meer kanalen opmaak in Photoshop

Ik heb een zwart/wit beeld waaronder ik een pms achtergrond wil hebben. Alles wat wit is moet die pms kleur krijgen. Nu heb ik alles als volgt opgebouwd, zie mijn voorbeeld :

http://www.freeimagehosting.net/892bacabf9.jpg

Het zwart ligt nu gewoon over mijn PMS-kleur (Fluor 802), nu ben ik vergeten of ik in het fluorgedeelte het zwart moet uitsparen (of geldt dit voor andere kleur, als zwart, bijv. blauw zou zijn?)
Graag jullie advies, ik heb vrij weinig opgemaakt in PMS’en. Alvast bedankt.

Als de link het niet doet, svp in safari nog een keer copy&pasten kreeg af en toe problemen.

Nou, volgens mij is dat gewoon goed zo hoor.

Zorg er alleen even voor dat je zeker weet dat de drukker met die
kanalen om kan gaan… sommige drukkers zeggen dat het onmogelijk
is om te drukken, terwijl dat niet waar is :wink: Elke drukker die een beetje
weet hoe dit soort dingen werkt, kan hier prima mee om gaan.

Mvg,
Joram

Maar als dat zwart met fluor mengt, blijft de kleur nog wel goed zwart? Wie heeft hier ervaring mee?

Ik heb nog 1 opmaak daar moet ik i.p.v. zwart, rood in cmyk-opbouw neerzetten. Dan neem ik aan moet alles uitgespaard worden in het fluorkanaal, anders krijg je een vieze mengkleur, of?

Hmm, dat hangt o.a. van de druktechniek af. Zeefdruk is bijvoorbeeld veel dekkender, maar offset veel dunner/transparanter.

Ik zou het even voor de zekerheid navragen bij de drukker… die gaat het
uiteindelijk voor je drukken, en kan misschien heel anders werken dan
wat wij hier neerzetten. Drukkers hebben vaak elk hun eigen manier van
werken (uitdraaien, lithografie, drukken e.d.). Misschien dat hun zeggen
dat je daar helemaal niets meer van gaat zien.

Maar met offset heb je inderdaad wel vaak last van doordruk, waarbij je
het fluor (of een lichte kleur) wel eens door het zwart ziet komen. Je krijgt
dan zo’n vaal randje op de plekken waar zwart en de lichte kleur
in elkaar overgaan.

joram, bedankt zover. Probleem is in dit geval, dat de persoon in kwestie waarvoor ik het maak zelf aan de haal gaat met een drukker. Hij weet weer iemand, goedkoop etc. .etc. Het enige wat ik weet is dat het in vellenoffset word gedrukt. Gezien ik normaal altijd full colour aanlever is het voor mij wel even wennen van hoe en wat. Maar in iedergeval nogmaals dank voor je tijd en inzet.

Hoe zit het in dit geval met de kleur rood? ( als zwart rood in CMYK opbouw wordt?)

Ik denk dat ik alles beter kan uitsparen, in photoshop in wit kan maken, gezien ik bang ben dat de kleur mengen met fluor niet goed gaat komen. Vooral omdat de persoon in kwestie waar ik het voor maak een drukwerkshopper is. Iets wat ikzelf niet nastreef, maargoed.

@ joram

Een drukker weet zowiezo niet hoe hij hiermee moet omgaan. Wij weten tenslotte ook niet hoe zijn drukpers werkt. De DTP’er bij de drukker weet het vaak wel, maar werkt liever zoals het hoort. Opslaan als dcs2 en dat plaatsen in een OPMAAK-programma en Photoshop is dat niet en zal het nooit worden.

Het probleem zit hem vaak bij de eigenwijze ontwerpers die in Photoshop blijven werken voor 2 kleuren opmaakjes.

In het geval van rood zit je dus met 4 kleuren, die je gewoon als Fullcolor moet opbouwen in jouw geval :-) Het gaat hier toch vooral om rasterplaatjes, en niet om bitmaps? :)

Dtp2;
Als je een foto in 2 kleuren wilt hebben, [b:f6ea740395]moet[/b:f6ea740395] je wel in Photoshop werken.
Daarna sla je het inderdaad op als DCS. Als je in CS2 (misschien ook al in CS)
werkt, dan is dat zelfs niet meer nodig ook. Dan kun je gerust PSD’s importeren
in Illustrator of Indesign bijvoorbeeld. Kleurgescheiden PDF’s werken toch het
best om aan te leveren (over het algemeen).
En een beetje drukker die met z’n tijd en techniek meegaat kan er zeker wel
mee omgaan… je moet inderdaad alleen de 2 eurocent-kaartjesdrukkers ontwijken.
Die doen niet veel meer dan een tekstje drukken, dus weinig met echt
uitgebreidere bestanden. Als je een drukker hebt die gewoon z’n techniek en kennis
een beetje op orde heeft, dan kan hij gewoon een bestand met kanalen/transparanties
omzetten naar een (voor hem) goed drukbaar bestand.

h4a;
Ik denk dat het in dat geval het makkelijkst is om zelf een kleurgescheiden PDF te
maken van het geheel, die zelf nakijken, en dan op een CD zetten en opsturen.
Als mensen zelf lekker goedkoop drukkers gaan zoeken (die dus 9/10 keer niets weten),
dan zijn de verantwoordelijkheden dus ook bij hun toch? Maar een drukklare PDF
geeft wel een stuk meer zekerheid hier denk ik.

@joram : klopt, het gaat om raster. Niet om bitmap. Maar omdat ik niet of weinig ervaring heb met pms'en wilde ik het via hier controleren of dat het klopt. Maar als De zwarte-rasterafbeelding wordt vervangen door een rode (cmyk opbouw) dan moet ik toch wel de onderliggende PMS kleur uitsparen waar het rood moet komen? Want anders krijg ik toch menging met de CMYK kleur? (Rood moet namelijk gewoon rood blijven).

blijft een lastig verhaal.

Oh, dus je hebt eigenlijk 2 plaatjes; 1x zwart met een neon ondergrond 1x Fullcolor rood met een neon ondergrond

Dan zou je dat wel moeten uitsparen, maar het lijkt me een beetje
lastig inderdaad. Ik ben niet écht een kenner in [i:5b4c258eca]hoe[/i:5b4c258eca] je dat moet
uitsparen, maar als je die plaatjes importeertr in zoiets als Indesign,
Illustrator of Quark, dan kun je vanuit 1 van die programma’s kleurgescheiden
PDF’s maken, inclusief uitsparingen. Als je die PDF’s nog even naloopt, dan
denk ik dat je behoorlijk veilig staat

[quote:9ab8ad1ad1="joram"]Als je een drukker hebt die gewoon z'n techniek en kennis een beetje op orde heeft, dan kan hij gewoon een bestand met kanalen/transparanties omzetten naar een (voor hem) goed drukbaar bestand.[/quote:9ab8ad1ad1]

En daar zit vind ik dus een groot probleem. De dtp’er dient een drukklaar bestand aan te leveren die direct kleurgescheiden kan worden. Dit bij de drukker neerleggen vind ik jouw werk doorschuiven en de boel omdraaien. Opmaken in een opmaakprogramma en zorgen dat de drukker dit direct kleurgescheiden kan uitdraaien. Dit scheelt vaak ook in de prijs, omdat zij dit niet meer hoeven op te knappen en te controleren.

@ h4a

Jouw bestand is in principe gewoon een duotoon. Normaal zou dat geen probleem mogen zijn, maar mijn drukker zegt dat je je fluortint wel kwijtraakt met een duotoon.

1) de link naar je plaatje werkt niet dus ik moet een beetje gissen. 2) een gerasterde zw/w afbeelding uitsparen in je ondergrond krijg je nooit sluitend gedrukt, tenzij het raster 18 of grover is. 3) Neem een diepzwarte pantone black, die inkt heeft veel minder transparantie (grotere dekkingskracht dan 4 kleuren zwart (proces dus) 4) geef je drukker opdracht goed op kracht te drukken, geen slappe hap dus. 5) hetzelfde geldt min of meer voor je rode afbeelding, hoewel het vrij onvoorspelbaar blijft of er voldoende contrast met je fluor ondergrond overblijft om je afbeelding overeind te houden.

@TonE : knip en plak die URL nogmaals in Safari, dan doet de link het wel. Ik zit een beetje met het probleem, dat er 16 kaarten gemaakt worden die standaard in full colour opgemaakt moeten worden. Alle kaarten worden in 1x bedrukt in CMYK + Steunkleur (5/5).

Steunkleur is Fluor 802 Groen. De full colour kleur wijzigt en een tekst
wijzigt in dezelfde full colour kleur. TonE, slimme oplossing die diepzwarte
Pantone Black, maar die gaat helaas hier niet op. Jammergenoeg.

Hier wellicht een beter voorbeeld :

[img:699a1bcf3e]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11404[/img:699a1bcf3e]

De full colour kanalen wisselen dus 16x, ze moeten rood, oranje, paars etc.
worden in full colour opbouw. De pantone kleur blijft bij allen 802.

Bovenste plaatje is met volvlak pms in extra spot-kanaal in photoshop.
Onderste is hetzelfde, alleen is daar het full colour beeld handmatig uitgespaard.

Hopelijk is het zo duidelijker en weet iemand raad.

Ok, kan je plaatje nu zien, als alle kaarten tegelijkertijd (op 1 vel) gedrukt moeten worden in verschillende kleurstellingen waarbij geen pms'en gebruikt mogen worden heb je idd een probleem. Het kan domweg niet, uitsparen is geen optie zoals al eerder gezegd en fc (= transparante inkt) wordt een grote vieze bruine bende over dat groen, sorry...

@TonE : met pms'en zou het dus wel kunnen? Of komt het probleem doordat het plaatje een raster is? Ik kan dus het beste in geval proberen om van het plaatje een bitmap te maken, zou dit enigzins helpen? Of gewoon alle kleuren altijd over het fluor laten drukken, maarja zoals je zelf al aangaf geeft dit een vuile kleur.

Ik heb namelijk wel eens drukwerken gezien die in 5 of ik geloof zelfs 6 kleuren wel sluitend waren, maar wellicht waren de plaatjes daar ook beter qua verloop. En dan praat ik hier over bijv CMYK + Zilver + Fluor PMS. Of een compleet full colourbeeld gemixed met een metallic kleur.

[quote:e44a19ceaa]Ik kan dus het beste in geval proberen om van het plaatje een bitmap te maken[/quote:e44a19ceaa]

Ja, je bent dan echter wel je grijswaarden (lees rasters) kwijt, het wordt een lijnafbeelding (ergo: heel ander resultaat) die je met een gerust hart uit je ondergrond kunt uitsparen.

@TonE : bedankt!

Mochten er nog lithografische wizzards zijn die hier een oplossing voor weten dan hoor ik dit graag.