Meerdere gebruikers inloggen via netwerk op 1 server.

Ooit het ik 10.2 server gekocht, maar heb het nooit gebruikt. Momenteel zijn al onze computers een beetje f*cked op, dus ik wil de boel herinstalleren. Collegas van ons in Amsterdam hebben de volgende setup, en diee wil ik hier ook:

Een mac die als server dient met daarop 10.2 server. Aan het netwerk 4 andere macs, waarvan de user gegevens en documenten op de server staan. Dit heeft als voordeel dat zij achter eender welke Mac kunnen gaan zitten, hun persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord kunnen ingeven, en zo alle gegevens van de server halen.

Nu vroeg ik mij af hoe ik zoiets moet opzetten? Ik begrijp niet goed hoe je een gebruiker op de Mac, inlaadt op een andere Mac.

[quote:6c057f277e="wout"]Ik begrijp niet goed hoe je een gebruiker op de Mac, inlaadt op een andere Mac.[/quote:6c057f277e] Zo moeilijk is dat niet om het te begrijpen, het beste is om met een schone lijst te beginnen. Je kunt gebruikers aanmaken via systempreferences/accounts. Daarna kun je bepaalde gegevens (documenten, filims, plaatjes) op de server plaatsen (door in te loggen op de server met die specifieke naam en wachtwoord voor die mac.

Waar je wel op moet letten is dat je server (mac) een vast ip-adres heeft binnen het netwerk,bijvoorbeeld:
ip adres: 10.0.0.153
subnet mask: 255.255.255.0
router: 10.0.0.138
dns servers: 10.0.0.138

dit is in te stellen onder systempreferences/network

Met behulp van een applescript kun je er voor zorgen dat elke mac automatisch inlogt op de server (op het ip adres)

Ok, ik ben nu 10.2 Server aan het installeren op de server. Ik wil nu ook het internet laten binnen komen op de server, die dan van daar uit internet vedeelt op het netwerk. Dat maakt verder niets uit voor het inloggen van de users. Alleen worden de ip en router adres toch 10.0.0.1?

Maar wat voor een applescript moet ik dan maken om instellingen en zo van de server naar een aangesloten mac te laden?

Onder systempreferences/sharing/internet kun je je connectie delen met andere macs binnen het netwerk. Verder zou ik de firewall volledig aanzetten (goed opletten welke uitzonderingen je aan wilt hebben).

[quote:ce4c24edc2=“wout”]Maar wat voor een applescript moet ik dan maken om instellingen en zo van de server naar een aangesloten mac te laden?[/quote:ce4c24edc2]

Het applescript waar ik het over had is bedoeld om een mac (client) automatisch in te laten loggen op de server bij opstarten. Het kan er zo uitzien:

[code:1:ce4c24edc2]tell application "Finder"
mount volume "afp://<gebruikersnaam>:<gebruikerswachtwoord>@<serveradres>"
end tell
[/code:1:ce4c24edc2]

Hier kun je vier aparte scripts van maken, elk met eigen gebruikersnaam en wachtwoord. Deze plaats je dan ergens op elke mac en stelt hem in als opstart-item onder systempreferences/login items