Meerdere accounts...

Bij een vriend van me moet ik een imac inrichten met meerdere account. (3 stuks). Het zijn van die nieuwsgierige kids.

Hoe scherm ik bepaalde programma 100% af? Hoe zit het met Word? Moet ik dit per account installeren???

Joost

meeste apps (bv word) hoef je maar eenmaal te installeren. wel kan het gebeuren dat de app dan per account wel bij het eerste maal opstarten om wat specifieke info vraagt. dit gebeurt om user-specifieke preferences aan te maken in de library-directory van die specifieke user

[quote:5d59a3c72c="joosty"]Bij een vriend van me moet ik een imac inrichten met meerdere account. (3 stuks). Het zijn van die nieuwsgierige kids.

Hoe scherm ik bepaalde programma 100% af? Hoe zit het met Word? Moet ik dit per account installeren???

Joost[/quote:5d59a3c72c]

Let wel op! Als je bv Safari, IE, mail en dat soort po[gjes wilt blokken en je hebt ‘handige’ kids dan zijn er legio mogelijkheden die progs te activeren. Houd daar dus rekening mee.

Hmm, je zorgt gewoon dat die kids een account krijgen met amper rechten. Dit zet je goed onder System Preferences->Accounts. Daar maak je met het plusje nieuwe gebruikers aan en als je dan vervolgens op een gebruiker klikt kan je op de laatste tab rechts de limieten instellen. Als je hier dan sommige limieten aanklikt kan je ook nog eens zorgen welke programma's de kids kunnen starten en welke niet. Zo hoef je alles maar 1x te installeren en kunnen de kids zelf ook niks installeren. :wink:

[edit]
Oja, het is dan wel handig als iedereen een password heeft. :stuck_out_tongue:

Er is al eerder een draadje over geweest. Ik meen dat je wel word kan blokkeren, maar dat als je een .doc bestand opent toch word gewoon opstart. Iets vergelijkbaars geld voor Safari.

Voor Word zou je denk ik de office-map in de usermap op slot kunnen zetten (eigenaar en rechten aanpassen)

Ik heb voor mijn overigens ook redelijk nieuwsgierige kinderen de afspraak gemaakt dat ze niet gaan zitten kloten op het systeem. Dat vind ik prettiger werken dan de boel op slot zetten. Ze zullen er toch vroeg of laat mee om moeten leren gaan.

Een aantal programma's kon ik maar niet aan de praat krijgen in de accounts die ik voor mijn kinderen had aangemaakt (MSN en Word) en een aantal spelletjes. Ondertussen werken zij steeds in mijn account en die van hen staan daar maar. Zij blijven wel uit mijn mappen en werken enkel wat ik voor hen in de dock zet. (Ondertussen hebben zij zelf een oudere G4, waar een zij nog een boel op kunnen doen, dat is uiteraard nog beter) Op school zijn die beperkte rechten een uitkomst dat we niet alle dagen MSN (of erger) eraf moeten gooien, ze kunnen namelijk niets instaleren (hèhè). Dat is op de PC's wel anders, daar ben ik elke dag bezig met de schijven op te schonen.