this on it.

Type “top | grep SweetMail”

You`ll get something like this:

700 SweetMail 0.0% 2:44.60 6 126 215 19.4M 8.34M 24.0M 80.1M

Remember or copy the first number (700) Now type this:

sudo renice [speed] [my number from above]

speed is a number between 20 and -20. -20 is the fastest, 20 the slowest possible speed.

dit is wel via de terminal ntrlk…
Dat was ut dan, ik hoop dat ut helpt…
mazzl jazz :slight_smile:

Bedankt voor jullie reactie. Waar kan ik Acquisition eigenlijk downloaden? Kunnen jullie me een web adres geven?

gewoon pc geheugen kost zo'n € 40 voor 256 mb

[quote:2d331fe829="macjazz"]ik heb recentelijk het boek "Dr Mac the os X-files" van Bob Levitus aangeschaft waarin daarover een stukje staat vermeld.. (best nuttig boek by the way) Omdat ik ik er zelf er echt niet het fijne van weet qoute ik de hele hap maar en moet je maar kijken of je er wat mee kan..

komt ie :
If a particular application is running too slow, use the renice command to give it more priority from the CPU. For Example ,say, Sweetmail is running too slow you might wanna try this on it.

speed is a number between 20 and -20. -20 is the fastest, 20 the slowest possible speed.

mazzl jazz :)[/quote:2d331fe829]

OK “top” is het unix commando dat van alle draaiende processen oa. het geheugen gebruik in de terminal laat zien.
Wat ik hier lees is dat je binnen de door Unix bepaalde en toegekende verhoudingen in het geheugengebruik van de op dat moment draaiende applicaties dmv.het commando sudo renice [speed] [my number from above] dus de verhoudingen kan veranderen.Klaarblijkelijk kan je dus wel de geheugen toekenning(zoals in OS9)veranderen.Of dit permanent is weet ik niet(bij OS9 wel),zal eens kijken.

[quote:6e0750daf9="WilcMan"]...maar in Photoshop kun je onder OS X wél geheugen toekennen. Kijk maar eens bij je prefs.[/quote:6e0750daf9]

Klopt maar dit kan alleen dan in het programma zelf. Niet zoals vroeger vanuit finder. Dit hangt dus van het programma af

[quote:604bd86c15="Torz"][quote:604bd86c15="macjazz"]ik heb recentelijk het boek "Dr Mac the os X-files" van Bob Levitus aangeschaft waarin daarover een stukje staat vermeld.. (best nuttig boek by the way) Omdat ik ik er zelf er echt niet het fijne van weet qoute ik de hele hap maar en moet je maar kijken of je er wat mee kan..

komt ie :

mazzl jazz :)[/quote:604bd86c15]

OK “top” is het unix commando dat van alle draaiende processen oa. het geheugen gebruik in de terminal laat zien.
Wat ik hier lees is dat je binnen de door Unix bepaalde en toegekende verhoudingen in het geheugengebruik van de op dat moment draaiende applicaties dmv.het commando sudo renice [speed] [my number from above] dus de verhoudingen kan veranderen.Klaarblijkelijk kan je dus wel de geheugen toekenning(zoals in OS9)veranderen.Of dit permanent is weet ik niet(bij OS9 wel),zal eens kijken.[/quote:604bd86c15]

Heb ik gedaan: Dit commando is niet(wat ik eerst dacht) om extra geheugen toe te kennen maar om een programma meer CPU(rekenkracht) toe kennen.
Het is schijnbaar een wijziging in de voorkeuren van de percentages CPU rekenkracht die Unix aan de draaiende processen toekend.
Heb zelf iets veranderd maar zie nog niets gebeuren.
Wordt vervolgd.

Daarmee klooien wordt je bak onstabiel van.

Helemaal mee eens ,heb alles inmiddels alweer teruggezet.

[quote:7f9399b42d="WilcMan"]...maar in Photoshop kun je onder OS X wél geheugen toekennen. Kijk maar eens bij je prefs.[/quote:7f9399b42d]

Photoshop is niet Native voor OSX, dus daar kan het schijnbaar wel.
Ook in programma’s als bijvoorbeeld AppleWorks en Filemaker (5.5) is dit nog mogelijk, maar niet direct zichtbaar omdat die bij installatie als “pakketten” zijn neergezet. Control-klik maar eens op een niet-cocoa applicatie, kies “toon pakketinhoud” en je krijgt een mapje “contents” te zien. Daarin het mapje Mac OS met het eigenlijke programma. Als je daarvan de info opvraagt via command-I zul je zien dat daar ook het geheugen kan worden aangepast.
Ik heb het even niet uitgezocht, maar vermoed dat deze instelling geldt voor OS 9, dus als je daarin het programma draait, en dat X het verder zelf wel regelt.

Hans

[quote:c082c2d5e3="verbeek.h"][quote:c082c2d5e3="WilcMan"]...maar in Photoshop kun je onder OS X wél geheugen toekennen. Kijk maar eens bij je prefs.[/quote:c082c2d5e3]

Ik heb het even niet uitgezocht, maar vermoed dat deze instelling geldt voor OS 9, dus als je daarin het programma draait, en dat X het verder zelf wel regelt.

Hans[/quote:c082c2d5e3]

Klopt,hebben we het al eerder over gehad. wat je in info ziet is de geheugenvoorkeur ingesteld in OS9.
TZ

Geheugen toekennen aan Photoshop 7? Die mogelijkheid zit ook in de Windows versie. Bewerken > Voorkeuren...