Meerdere foto's selecteren

Hoi iedereen,

Al heel wat afgezocht maar mijn Macbook Pro heeft geen zin meer om meerdere foto’s tegelijk te selecteren.
Er wordt op veel website’s gezegd dat dit gewoon met de shift moet. Je drukt op een foto en de laatste foto en alle foto’s daartussen worden geselecteerd. Maar mijn Mac heeft daar duidelijk geen zin meer in.
Ik heb ook het appeltje, fn, ctrl en ik weet niet wat allemaal gebruikt terwijl ik al wist dat die toetsen daar helemaal niet voor bedoeld waren, maar ik moest het natuurlijk proberen.

Wie kan me helpen?

“Elastiekje” trekken?

Ja dat kan Unlock32, maar ik weet toch zeker dat het ook gewoon met selecteren kan middels toetsen. Dan kun je ook midden in de rij foto’s stoppen namelijk.

In welk programma?

Gewoon in Finder (het zal echt iets heel simpels zijn maar het lukt maar niet…)

Dat komt omdat het „gedrag” van OS X in dit opzicht veranderd is: vroeger kon je inderdaad op iets klikken, Shift ingedrukt houden en dan op iets anders klikken, waarna alles tussen die twee in ook geselecteerd werd. Sinds (ik geloof) Mountain Lion, wellicht sinds Lion, is het echter zo dat Shift net zo werkt als Command: je breidt alleen de selectie uit met waar je ook echt op klikt. Nee, ik vind het ook geen verbetering.

Bedankt in ieder geval voor de verduidelijking. Vreemd dat deze optie er inderdaad niet meer is…

Jakko, ik weet niet waar je het over hebt. 10.8 en 10.9 werken nog steeds als altijd: item selecteren, met shift ingedrukt een ander item selecteren en alle tussenliggende items zullen geselecteerd worden. Werkt in Finder, iTunes, iPhoto, etc. Niks veranderd de laatste 20 jaar…!

Niet bij mij, en ik heb het voor de zekerheid geprobeerd voordat ik m’n eerdere bericht hier plaatste.

Maar nog een kort probeersel later: in welke weergave heb jij de Finder staan? Ik kom er nu namelijk net achter dat het alleen niet werkt in symboolweergave — zodra alles onder elkaar staat, kun je wel Shift gebruiken om alles tussen de twee klikken ook te selecteren. (Gisteren had ik het alleen in symboolweergave geprobeerd.)

In symboolweergave werkt het idd (vreemd genoeg) niet. (Overigens is die weergave in mijn opinie al lang niet meer van deze tijd). In alle andere Finder weergaves werkt het wel.
Ook in iPhoto en iTunes (album weergave) werkt het gewoon, en dat is toch ook een soort van symboolweergave. Hetzelfde geldt voor iBooks; en ook in enig ander programma waar ik het heb geprobeerd, werkt het goed.

Precies, daarom vind ik het ook zo vreemd, maar het lijkt erop dat het toch echt een bewuste beslissing is geweest om het in de Finder anders te doen.