meer schijfruimte toekennen aan partitie

Ik heb net OSX geinstalleerd op mijn G4/400. Deze had ik opgedeeld in 3 partities elk van 3.19 GB. Maar aangezien OSX zo belachelijk groot is heb ik nog maar 8 MB schijfruimte vrij als ik aan het werk ben. Hoe kan ik de ene partitie meer schijfruimte toekennen? Of moet ik dan helemaal opnieuw een 'clean install' doen ofzo? Weet iemand of dit uberhaubt kan?

Soon

Ben bang dat je toch weer opnieuw moet beginnen Maar als je OSX installeerd doe dan en speciale install, dan kan je alle ongewenste taalbestanden weglaten. Scheelt best wat Mb's

Er zijn ingewikkelde methodes om via de terminal (fdisk)2 partities bij elkaar te voegen de data kan mogelijk verloren gaan.Is ingewikkeld heb het zelf nog niet geprobeerd.Wat je ook zou kunnen doen is de schijven anders indelen.Laat OSX staan en kopieer alle extra programma's naar het tweede volume in een nieuwe map ,applicatie map 2.Haal zoveel mogelijk data naar het derde volume.Dus ook uit documents en home etc. Dan kom je een heel eind. De derde oplossing=Zorg voor een externe harddisk en Backup daarop volume 2 en 3 en de oSX volume op eenaparte partitie met carbon Copy Cloner.Deel je schijf opnieuw in en zet alles weer terug en de oSX partitie mbv .carbon copy cloner.

[quote:d63fa68e5b="Zodiack"]Ben bang dat je toch weer opnieuw moet beginnen Maar als je OSX installeerd doe dan en speciale install, dan kan je alle ongewenste taalbestanden weglaten. Scheelt best wat Mb's[/quote:d63fa68e5b]

Kun je ook met Youpi Optimizer weghalen

Ja Torz, das waar . Maar als je toch opnieuw moet installeren kan je er beter direct rekening mee houden of niet. Die paar Mb's die Richard er nu mee wint zijn toch echt niet genoeg op dit moment lijkt me.

Zeker als je al die taal bestanden weglaat en al die overbodige printerdrivers dan is OSX best snel opnieuw geinstalleerd.
Ik vond het in tjd best veel uitmaken

ik heb een tijdje geleden ergens gezien dat er een soort partition magic voor mac is gemaakt maar ik zou echt niet meer weten waar of hoe het heette, het was toen ook nog erg nieuw en je kon nog niet zo erg veel ermee, misschien dat dat nu anders is... (stond het niet ergens hier op macosx??)

Je kunt patities ook achteraf veranderen. Bij Macfreak hadden ze hier ook al een thread over lopen. Was dat wat je bedoelde, Lady?

De app heet Partition Toolkit. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar kijk
hier maar ff…

Dat is idd wat ik bedoelde, maar nu ik het zo lees is er nog niets aan veranderd en moet er naar mijn idee eerst nog flink aan gewerkt worden (ik heb het zelf nooit gebruikt hoor, dit haal ik uit de beschrijving het van programma)

@ soon :
Ik zou er dus wel mee uitkijken mocht je dit willen gebruiken, beter wachten op een goeie nieuwe versie of op een andere manier proberen.

Iedereen bedankt voor het meedenken. Inderdaad [zucht] was de optie van Torz toch de onvermijdelijke. Ik heb alles ge-CCCed naar mijn externe schijf en van 3 partities terug naar 2 en dan alles opnieuw geinstalleerd. Wat een werk, maar alles loopt wwweer op rolletjes. Copy Cloner is wel ideaal hiervoor!

groet,
soon