Meerdere keyboards in Logic

Hi allen,

Hoe krijg ik meerdere keyboards aangestuurd in Logic? Ik heb twee keyboards, en als ik de één op kanaal 1 zet en de ander op kanaal 2 en deze koppel aan een instrument (midi) in Logic reageert deze toch op allebei de kanalen. Ook al zet ik de midi tracks op respectievelijk 1 en 2. Wat doe ik verkeerd?

Je moet heel goed uitkijken met wat je doet. Je kunt een heleboel fouten maken. Een voor de hand liggende is dat je keyboards op "Omni" staan, dus reageren op alle binnenkomende kanalen. Een andere is dat je beide tracks in Logic naar hetzelfde instrument wijzen. Als je dan het midi-track van de een verandert, verandert de andere mee. Heel frustrerend. En dan kun je nog gekke dingen gedaan hebben in de environment. Ik raad je aan daar ofwel 1 meer-kanaals instrument te plaatsen of twee enkel-kanaals.

Als je keyboards meerdere kanalen tegelijk af kunnen spelen, kan het ook zijn dat hun invoer overlapt en dan heb je fysiek gescheiden MIDI outs nodig.

Ten eerste heb je natuurlijk een midi-interface nodig waar 2 keyboard op aangesloten kunnen worden, maar die heb jee waarschijnlijk al. Verder is dit heel belangrijk : maak in het Logic Environment twee multi-instrumenten aan. Eentje voor het ene keyboard en eentje voor de andere. Activeer alle midikanalen van beide multi's en geef ze een naam (naam van het bijbehorende keyboard is het meest logisch). Als je nu een (midi)track in het Arrange-venster selecteert en je muis ingedrukt houd, dan zie je dat je twee keyboards nu beide in de lijst staan, ieder met hun eigen 1 t/m 16 midikanalen.