Als ik op mijn Mac dingen aan het doen ben zie ik een bepaald aantal Gb op mijn harde schrijf staan.
Doe ik hem uit en vervolgens weer aan is de ruimte op mijn harde schrijf gestegen. Hoe kan dat?
Als ik op mijn Mac dingen aan het doen ben zie ik een bepaald aantal Gb op mijn harde schrijf staan.
Doe ik hem uit en vervolgens weer aan is de ruimte op mijn harde schrijf gestegen. Hoe kan dat?
Virtueel geheugen heet dat 8)
Oftewel: als je met je Mac bezig bent, dan is op een gegeven moment meer RAM geheugen nodig dan dat er fysiek in de Mac aanwezig is. Dan gaat de Mac virtueel geheugen toepassen en dat is niets meer dan dat de harde schijf gebruikt wordt als extra RAM geheugen. Dat werkt prima, alleen is dat trager dan echt geheugen. Zodra je je Mac opnieuw opstart wordt dat virtuele geheugen weer vrijgegeven en krijg je dus schijfruimte terug.
In WIndows-taal: een Swap-file... Als je het widget iStat Pro hebt, dan kan je zien hoe groot de swap-file is...
Het kan toch ook te maken hebben met dat de schijf gefragmenteerd is? Als bij het uitloggen de HD gedefragmenteerd wordt en je start opnieuw op dan heb je soms toch ook meer geheugen?
OS fragmenteert praktisch niet, als je vergelijkt met de windows varianten.