meerde sporen opnemen snelste manier?

hallo,

weet iemand hoe je makkelijk en snel kan instellen om meerdere sporen op te nemen.?
ik heb een 18 kanaals mengpaneel dat ik via firewire kan aansluiten.
Nu heb ik garageband en logic pro tot mijn beschikking.
Echter ik heb geen tijd gehad op met deze programma te oefenen.
Nu zou ik graag willen weten hoe ik makkelijk een opnamen van 18 sporen kan opnemen.
verder wil ik weten hoeveel ruimte een spoor nodig heeft voor een duur van 1 1/2 uur.

m v g joost

Tja, ik doe het weliswaar nooit met meer dan vier sporen, maar Garageband is voor mij hét programma. Heel eenvoudig in te stellen en werkt altijd. Al heb ik wel gemerkt dat er een max van één uur zat in GB onder iLife '06. Ik weet niet of dat inmiddels verbeterd is met GB in iLife '08.

Met garageband kun je niet meer dan 8 sporen tegelijk opnemen. Dus dat wordt Logic Pro. Ik ben geen Logic kenner, maar als het nodig was drivers te installeren voor de firewire mengtafel op de computer, dan zou Logic die moeten herkennen als geluidskaart. Kwestie van instellen en sporen toewijzen en volgens mij kun je dan gewoon opnemen. Maar wellicht dat de Logic-kenners onder ons hiervan meer weten.

Afhankelijk v/d resolutie (16bit/24bit, 44.1Khz/48Khz of hoger) schat ik dat je rond de 550mb voor 60 minuten per track kwijt bent. Voor 1 1/2 uur 18 tracks opnemen ben je dan ongeveer 15Gb kwijt.

Ik heb net even snel gekeken, maar een spoor kon ik 24bit/ 96khz 70min op 9gig.

[quote:600d33aa20=“Angelzilla”]Afhankelijk v/d resolutie (16bit/24bit, 44.1Khz/48Khz of hoger) schat ik dat je rond de 550mb voor 60 minuten per track kwijt bent.
Voor 1 1/2 uur 18 tracks opnemen ben je dan ongeveer 15Gb kwijt.[/quote:600d33aa20]

Yep, klopt, maar ik ben uitgegaan van 24bit/48Khz. Ik zou eerst eens proberen of je 18 sporen op 24bit/96Khz kunt opnemen via een firewire 400 aansluiting voordat je aan je opnames begint. :wink:

beetje domme vraag misschien, maar 96khz hor je toch iet? waarom dan kiezen.

m v g joost

[quote:2a6b69a63a=“Angelzilla”]Yep, klopt, maar ik ben uitgegaan van 24bit/48Khz. Ik zou eerst eens proberen of je 18 sporen op 24bit/96Khz kunt opnemen via een firewire 400 aansluiting voordat je aan je opnames begint. :wink:[/quote:2a6b69a63a]

Eh, ik begrijp je vraag niet helemaal goed. Bedoel je dat je het verschil niet hoort tussen 48Khz en 96Khz? Als je dat niet hoort dan zou ik me daar ook niet druk overmaken en de keuze wat betreft de resolutie af laten hangen van de grootte van je HD. Verder vraagt het afspelen van sporen van 96Khz meer CPU-power van je computer. Als je een dikke computer hebt, dan hoef jij je daar ook geen zorgen over te maken.

Logic Pro is een professioneel programma. Daar kan je dus niet even snel en blindelings 'huplakee' 18 tracks mee opnemen als je het programma nog nooit gebruikt hebt, daarvoor is het te ingewikkeld en uitgebreid. Je zal je dus enigzins moeten verdiepen in de materie (handleiding!!!) Misschien helpt het om een 'audio template' te kiezen in Logic : volfgens mij heb je dan gelijk een scherm voor je met 24 tracks audio als ik me niet vergis...

Als je je firewire mengpaneel werkend hebt met je mac, dan valt het heel erg mee hoeveel moeite het kost om meer sporig op te nemen in Logic pro.

Wat je kan doen is een leeg bestand openen.
Dan in je arrange venster op het + tekentje klikken.
Hier kun je instellen dat je 18 audio sporen wilt toevoegen.
Als je dat gedaan hebt kun je per kanaal in de channel strip instellen wat het input en wat het output kanaal moet zijn.
Heb je dit allemaal goed ingesteld, hoef je alleen nog maar bij elk spoor op record knopje te drukken, en aan te geven waar je de audio bestanden wilt opslaan.
Als je nu in de stransport balk op record druk, neem je alle 18 sporen tegelijkertijd op.

Joost

beste mensen dank jullie wel voor de moeite om een reactie te plaatsen. ik ben een stuk wijzer geworden.

m v g joost

[quote:b67a333e15=“Dj Joost”]Als je je firewire mengpaneel werkend hebt met je mac, dan valt het heel erg mee hoeveel moeite het kost om meer sporig op te nemen in Logic pro.

Als je dat gedaan hebt kun je per kanaal in de channel strip instellen wat het input en wat het output kanaal moet zijn.
Heb je dit allemaal goed ingesteld, hoef je alleen nog maar bij elk spoor op record knopje te drukken, en aan te geven waar je de audio bestanden wilt opslaan.
Als je nu in de stransport balk op record druk, neem je alle 18 sporen tegelijkertijd op.

Joost[/quote:b67a333e15]

beste mensen dank jullie wel voor de moeite om een reactie te plaatsen. ik ben een stuk wijzer geworden.

m v g joost

[quote:49d91661a7=“Dj Joost”]Als je je firewire mengpaneel werkend hebt met je mac, dan valt het heel erg mee hoeveel moeite het kost om meer sporig op te nemen in Logic pro.

Joost[/quote:49d91661a7]