Meerdere ISPs. Wat the doen met verschillende smtp?

Ik kan dit probleem nergens vinden op het forum terwijl ik het wel zou verwachten.

Ik heb een powerbook 15". Thuis: airport met ISP comcast (smtp server: smtp dot comcast dot net).
Werk: LAN (smtp server smtp dot amc dot org). smtp dot amc dot org is niet van buitenaf te bereiken, dus als ik thuis kom, moet ik versturen via comcast.
Hoe kan ik Mail (of Entourage) vertellen dat ie automatisch de juiste smtp server moet pakken, afhankelijk van waar ik ben? Een scriptje?
Iemand een ideetje?

Mail.app probeert de smtp server van je account, lukt dat niet, komt hij met de vraag "Wil je deze proberen?" met daaronder een popup-menu met de SMTP-servers van je andere accounts.

Op zich voldoende toch? Vooral als je in je Comcast-account
smtp.comcast.net (?) laat staan en in je andere account de smtp-
server daarvan.

Tja. Misschien moet ik het daarmee doen. Ik geloof dat ik iets teveel wil automatiseren.

[quote:ad5ecab993="Joris W."]Mail.app probeert de smtp server van je account, lukt dat niet, komt hij met de vraag "Wil je deze proberen?" met daaronder een popup-menu met de SMTP-servers van je andere accounts.

Op zich voldoende toch? Vooral als je in je Comcast-account
smtp.comcast.net (?) laat staan en in je andere account de smtp-
server daarvan.[/quote:ad5ecab993]

ALs je in Mail.app meerdere accounts hebt kun je met een dropdown menu kiezen ‘wie je op dat moment bent’. Ik heb zelf op mijn PB een home account en een werk account, met verschillende SMTP servers. Door de afzender (account) te kiezen voor je een bericht maakt krijg je dus bijna automatisch de goeie server…

Automatieser dan dat ken het volgens mijn niet onder OSX

henk

Als je Panther draait kun je eventueel ook 'PostFix Enabler' ([url]http://www.cutedgesystems.com/weblog/Tutorials/PostfixEnabler.html[/url]) proberen. Dan activeer je de SMTP server van OSX en heb je normaal gesproken (er zijn uitzonderingen) geen externe SMTP server meer nodig. Werkt bij mij perfekt. Het heeft ook wel een paar nadelen. De belangrijkste is dat als Mail de mail verzonden heeft je er van uit gaat dat de mail ook echt verzonden is, maar nu is Postfix nu op de achtergrond bezig met afleveren. Als je je Mac te snel uitzet na mailen kan het dus zijn dat je mailtjes nog niet verzonden zijn. Maar als je hier rekening mee houd is het verder een prima oplossing.

Ook in Entourage heb je in een nieuw mailtje een pulldown-menu voor het account waarvandaan je verstuurt. Feit blijft, dat het knap stom is dat je dit soort profielen niet Locatie gerelateerd kan maken.... :(

Ik heb een Xs4all-account, maar internet via Wanadoo.... vanalles geprobeerd, maar kreeg de smtp van Xs4all niet te pakken (die bokkeerde). Dan maar gewoon op de gok smtp.wanadoo.nl ingevuld en sindsdien geen probleem meer....

[quote:3ab0534013="Zerk"]Ik heb een Xs4all-account, maar internet via Wanadoo.... vanalles geprobeerd, maar kreeg de smtp van Xs4all niet te pakken (die bokkeerde). Dan maar gewoon op de gok smtp.wanadoo.nl ingevuld en sindsdien geen probleem meer....[/quote:3ab0534013]

Dat werkt bij ongeveer alle providers. EN ja, om spammen tegen te gaan blokkeren veel providers hun SMTP servers voor niet-abonnees, dwz voor mail van adressen die niet van hunzelf zijn. Je kunt wel mail via xs4all sturen via een ander abonnement, maar dat moet je dan wel (voor zover ik me kan herinneren) expliciet door xs4all laten instellen.

henk