Meerdere beelden gelijktrekken qua kleur en exposure

Kan dat automatisch met een programma? Ik heb 5 sets van +-35 foto's die gelijkgetrokken moeten worden.

Photoshot > 'automate'. Kun je handelingen als macro opnemen en toepassen op je foto's

Ja dat weet ik, maar dat werk niet "slim". Die voert gewoon dezelfde handeling uit op x-aantal foto's.

Wat ik zoek is een app die zelf kleur- en lichtintensiteit vergelijkt en corrigeert.

Auto Levels? ;-)

[quote:877b028def="fibe"]Wat ik zoek is een app die zelf kleur- en lichtintensiteit vergelijkt en corrigeert.[/quote:877b028def]

Dat zit toch ook ergens in Photoshop (CS2)? Dat heb ik bij een demo i.i.g. langs zien komen.
Twee foto’s naast elkaar die dan dezelfde kleurintensiteit e.d. kregen.

Maar ja, waar in Photoshop moet je mij niet vragen.

edit:

Image
> Adjustements
> Match Color

?

da's het bewerken van RAW files (K Willem). Dat was nieuw in CS2. Je zou ook je correctie kunnen opslaan en dan toepassen, maar ja dan denkt je programma nog niet 'zelf'. En dat is wat je bedoelt begrijp ik.

Je gebruikt telkens dezelfde bron-foto en die intensiteit pas je toe op de te bewerken foto.

In die zin ‘denkt’ Photoshop dus wel zelf. En telkens met dezelfde bron.

Dat is overigens niet alleen voor RAW, maar voor al het beeld in Photoshop.

Ik heb net twee JPEG-foto’s zo bewerkt.

dank voor de tip KW, dat wist ik niet

Match Color werkt prima voor bijvoorbeeld een studio-sessie van een model waarbij het object en de achtergrond min of meer gelijk zijn. Als dan de witbalans van de beelden onderling verschilt, trekt MC dat vrij gemakkelijk weer recht. Minder is het wanneer je in een serie buitenfoto's ineens een rode auto hebt die in de achtergrond langs rijdt. Dan wordt de rode kleur ook meegenomen in de overweging van de kleur en belichting.

Wat je dan wel kan doen is een selectie maken. Als je bijvoorbeeld alles zou selecteren, behalve de auto, zou het kunnen dat het wel goed gaat.